2.000.000:- för en tomt på 1380kvm i Sollentuna!

Sedan ska alla anslutningsavgifter tillkomma på ytterligare ca 150.000:-. Sedan är det ju en liten bisak som hus och markplanering osv. Slutnota innan ett hus står på den tomten?

Hur kan vanliga familjer få råd att bygga hus när tomterna är så sjukt dyra? ???
 
Vem f-n vill bo i sollentuna då?? ful förort tycker jag!
 
Det är lagen om tillgång och efterfrågan som styr.

Uppenbarligen vill många bo i ett område där priserna är höga, så det går bra att ta ut dessa orimliga priser.

Jag skulle inte heller vilja bo i Sollentuna.
 
Lika stor tomt kostar 185000 här i Sundsvalls tätort... Det blir liksom mer pengar över, att spendera ovan jord  8)
 
H
Håller med dig. Letar själva efter tomt i Sth-området men nu är ju tomterna dyrare än själva husen så det känns rätt hopplöst när man ser vad slutnotan blir.
Funderar snart också på att riva vårt befintliga och bygga nytt...*S* men det var ju inte riktigt vad vi hade tänkt oss...
 
Söker man sig en bit utanför stockholm går det att hitta vettigare tomtpriser. Vi hittade en tomt på 1400 kvm ca 6 mil norr om stockholm för 275.000:- (inklusive VA) för ett år sedan. Så om man kan tänka sig lite längre pendlingsavstånd så går det att hitta hyfsat billiga tomter. Men man får leta...
 
Priset på en fastighet bestäms enligt den gamla tesen: "Location, location, location"
 
vi människor är lite lustiga, vi ska vara där alla andra är hela tiden. "Vi kan inte gå in på den där restaurangen, det är ju ingen där"

Samma sak borde det vara med tomter. Det går nog att hitta riktigt billiga tomter i Norrland men det blir knepigt med jobb ;D
 
Falkberget i Sollentuna?
Kollade på dom innan jul.
Dyrbyggt på en del tomter och en massa regler för vad man får göra. >:(
Testa att pruta lite... ;)

mvh
david
 
Sålde min lilla tomt mitt i centum för 800.000kr idag.

Ganska billigt tycker jag med tanke på vad en del gamla hus i området med motsvarande tomt säljs för. (2,5-3.000.000kr), detta var dessutom den sista tomten i centrum.

Ett 1 3/4-plans Vittjärvshus på 175m2 kostar 1.600.000kr nyckelfärdigt m e d anslutningsavgifter och fjärrvärme (men utan garage).

Den som hade byggt ett sådant hus i vinter hade kunnat sälja det med en fin vinst till våren (funderade själv på det ett tag, men har fullt upp med det nya huset bl a).


/N
 
cattis skrev:
Vem f-n vill bo i sollentuna då?? ful förort tycker jag!
mmm, lite ont om fina villatomter runt stureplan dock ;)
 
Jag vill bo i Sollentuna!

Det är inte bara tomtpriserna som har spårat ur där, utan även huspriserna! Var med och bjöd på en äldre funkisvilla i bra skick invändigt, 130 kvadrat boarea, 70 kvadrat inredd källare, 45 000/år i driftskostnad (!!) och den gick för nästan 4.5 miljoner. För ett hus där man måste börja med att tilläggsisolera, och där taxeringsvärdet är över 2 mille!!

Det blir lägre boendekostnad om man bygger, _även_ om tomten kostar 2 mille.

Därför vill vi bygga i ett uppväxt villaområde i Sollentuna, lugnt men ändå nära till allt, 10 min till Stockholm med bil, 15 minuter in med kommunala färdmedel. Kan det bli bättre??

Hälsningar asfaltsblomman som måste bo nära stan men ändå vill ha hus. ;)
 
Betina
Claes skrev:
Hur kan vanliga familjer få råd att bygga hus när tomterna är så sjukt dyra? ???
Gå upp på kommunkontoret och se vilka marker de äger i Sollentuna, det finns många platser som inte ser mycket ut för världen idag men som är rena guldtomten när de väl är rensade från sly och bråte. Sen åker ni ut och synar markerna. Oftast är det så att där det behövs göras mest ligger priset lägst....bara ett tips. 8) Sen kan ni ju förhandla med kommunen om ett pris istället. ;D
Det behöver ju inte vara kommunen som äger marken heller. Så luska lite, vet ja! Eftersom ni så gärna vill bo i sköna Sollentuna. ;)
 
Claes skrev:
2.000.000:- för en tomt på 1380kvm i Sollentuna!

Sedan ska alla anslutningsavgifter tillkomma på ytterligare ca 150.000:-. Sedan är det ju en liten bisak som hus och markplanering osv. Slutnota innan ett hus står på den tomten?

Hur kan vanliga familjer få råd att bygga hus när tomterna är så sjukt dyra? ???
Det är därför man bygger ett Älvsbyhus ;)
 
Köpte tomt 1040 m[sup]2[/sup] i Sköna Sollentuna -99 för 695.000. Rätt dyrt då, men attans vad duktig jag känner mig nu! 8) 8) :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.