Hej. Har precis flyttat till ett hus från 1958. Uppvärmningen är en gammal vedpanna utan accumulatortank. Dock verkar det som det inte blir någon cirkulation på vattnet om jag inte eldar i pannan, även om pumpen går. Altså; pannan kan vara varm men huset kallt men när jag börjar elda lite så kommer det varmvatten ut till radiatorerna. Är det något som behöver ses över eller ska det vara så? Jag har luftat systemet. Tack på förhand. -Johan
 
Nu är jag novis på detta, men det kan inte vara så att en shunt felar?
 
Hej. Shunten är manuellt styrd och en står på samma hela tiden. Men det var en god tanke. Tack
 
Svårt att veta med så lite information.

Är du säker på att pumpen snurrar?
Har du fyllt vatten efter luftningen, så att systemet är fullt?
Hur länge efter att du eldat är elementen varma?
 
Hej. Det surrar ifrån pumpen iallafall. Systemet är fyllt efter luftning. Jag brukar småelda hela dagen för att hålla tempen i pannan runt 70 grader. Brukar fylla på kvällen så den går upp till 90-95 på kvällen för att det ska hålla sig någorlunda över natten. På morgonen kan det vara 70 grader i pannan men då är det bara 16 i huset. Under dagen brukar det vara ca 21 i huset. Jag pratade med förre ägaren och han sa att man måste elda annars cirkulerar inte vattnet från pannan men han visste inte varför.
Kan jag på något sätt kontrollera pumpen, så det inte är så att motorn går men att den inte pumpar?
 
Har du provat att öppna shunten mer?

Det brukar finnas en skruv i gaveln på pumpen, skruva bort den så kan du känna med en skruvmejsel att pumpen snurrar.

Det kan inte vara så att pumpen är termostatstyrd? Så att den bara går när pannan är riktigt het?
 
När jag lossar på skruven i bakkant på motorn så kommer det varmt vatten. Samma om den är på och av. Ska det göra det och hur mycket kommer det då, är det hela sytemet? Pumpen sitter bara till en strömbrytare på väggen, det finns inga styrningar till den. Känns konstigt om man skulle behöva öppna shunten mer under natten, men jag får väl försöka och se vad som händer. -Johan
 
Jag skulle tro att din pump inte fungerar.(motor kan gå och snurra, men skovelhjulet kanske har lossnat/pajjat.?)
Du får troligen snurr på vattnet enbart med självcirkulation när du eldar i pannan.

Stäng ventiler runt pumpen för att kunna lossa den och kolla.
 
Normalt kan man ta bort skruven och det kommer inte så mycket vatten. Sätter du då dit en skruvmejsel som du håller löst mellan fingrarna kommer den att snurra med om allt är som det ska.
 
Hej. Har nu plockat ner och isär cirkulationspumpen i helgen men den verkade OK. Den snurrar tyst och fint, i rätt riktning . Skovelhjulet är helt och sitter ordentligt på axeln. eldade på igår kväll så tempen ut på elementen var runt 60 grader och pannan uppe på 90. I morse var pannan på 70 och elementen på 18 grader. Temperaturen kommer snabbt när jag eldar, kanske 20 min från panna på 20 grader till 90 och 60 på elementen, men när jag inte eldar verkar det som det inte kommer någon värme på elementen. Vad är det som skapar självcirkulation, värmedifferans mellan pannan och radiatorer eller är det i själva pannan? MVH Joahn
 
Det som skapar självcrikulation i ett system där man använder den principen är skillnaden i densitet mellan kallt och varmt vatten. Kallt vatten från radiatorerna blir tyngre och sjukner därför ned mot pannnan, det trycker undan det varma vattnet i pannan som då stiger via stigarledningen ut till radiatorerna. Men eftersom du har en pump i systemet så är det inte självcirkulation du ska leta efter. Några uppgifter som du behöver komplettera med:

Vad är det för panna du har?
Vad händer om du öppnar shunten till max på morgonen innan du börjar elda, kommer det varmvatten till radiatorerna då?
Var sitter shunten, i pannan eller på röret efter pannan?
Blir det någon skillnad om du öppnar shunten 5-10 grader ungefär innan du går och lägger dig eller ser det då likadant ut på morgonen?
Har du beredare i pannan och i så fall hur stor?
Kan du få ut varmvatten ur beredaren på morgonen när pannan visar 70 grader?
 
Staffans2000
Kolla även om det finns en strypning på pumpen. Den sitter utanpå "skåvelsidan" och ser ut som ett plåtvred, om så, ställ den på fullt öppet.
Det kan även finnas kulventiler i kopplingarna till pumpen, skall vara öppna = skåran längs med röret.

Gör som Jaarmanen skrev. Men öppna shunten fullt innan sänggående, då skall elementen hålla samma temp som pannan.
Mycket lättare att på så vis kolla om det är shunten som är "roten till allt ont."

Bilder skulle underlätta felsökningen.

Staffan
 
Jag fattar inte varför varmvattnet i pannan inte pumpas ut i radiatorerna?
Märkligt.
Är rören kopplade så att shunten får värme bara när pannan är riktigt varm?

Lägg upp fotografier på anläggningen så man ser hur det är kopplat.

Följer detta.
 
Jag hade tidigare en CTC Kombipanna med intern shunt och VVB på 300 liter som kunde bete sig ungefär så. skillnaden mellan hetvatten (mer än 60 grader) ut till radiatorerna och nästan ingen värme ut alls var bara några grader på shunten. Jag fick aldrig riktigt någon klarhet i vad det berodde på, men det blev en massa skruvande på shunten för att få det vettigt. När man tänker efter så har man nästan ännu mer nytta av shuntautmatik om man har en äldrepanna som inte eldas mot tank. Svängningarna i framledningstemp blir ju om möjligt ännu större när man inte har accumulatorn som jämnar ut.
 
Hej och tack för all er hjälp. Pannan är av märket Klafreströms Modell Folkpanna. Har nu testat att när pannan stod på 75 grader öppna shunten helt. Efter en timme fortfarande ingen effekt alls. Vattnet till radiatorerna är ca 23 grader vid pannan så det är ganska kallt. Provade att spola varmvatten och det är rejält varmt.
Shunten sitter på ett rör ca 20 cm bakom pannan. Tyvärr känner jag inte till så mycket om pannan om det är beredare eller tappvattenslinga. Kan det var så att termometern (finns bara en och den sitter i ögonhöjd) bara visar ev temp på tappvarmvattnet, och att det helt enkelt inte finns något varmvatten i pannan till radiatorerna?
Jag ska försöka få fram foto av anläggningen för jag förstår att det underlättar. Tanken är att byta ut det hela men man vill ju ändå att det ska fungera så bra som möjligt undertiden. -Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.