Kan man sätta gipsskivorna direkt på träpanel?
Se bifogad bild.

Träpanelen har suttit i ~3år.

Bara extra isolering eller underlag för besvär?
Har sökt utan att hitta någon tråd som behandlar denna fråga, mycket tacksam för alla svar.
 
  • namnlös16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja för tusan! Gjort det själv i tak liknande det du har på bilden. Skruva tätt i skarvarna mellan skiorna, 8cm typ. Använd lång gipsskruv så du är säker på att alltid få fäste i panelen.
 
cameljointen skrev:
Ja för tusan! Gjort det själv i tak liknande det du har på bilden. Skruva tätt i skarvarna mellan skiorna, 8cm typ. Använd lång gipsskruv så du är säker på att alltid få fäste i panelen.
Äntligen ett svar på denna tråd! ;) Tack.

Min största oro är att panelen bakom kan röra lite på sig, kanske inte får skivorna att sitta helt perfekt eftersom panelen är "veckad" och inte slät yta. Ingen risk för att det blir stora sprickor?
 
Har panelen suttit i ~3 år så har den nog acklimatiserat sig till miljön. Den rör sig inte mycket mer än träreglarna de är fästa på. Mao ingen fara för sprickor eller fula rörelser. Jag hade dock valt lite kortare skurv än Fredda66. Gipsen är ju bara 13mm tjock och panelen bakom är säkert inte mer än 10mm. Det innebär att drygt 55mm skruv går in i väggen och riskerar att träffa ev el eller annat känsligt som du inte vet vart det sitter i väggen. Jag hade kört med vanliga 42mm gipsskruv om jag varit i samma situation. Lycka till!
 
Fredda66 skrev:
Äntligen ett svar på denna tråd! ;) Tack.

Min största oro är att panelen bakom kan röra lite på sig, kanske inte får skivorna att sitta helt perfekt eftersom panelen är "veckad" och inte slät yta. Ingen risk för att det blir stora sprickor?
Skruva tätt i skarvarna mellan skivorna samt skruva så att skruvarna i skarvarna hamnar mitt emot och nära varandra. Annars så är det inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.