Hej,

Tror jag har klantat mig och vill dubbelkolla med dem som vet innan jag får fundera på åtgärd.

Jag har dragit rör färdigt till tänkta punkter för downlights i taket och dragit detta till en redan monterad väggdosa. Därefter satte jag igen taket som behövde målas.

Allt frid och fröjd tills jag blev rekommenderad 12Vs downlights pga. det sparsamma inbyggnadsdjupet som fanns tillgängligt.

Efter en del funderade så slog det mig att det innebär att vägen till den tilltänkta placeringen av transformatorn måste gå genom den väggdosa som jag dragit rören till. Och i min ryggmärg så låter det inte helt rätt att blanda 12V och 230 V i samma dosa. Vad säger föreskrifterna om detta?

/Tack på förhand,

JimK
 
Jag ser mer än ett problem med det du skriver.

Att köra 12V ledningar igenom en dosa med 230V kan vara OK i vissa lägen. Jag kan inte exakt vad som gäller men du måste i så fall se till att 12 ledningen är dubbelisolerad, med isolering godkänd för 230V. Ex använd vanliga FK trådar och dra en pvc isoleringslang över. Jag vet inte hur lång sträcka PVC slangen skall dras över.

Men du skriver att du skall köra 12V för att du har begränsat inbyggnadsdjup. Det där låter inte bra. 12V är visselrigne något effektivare så de blir inmte riktigt lika varma som 230V lampor, men skillnaden är inte dramatisk. Hur mycket inbyggnadsdjuoa har du?

Och vad finns det mer ovanför taket? Trätak? Isolering? Avstånd till reglar som bär ditt sänkta tak?

De flesta 12V transformatorer klarar bara 2m mellan transformator och armatur, funkar det för dig?
 
Tack för svaret,

Jag hade tänkt att det skulle användas vanlig FK och dra dem i PVC slang.

Min tvekan bestod mer i att dra FK med 12V och 230V genom samma väggdosa (eventuellt i samma PVC slang på väg till dosan).

Missformulerade mig lite, men det är så att jag blev rekommenderad Hidealigth downlight - 1206 (12V och 20W) då jag har brist på utrymme mot isoleringen i taket. Den går under kategoring "möbelspot" och kräver minst 5mm avstånd och bygger ca: 22 mm, dvs. det räcker att fälla in den med regelmått på 45mm. Har satt gips för att plasten som täcker isoleringen inte skall ligga an mot spottens baksida. Dvs. Jag har inte sänkt taket.

Har fått tips på en transformator som är lite dyrare, dock så skall den klara mer än de vanliga 2m i avstånd. Är trots löfte från återförsäljare om att det inte skall vara nåt problem, lite oroad över kabeldimensionen som skall användas. Enligt tabellen på Elproffsets sida så ser jag att det krävs 6mm2 kabel !!!! Det är ju verkligen i grövsta laget, och jag vet inte riktigt hur de tänkt att man skall ansluta den direkt till spotten. Spotten levereras annars med en 2x0,75mm2 kabel. Man kan ju inte gärna skarva den med en "sockerbit" då den stumpen trots allt är underdimensionerad ???

Så visst finns det lite funderingar :) Men man får ta en sak i sänder så löser det sig till slut.

/JimK
 
Det brukar inte vara arean som orsakar problemen utan helt enkelt längden på ledningen en elektronisk "trafo" ger en ström som uppför sig lite "annorlunda".
 
Att en stump är underdimensionerad gör inte så mycket i det här fallet. Du kan dra fram en grövre ledning (1.5 mm2) exvis till en dosa och sedan ansluta stumpen från spotten där på lämpligt sätt. Om du tänker hänga många spottar på samma ledning och den dessutom blir lång (typ 10 m) bör du överväga grövre dimensioner annars blir det halvljus på lamporna.

Detta sagt för en trafo som ger 50 Hz eller likström ut.

Elektroniska tranformatorer ger möjligen så hög frekvens ut att det inte hjälper att gå upp i ledararea pga skin-effekten (dvs strömmen går endast på ledarens utsida).
 
TS har ju tydligen haft gor rådgivning. Armaturtypen funkar troligen med den begränsade avståndet, val av transformator verkar också göras med rätt egenskaper i tankarna.

Det jag är lite osäker på ang ursprungsfrågan är om det bara är 12V ledningen som behöver en extra isolerslan, eller om det skall vara även på 230V trådarna i dosan. Dessutom bör kanske påpekas att du kan inte ha kopplingar för 12V i samma dosa såvida det finns separata kopplingsutrymmen i dosan. Kopplingen (ex. en sockerbit eller Ubåt) är ju inte dubbelisolerad i sig själv, räknas väl inte ens som enkelisolerad).

Trådtjockleken vid långa avstånd för 12V spottar är inte främst ett säkerhetsproblem (vilket därmot valet av transforamtor är), utan om sträckan är lång så får du ett så stort spänningsfall i ledningen att lamporna lyser dåligt. Självklart så gäller ju de vanliga reglerna om dimensionering så att inte trådarna brinner, men sedan måste man alltså öka arean ordentligt för att inte få ett ljusbortfall. Allt under förutsättning att trtansformatorn klarar längden.
 
Är 230V-trådarna dubbelisolerade (t ex EKK) kan den samförläggas med andra spänningar. Man får se upp vid kopplingsutrymmet där någon av kablarna mantlas av. Är ledarna avmantlade får de inte ligga i samma kopplingsutrymme eller kanal.
 
petersv skrev:
Är 230V-trådarna dubbelisolerade (t ex EKK) kan den samförläggas med andra spänningar.
Det räcker inte. Det är 24V-ledarna som skall ha en yttre mantel som klarar minst samma isolation som krävs för den högsta spänningen. Typexempel är där man drar "IHC-kabel" som klarar isolationskravet tillsammans med FK i rör.
 
EKK får definitivt samförläggas med signalkablar utan 230V isolation. Det gäller som sagt bara sä länge manteln är intakt.

Jämför t.ex. med samförläggning på kabelstegar som är tillåten eller dragning av signalkablar och elkablar genom samma brandtätning. Problemet med samförläggning gäller för enkelisolerade ledare, vilket det är i fallet med FK eller avmantlade ledare.
 
Äsh, tänkte baklänges. Du har naturligtvis helt rätt. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.