Hejsan!
Jag har funderat på att byta ut min viadrus panna för att den har haft så hög ved förbrukning.
Men nu har jag börjat väga veden och om det stämmer att ved innehåller 4.3kW/kg så är den inte så farlig ändå jag använde 30kg ved för att värma 1500l 45-50c med måttligt effektuttag till huset.
Det skulle vara roligt att veta hur mycket en modern panna skulle ha förbrukat under samma förhållanden.
Jag tycker att man får så olika siffror hur än man räknar eller om man frågar tillverkare/återförsäljare gällande hur mycket effekt man får ut av ett ilägg.
Så om det finns flera som har lika lite att göra som mig på kvällarna så kan ni väl notera vad ni har för anläggning och hur många kg ved ni förbrukar för att värma era system.
Är det någon som vet under vilka förhålladen man kan vänta sig att uppnå full verkningsgrad på tex en orlan 25 är det bara att installera dessa fläktstyrda pannor så ger dom max eller måste man likt som med en viadrus installera turbulatorer,drag begränsare,spendera timme efter timme nere i pannrummet med att pilla,lukta,känna,läsa på internet, justera lite här, justera lite där, svära, ta en öl, läsa mera på internet.
 
Staffans2000
Ta en öl til!

Jag har en Orlan25 nyinstallerad.
Den funkar bra.
 
Det verkar ju vara perfekt om det är bara att installera och köra med full effektivitet utan att behöva pillra en massa (iofs är väl det kul ochså synd bara att sambon inte har insett det).
Jag tror att jag skall köpa en orlan 25 om jag byter panna. Hur många liter vatten värmer du med ett ilägg 50c.
Men iofs så funkar viadrusen rätt bra nu så jag sitter inte direkt i sjön men det är ju bra och ha alternativ om jag lessnar ur helt på den pannan (hittar köpare som betalar rätt pris).
 
Jadu bra att söka på Orlan på forumet ;) Finns gott om olika pannsorter och felfria är de aldrig. Kostar ju att byta panna också och för säg 10 papp kan du köpa 88m³ ved.

Ta en bira till du :D
 
Du har rätt v-g det blir mycket ved för dom pengarna speciellt när den bara kostar lite svett och lite bränsle.
Jag behåller nog viadrusen ändå den fungerar ju väldigt bra nu.
Skall slita ut insats pipan i skorstenen och glidgjuta den till sommaren istället för jag tror att den är på gränsen liten nu med pipan i.
Det kan nog vara därför pannan har uppfört sig lite besynnerligt jag har haft bra efffekt ena gången men inte nästa.
 
Det har med väder, temperatur, lufttryck, luftfuktighet, sotning och hustomtarna att göra. Dvs glömmer du gröten dan före julafton så får du dåligt drag hela året. Seriöst så har jag liknande problem och bränslet tycker jag är exakt densamma. Åtminstone tas det från samma ställe som dan innan.

Jag kör ju med förugn(spån) och ena dagen ångar den på som fasen för att nästa inte alls vilja värma, tippar det är stort sett samma för alla.

Ena dagen tänds ju veden som om vore den gjord av bensin och nästa dag sver man den bara oavsett antal tidningar, gasol eller besvärjelser.
 
kricken_ skrev:
Hejsan!
Jag har funderat på att byta ut min viadrus panna för att den har haft så hög ved förbrukning.
Men nu har jag börjat väga veden och om det stämmer att ved innehåller 4.3kW/kg så är den inte så farlig ändå jag använde 30kg ved för att värma 1500l 45-50c med måttligt effektuttag till huset. Enligt Trebema som säljer Kalmarpannor så går det åt 25kg ved för attvärma 1000liter vatten från 35g-80g.Så fall ligger du jävligt bra till.:):)
 
kricken_ skrev:
Hejsan!
Jag har funderat på att byta ut min viadrus panna för att den har haft så hög ved förbrukning.
Men nu har jag börjat väga veden och om det stämmer att ved innehåller 4.3kW/kg så är den inte så farlig ändå jag använde 30kg ved för att värma 1500l 45-50c med måttligt effektuttag till huset.
Kolla hur många kg ved det går för att värma 1500 l 50° utan uttag, Då är det lätt att veta vilken verkningsgrad du har.. :)
Hade det gått 30 kg för 50° höjning utan uttag hade du haft 67,5% verkningsgrad, Med 90% verkningsgrad skulle det gått 22,5 kg ved...
 
Nu kan jag inte gå i graven på att tanken var helt tom för min översta termometer sitter ca 3dm ner på tanken.
Men shunten var iaf helt öppen så det borde inte vara så mycket effekt kvar i tanken (35/30 - 83/75 enligt mätarna).
Jag hade väldigt fin förbränning vid den eldningen endast lite ljus grått sot på turbulatorerna efter eldning.
Så det går bevisligen att få till fin förbränning kruxet är att lyckas lista ut hur man får det varje gång.
 
Skall kolla utan förbrukning vid tillfälle så att siffrorna blir mera rättvisande.
Men jag är tydligen rätt nära dom utlovade 75%en och det tycker jag är godkänt.
 
Nu vetefaan vad som inträffade jag hade laddat nästan hela tankarna jag eldade enbart björk.
Sen för att fylla tankarna det lilla sista så kastade jag in 3st tallved klabbar som låg inne i pannrummet och dessa tre vart som en kol mila på engång bara sotade å levde faan och gav ingen effekt alls.
Jag kan inte förstå varför det vart på det viset tall klabbarna var ju lika torra som den övriga veden.
Första ilägget jag gjorde med bara björk brann väldigt fint med mycket blåa lågor å fin förbränning.
 
kricken_ skrev:
Nu vetefaan vad som inträffade jag hade laddat nästan hela tankarna jag eldade enbart björk.
Sen för att fylla tankarna det lilla sista så kastade jag in 3st tallved klabbar som låg inne i pannrummet och dessa tre vart som en kol mila på engång bara sotade å levde faan och gav ingen effekt alls.
Jag kan inte förstå varför det vart på det viset tall klabbarna var ju lika torra som den övriga veden.
Första ilägget jag gjorde med bara björk brann väldigt fint med mycket blåa lågor å fin förbränning.
Mer primärluft till barrved...
 
Jag provade med det ochså kanske förkort stund för att märka skilland.
Tack för svaret det är detta som är så suveränt med dessa forum man får snabba och nästan alltid korekta svar.
 
kricken_ skrev:
Jag provade med det ochså kanske förkort stund för att märka skilland.
Tack för svaret det är detta som är så suveränt med dessa forum man får snabba och nästan alltid korekta svar.
Jag har noterat att det är lättare att få kolmila med barrved;)
Jodu jag har fått ett forumberoende:) Jag visste knappt nått om vedeldning innan jag började hänga här, nu har jag knåpat ihop en vedanläggning själv med kunskap från bla detta forum:)
 
Hej!
Håller med om att det är ett otroligt beroendeframkallande forum! :)
I synnerhet nu eftersom jag funderar - funderar, funderar, funderar å så tänker jag lite ibland också... ;) - på att skaffa vedpanna.
Jag har som jag skrivit innan i detta forum tankar på antingen en halvt om halvt "helautomatiserad" anläggning med Effekta Lambda eller en superenkel anläggning till billigt pris och superenkel installation med Bragepannan. Eller så blir det Calmarpannan...om jag inte tar och får ett mycket bra pris på en Atmospanna... *suckar*...

Har en undran om alla som berättar om sin vedförbrukning räknar lika? Jag menar det finns mååånga sätt att räkna och uppskatta ved; staplad volym, okapade stockar osv... Det bästa vore väl att väga den. Ja, om det inte vore för att den har olika fukthalt. *suckar igen* Det är inte alldeles enkelt det här med ved - men otroligt facinerande när man blivit biten och börjat tänka på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.