jag har plastgolv idag på spån
undrar vad som skulle vara billigast att lägga
byta ut plasten eller lägge klinkers

sen såg jag plast matta i nån tidning som jag ej hittar
den va helsvart med små ringar som var upphöjda några mm
tyckte den va sk*t snygg
 
tackar
exakt den jag menade
men finns säkert billigare variant för enklare miljöer som int/e är lika slitstark


tvättstugan tänkte jag

varför inte badrum?
för att det är jobbigt att skrapa bort vattnet eller?
 
Jag har läst om andra som haft denna matta och de tycker det är ganska svårt att hålla den ren på grund av upphöjningarna men jag ska inte säga att det är så för jag har inte provat själv :)

Sen om plastgolv eller klinker är billigast i tvättstuga beror ju kanske mest på hur exklusiv smak du har :) Om jag har förstått alla våtrumsregler så måste man ju ha tätskikt i golvet under klinker men plastmatta är tätskikt i sig. Vi håller själva på och bygger badrum och tvättstuga och i badrummet ska vi ha kakel och klinker men i tvättstugan tänkte vi köra plastmatta mest för att det är enklare.
 
meriks skrev:
Om jag har förstått alla våtrumsregler så måste man ju ha tätskikt i golvet under klinker men plastmatta är tätskikt i sig.
Och om det är spångolv under så går det inte att lägga klinker direkt på det heller. Det måste läggas på ett dött material och även böjstyvheten måste säkerställas. Således tillkommer flytspackel eller golvgips också vilket ökar både pris och bygghöjd. Även golvbrunnen kan behöva bytas ut vid läggning av klinker.

Således blir det säkerligen billigare att lägga plastmatta.
 
riv upp plastgolvet. Armera med armeringsnät. Sätt i en förhöjningsring i brunnen. Flytspackla hela skiten. Kör tätskickt o kakla skiten. Absolut bäst och snyggast. Lycka till
 
Hemmakaklaren skrev:
... Sätt i en förhöjningsring i brunnen. Flytspackla hela skiten. Kör tätskickt o kakla skiten...
Det där tycker jag är lite väl generellt tips. Om golvbrunnen inte är godkänd för keramiskt och dess tätskikt så kan det bli problem att få ersättning från försäkringsbolag vid eventuell skada. Förhöjningsringen kanske är godkänd, men den ska ansluta ordentligt också. Särskilt när brunnen är i spångolv.
 
Plastmatta är definitivt billigast. Kostnaden för att lägga mattan motsvarar ungefär kostnaden för tätskiktet under klinkern.
Trelleborgs gummimatta är förmodligen inte godkänd som våtrumsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.