Någon som vet om detta fungerar i gjuten platta? Förstår att det blir ett visst värmebortfall eftersom det är en luftspalt imellan rören och att "värmeröret" inte hamnar dikt omsluten av betongen. Men å andra sidan kan det kanske vara skönt att kunna byta ut röret som ligger i plattan. tankar kring detta please.. //Niklas
 
Rör i rör som golvvärme blir helt fel, det yttre röret isolerar ju värmen från det inre så det kommer att bli luften som ska värma golvet, dessutom så kommer den uppvärmda luften att sträva uppåt d.v.s läcka ut vid golvnivån där fördelaren är.

Tror då du behöver 5ggr mer luftvärme i röret en vattenvärme för att få samma effekt, sedan kan du i alla fall inte byta ut dessa rör i rör då dessa ligger i massor av 180 graders böjar, en vanlig längd på golvslinga är 40-90 meter.

MvH jawen
 
Så vad händer om man tätar skyddsröret i båda ändar så att ingen luft kan slippa ut. Kör med 70 graders vatten temp i slingan, samt lägger den i snäckform och inte i 180 graders "fram och tillbaka". Enligt LK kan du byta ut slang som har 4 böjar varav 2 böjar har en mindre radie än 100mm. Så hur räknar då med en slinga lagt i snäckform? En jättelång böj med en lite snävare på slutet eller. Vad fick du det med 5 ggr högre effekt ifrån?
 
Ok, vet inte varför du skulle vilja byta ut golvvärme slangen men glöm det säger jag bara, går knappt o dra ur slangen ur skyddröret om du bara har några meter emellan ändarna om det är nån böj på det, inte så värst böjliga slangar i serru.
 
Ja om det eventuellt skulle bli läck på röret av vilken konstig eller minst sagt högst osannolik orsak som helst, så vore det ju bra att kunna byta ut den utan att behöva fräsa upp hela plattan eller vad tycker du? Och eftersom slingan har en begränsad livslängd så är det väl ytterligare en orsak till varför man ev. skulle vilja byta ut den. Eller vad trodde du, att jag vill byta den för rent nöjes skull?
 
Kör du med 70 grader i slingan förstör du golvet.

/Johan
 
Om du vill ha ett system som är utbytbart. Kör golvvärmen uppepå plattan enligt VillaVarms koncept.
 
Eller kanske ett luftburet golvvärmesystem? Kolla i så fall in www.legalett.com

Kanske VillaVarms koncept fungerar också, men bygger inte deras princip på ett gammaldags system som skrotades för flera år sedan p.g.a. fuktproblem? Då gjöt man platta och isolerade ovanpå som jag förstår att VillaVarm gör. Idag isolerar man ju under plattan istället och så gör även legalett.

Beslutar du dig för vattenburet så tror jag inte att det blir lättare att byta ut ett rör i rör system för att du lägger det i en snäcka. 70 grader i systemet är inte bara skadligt för golvet utan också väldigt energikrävande om det är vad som krävs för att hålla 20 grader i huset.

Vad beträffar livslängden så vet jag inte om det är något att bekymra sig så mycket om. Det håller nog din livslängd och lite till.

Mina påstående är ej faktabaserade utan enbart egna tankar så rätta mig gärna om jag har fel.
 
70 grader i golvvärmen är alldeles för högt, det är max för kontenuerligt temp från tillverkaren, men varken trägolv eller klinkers gillar det, ca 35-40 grader är ett korrekt värde.
Varför jag skriver att du behöver 5 ggr mer luftvärme kontra vatten, är för att vatten värmer 5 ggr bättre än luft. ( häll 60 gradigt vatten på handen och jämför sedan med att hålla handen i i luften i en 60 gradig bastu så förstår du)

Sedan om trotts allt dina slingor skulle "slitas ut" så kan du hyra en elektrisk dubbel-klinga av kormant och såga upp 25mm djupa spår i plattan, sen lägger du nya vattenslingorna i spåret du fräst och spacklar sedan igen resterande tomrum, och vips så har du nya slingor igen ,-)

Så använd för e.x uponor´s 20mm slang 30cc, den är otroligt hållbar och man kan inte ens hacka hål i den med en skruvmejsel om man så försöker, testa på en stump så förstår du.

MvH Jawen
 
Mikael_L
vvs-isolerarn, vill du ha utbytbara värmeslingor rekommenderar jag också att du går på slingor liggande ovanpå betongplattan i spårad cellplast och golvvärmeplåtar. Denna lösning ger dig också fördelen med ett mer snabbreglerat värmesystem, = större chans att tillgodogöra sig solvärme som strålar in från fönster.

Denna lösning kostar dock mer än ingjutna rör.

En variant är att du gjuter in slingor nu och om dom pajar om 20 år eller 50 år eller när det nu sker, så fimpar du helt enkelt de ingjutna rören och sätter in ovanpåliggande då. Ta till 5-10 cm extra takhöjd redan nu, så det inte känns för lågt i tak då.
Vem vet, om 50 år är det kanske inte ens golvvärmerör som gäller, så när det blir dags att byta så kommer du kanske välja en helt annan lösning.

Jag har alltså ingen aning vad denna nya lösning skulle vara, men för 40 år sen var det ingen som visste nåt om golvvärmeslang heller ... ;)
 
Snurre skrev:
Eller kanske ett luftburet golvvärmesystem? Kolla i så fall in www.legalett.com

Kanske VillaVarms koncept fungerar också, men bygger inte deras princip på ett gammaldags system som skrotades för flera år sedan p.g.a. fuktproblem? Då gjöt man platta och isolerade ovanpå som jag förstår att VillaVarm gör. Idag isolerar man ju under plattan istället och så gör även legalett.

Beslutar du dig för vattenburet så tror jag inte att det blir lättare att byta ut ett rör i rör system för att du lägger det i en snäcka. 70 grader i systemet är inte bara skadligt för golvet utan också väldigt energikrävande om det är vad som krävs för att hålla 20 grader i huset.

Vad beträffar livslängden så vet jag inte om det är något att bekymra sig så mycket om. Det håller nog din livslängd och lite till.

Mina påstående är ej faktabaserade utan enbart egna tankar så rätta mig gärna om jag har fel.
Villavarm isolerar både under o på plattan, Dom lägger väl även platonmatta el liknande innan isolerinen oven plattan..
En kompis har gjort enligt deras lösning i en fd affär från -90 med 100 mm isolering under plattan o 100 mm ovan vilket är ett mycket bra system (bästa) då det inte är trögt som ingjutengolvvärme..
 
Men vänta lite nu.......Även om ingjuten golvvärme kallas" trög", så kan man ha rumsgivare som känner av den instrålande solvärmen och stänger ner golvvärmen för att inte gå i onödan, för att sedan känna av att det blir kallare och sätta på sig själv när det behövs.
Och värmelagringen i ett betonggolv är stort så du behöver inte ens känna av att det har slagit av, och normalt så har man också en uppvärmd acctank som slussar ut varmvatten så betonggolvet tar ikapp dom e.v 1-2 graderna som temperaturen har sjunkit under soltiden.

Sedan blir säkert den verkliga golvtemperatursänkningen ännu mindre då solvärmen också värmer golvet = betongen.

Mvh Jawen
 
Det kanske man kan tro men ju trögare system du har desto större risk för självsvängning i en reglerkrets. Antag en kall natt, golvet ligger ett antal grader över rumstemp för att hålla inställd rumstemperatur. Framåt dagen sätter solen in och termostaten stänger av golvvärmen men golvet ger samma effekt ett antal timmar till och temperaturen stiger. Framåt eftermidagen är temperaturen ett antal grader över inställd temp. Först sent på kvällen slår värmen på igen men det tar tid att värma upp det nu kalla golvet så huset hinner komma en bit under inställd temp innan golvet blir varmt...
 
Ingjuten golvvärme är väl populär just för att det är en billig metod, inte för att det är en bra metod. Responstiden med 20 ton betong som ska ändra temperatur är inte att leka med. Sök på forumet, det finns mycket skrivet om detta!

Jag gjöt in golvvärme i källaren samt uthuset men skulle aldrig drömma om att gjuta in i en bostadsdel....
 
Jo men att det är en billig metod är väl knappast enda argumentet för golvvärme? Visselrigen är det ett trögt värmesystem på både gott och ont. Skulle det bli strömavbrott så bidrar ju trögheten till att behålla värmen i huset ett bra tag. Dessutom är det skönt att gå på, perfekt om man har småbarn som leker på golvet samt att huset blir lättare att möblera.

Visst finns det nackdelar också, men själv är jag väldigt nöjd med ingjuten golvvärme och för min personliga del så väger fördelarna tyngre än nackdelarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.