Skall gjuta på ett lager betong ovanpå ett gammalt betonggolv. Det gamla golvet är inte målat utan är snarare bara grundgjutet. Skall det gamla golvet behandlas med någon typ av primer för att få den nya betongen att "fästa" bättre?

Någon som vet?
 
Det beror på hur tjockt du skall gjuta på
 
B
Passar på att hänga med på denna tråd :) Står inför liknande frågeställning, jag kommer att gjuta ca 5-7cm tjockt på befintlig ren platta.
 
Primer används av två anledningar.
1) öka fästförmågan
2) hindra att vattnet från massan (betongen i det här fallet) sugs ner i underlaget. Vattnet behövs i betongen för att den ska brinna och bli hållbar.
M.a.o. använd primer. Rolla på den, det går väldigt fort.
 
B
En diffussiongenomsläpplig primer då?
 
"Måla" det befintliga golvet med cement välling (cement och vatten röres ihop). Håll det fuktigt innan du gjuter
 
B
grävaren skrev:
"Måla" det befintliga golvet med cement välling (cement och vatten röres ihop). Håll det fuktigt innan du gjuter
En bekant till mig som jobbar med betong rekommenderade att hålla det fuktigt ett par dagar innan jag gjuter, tycker det känns lite olustigt att generera fukt istället för att få bort det ur källaren :) men jag ser ju ett samband med bättre vidhäftning när jag gjuter det nya lagret.
 
"Prima" och se till att inte betongen torkar om du gjuter så tunt.
 
B
Verkar vara svårt att "hålla det fuktigt", det tar inte lång stund innan ytan är torr efter jag fuktat den. Men det kanske kan göra nytta ändå?
 
Det gör säkert nytta ändå,betongen krymper när den "brinner" och kan du förlänga tiden har du vunnit mycket
 
B
Tack, ska gjuta imorgon då jag har en "ledig" dag :) Har aldrig gjort detta förut så det känns ju lite ovant, men det ska nog gå bra då jag fått många bra tips....
 
När du har gjutit och jämnat till det så bra som möjligt, ska du vänta. Efter ett tag pressas det upp vatten ovanpå gjutningen, när det har försvunnit kan du försöka ta dig ut på ytan och "gno ihop" det med ett plastbrätte och direkt efter stålslipa. Sprid ut vatten en gång i timmen över ytan några gånger och du har ett proffsgolv
 
B
kanon! Tack för tipset:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.