Hej.Hur har ni gjort för att räkna ut slutpriset för ett lösvirkes hus???
Mina ideer för hur mitt hus skall se ut är följande, 1,5 plans med mansardtak ,2st takkupor ,minst 300 mm isolering i ytterväggar , lättregel i stommen , grund ,tja vad är billigast platta eller torpargrund??,Uppvärmning ?
Ska man börja med en arkitekt först eller !!
 
Svårt det där, först behövs väl en ritning för att veta hur stort det blir och hur takstolar etc ser ut. Därefter är det väl inte så svårt att räkna ut vad mtrl kostar. Sen är det bara att ta in offerter för respektive entreprenad så har du priset för huset. Sen tillkommer övriga byggherrekostnader som lagfart, pantbrev, byggel etc.

Jag skulle i alla fall bygga med platta. Torpargrund känns väl sådär...
 
Hej !
Kvadratmeterpris kan vara en bra start. Från 10 000 kr/m2 om du gör VÄLDIGT mycket själv, stenhård koll på upphandling av material etc, till 15 - 20 000 kr/m2 där du anlitar en byggfirma och inte svävar iväg i exklusiva material. Allt över - tja då har du dragit till med dyra material ! Om man inte har varit med tidigare - anlita en kunnig arkitekt - ta referenser. Begär pris för olika etapper. Första idéskiss utifrån era tankar till färdigt bygglov till bygghandlingar. Min åsikt är att de flesta missar det viktigaste:
Behovsanalys - Design - projektering.
En investering på flera miljoner (oftast iallfall i storstockholm) borde starta med det.

Grundläggningsmetoder beror ju delvis på tomtens beskaffenhet: Berg ? Lera ? eller vad ?
Själv skippar jag sprängning (sparar väl några kronor) men framförallt är det en naturtomt som ska få förbli det - alltså inga (minimala) ingrepp i naturen. Snyggare så tycker jag ;-)
Materialval av alla de slag - det finns ju en uppsjö av leverantörer - alla vill leverera till just Ditt projekt.......
Jag väljer lite bättre material på utvalda byggdelar snålar på vissa andra.

Uppvärmning ja här finns ju också olika alternativ.
Jag siktar in mig på vattenburen golvvärme - LUFT/VATTEN pump som ett första steg. Dett går ju att komplettera med solfångare ( när de gått ned i pris...). Flexibilitet !
Jag satsar på icke bärande innerväggar för att kunna ha en flexibilitet i planlösning. VId familjeförändringar så kan jag fixa till det utan att behöva göra avväxlingar etc.

Lösvirke rules !
Det är roligare så !

Lycka till med projektet !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.