Andreas_Hansson skrev:
Jag har hellre utbytbar keramik än byter panna när mikrostrukturen i stålet degenereras av värme i några år...
Vet att det är en gammal tråd, men jag undrar vad du menar med det du skrev? Har en 30 år gammal panna och stålet i den verkar ju hålla...
 
Don82 skrev:
Vet att det är en gammal tråd, men jag undrar vad du menar med det du skrev? Har en 30 år gammal panna och stålet i den verkar ju hålla...
Jag menar gjutgärnsroster.
Min förra panna var från 1957.Den gick oxå och elda i.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag menar gjutgärnsroster.
Min förra panna var från 1957.Den gick oxå och elda i.
Så ctc v35 är ett bra alternativ? Den verkade ju vara billigare att byta keramik på än baxis pannor. Går det, om man i framtiden vill, koppla in en pelletsbrännare i v35:an?
 
Det går inte enligt CTC.
Jag filurade på en V35 innan jag bestämde mig för en Baxi Solo Innova 30.
Solo Innova skall gå att sätta pelletsbrännare i säger Baxi.
 
Maggy skrev:
Det går inte enligt CTC.
Vad konstigt. Men jag kollade på deras sida och där står det att en oljebrännare går bra. Varför funkar inte det med pellets?
 
Don82 skrev:
Vad konstigt. Men jag kollade på deras sida och där står det att en oljebrännare går bra. Varför funkar inte det med pellets?
Det går om du har en framåtbrinnande brännare el t.ex janfire med lågriktare i övre luckan, Antingen köpa en extralucka som du tar upp hål för brännaren i el så gör du hål i orginal luckan o gör en plåt som du skruvar dit då du eldar ved...

Men om du eldar ved o har en acktank på 2-3 m3 så är det nog bättre att satsa pengarna på el än pelletsbrännare om du inte är borta ofta/länge, Det är inte så stor skillnad i pris på pellets/el längre tyvär..
Om du är borta så ställer du ner innetempen till 15° vilket sänker förbrukningen med ca 35%
Elpatron monteras så högt som möjligt i acktanken o gärna med termostat till denna ända i toppen på acktanken, Då går inte elpatron i förrän tanken är helt tom.. Ladda tanken helt innan du åker bort o sänk värmen till 15° kommer det gå nästan 1 dygn innan värme behöver tas ur tanken.. :)
 
Don82 skrev:
Vad konstigt. Men jag kollade på deras sida och där står det att en oljebrännare går bra. Varför funkar inte det med pellets?
Jag vet inte vad jag skall svara på det annat än att de sa så!
Det är inte "jag har hört att" utan jag har verkligen frågat... eller rättare sagt... min rörfirma vidarebefordrade min fråga till CTC och de svarade.
Till Baxi Solo Innova KAN man sätta en pelletsbrännare men de rekommenderar hellre Baxi Bonus i en sådan installation. Bonus hade dock för klent vedutrymmer för min smak.

De flyttade undan min elektriska VV beredare idag så jag kan gipsa bakom och så får de ställa pannan på plats.:)
 
gaia skrev:
skulle satsa på CTC .... tycker det är mycket lyckad vedpanna med mindre antal keramikdelar som kan gå sönder och kostar tusenlappar att ersätta. Fex alla Baxi modeller har tonvis med dyr keramik. Värmebaronens Vedolux, om jag minns rätt, har svängda konvektionsrör som jag inte tyckte om =kort livstid i den hårda miljön som rören sitter i.
CTC var mitt första val men huset är för stort ( över 300m3 att värma upp )och fick välja annat större.
Har du plats med större tank så ta åtminstånde 1000l till ;). Ingen större skillnad i pris men stor i bekvämlighet. Man kan alltid ladda en stor till hälften men man kan inte ladda dubbelt i en liten ;)
gaia
Keramiken till Baxi bonus 30 kostar 1800+moms Dyrt eller ??
 
Hej,
Har numera en Värmebaronen 37'a kopplad till två 750 liters Dalatankar, en med slingor och en "tom" tank.
Till tanken är 48 Exoheat vacumrör kopplade.
Bor i norra östergötland, vintern här innebär eldning 1 ggr per dygn upp till ca+10°C då det ofta räcker med varannat dygn.
Lite beroende på solen.
Innan jag valde var jag runt och tittade på olika fabrikat, bor ni i närheten av Jönköping? åk till kommunens energicentrum
på A6. Där finns flera fabrikat, jämnför detaljer, prova hur sotluckor tas bort etc. du ska förhoppningsvis har den i 10-15 år.
Varför Värmeb., tja flera är billigare men efter att tittat runt avgjorde följande skäl.
* Byggkvaliten, ja eller dess gedigna utförande om man så vill. Flera andra fabrikat ansåg jag ha för "smäckiga" lösningar.
* Sotning framifrån
* Klara smalare skorstenar, har 120mm i diameter.
* Sugande fläkt
Detta var mitt bidrag till frågan.

Må gott!

/P
 
Hej!
Var och faktistk på fabriken och kikade på en Värmebaronen Vedolux 37 idag.
Det känns som en mkt bra panna med sugande fläkt, gjutna luckor och sotningen framifrån tilltalar mig skarpt. Tyvärr är priset lite i överkant...men jag har å andra sidan inte jämfört kvalitén med andra märken ännu...bara läst MYCKET på "nätet" hos fabrikanterna och forum som detta.
Har även fastnat för Calmar, Atmos och varför inte en Extuna, Tellus eller Dakona...eller en Bragepanna som verkar ge mycket för pengarna - om man vågar vara en "gambler" och chansa på något som inte är sålt i så stora volymer. Usch det är inte lätt precis!

Vad jag dock kommit fram till är att jag vill ha ganska stora acktankar, panna med stor eldstadsvolym - vilket diskar tex NIBE, CTC. Pannan ska ha sugande fläkt! ( - eller sjävdrag?)
Men ska pannan vara superenkel - a la Brage - eller hyperavancerad a la Effecta Lambda?
Ni förstår att man har svårt att sova! ;)

Frågan är om man klarar sig med en 20-30 kW panna och 3-4 m3 tankar eller om man bör gå upp i effekt till tex Atmos DC40 eller varför inte en Calmar 65??? Båda finns till ganska bra paketpriser men med tankar i underkant dock...som vanligt.

HJÄÄÄÄÄLP!!! ;)
 
Jag tycker svanen metoden är ett bra sätt att få fram lagom panna till ack eller omvänt.
Kolla hur stor ack du får plats med ta ack volymen typ 4000L /18 Då får du fram ungefärlig eldstads volym som acken kan ta emot på ett ilägg. Svanen metoden är lite i överkant så 17 vore nog bättre tycker jag.
Obs detta gäller vid ett ilägg.Kan du tänka dig att lägga i pannan 2 gånger så blir det ju en helt annan sak.
Kolla även in Baxis Innova serie som är mycket bra pannor.
 
Crille68 skrev:
Frågan är om man klarar sig med en 20-30 kW panna och 3-4 m3 tankar eller om man bör gå upp i effekt till tex Atmos DC40 eller varför inte en Calmar 65??? Båda finns till ganska bra paketpriser men med tankar i underkant dock...som vanligt.

HJÄÄÄÄÄLP!!! ;)
Det beror givetvis helt på hur länge du tänker elda. Att värma 4 kubik med 20-30 kW panna tar LÅÅÅÅNG tid, i alla fall jämfört med de båda andra du nämner. Men som sagts i tidigare inlägg - vedvolymen * 17 så får du ett bra mått på hur stor tank pannan värmer på ett ilägg. Det är inte lätt att välja panna, mycket pengar och mycket att ta med i beräkningen. Lycka till med valet...
 
Några praktiska tillägg till all teori:

Verklig medeleffekt är inte samma sak som panntillverkaren kallar sin panna, vissa tillverkare överdriver andra underdriver.

Svanenmetoden ger MINSTA tankvolym för att kunna elda ett fullt ilägg. För att kunna elda innan tankarna är kalla är det trevligt med lite extra volym. MEN hellre för liten tank än för liten panna, dvs välj inte pannan efter tanken utan tvärsom.

Skillnaden mellan tex 20 och 30 kW är 50% en kall vinterdag när det gäller uppvärmningstid av tanken om huset förbrukar 10 kW.

Ju större effekt, ju större eldstad och därmed bättre förbränning och mindre känslighet för störningar som vedkvalite, drag, sotning mm. Gäller naturligtvis för en viss pannfamilj, sen har ju olika tillverkare lyckats olika bra...
 
Jag har installerat en Effecta Lambda för ca en månad sedan, hittils är jag väldigt nöjd. Lambdastyrningen fungerar klockrent och verkningsgraden ligger högt under hela eldningen, tvivlar på att man med manuell reglering klarar att hålla så jämn förbränning, spjällägena varierar kraftigt beroende på vedkvalité, mängd ved i pannan, hur bra drag der är i skorstenen mm (jag har ingen motdragslucka och därmed lite väl bra drag.. 27x17cm 8m skorsten).

Eldar mot ombyggd 3m3 Oljetank och höjer tempen ca 40grader på ett inlägg. Huset är på 108+86m2 och har endast 10mm tretex som isolering (20cm sågspån i tak), eldar med ca 36-48h mellanrum med -9grader som lägst på natten. Håller på att installera shuntautomatik, ska bli kul att se hur mycket man kan spara på det.

Som tidigare nämnts så rekommenderar även jag att man tar till lite extra när det gäller både tankvolym och pannstorlek, det ger med flexibiltitet, man behöver inte anpassa sig lika noga till när det behövs eldas.

En arbetskamrat har en CTC 35, den är lite för liten enligt honom. Det gör gott med 30l mer vedvolym som Effectan har.

Skulle hellre köpa en Effecta med lamdastyrning än en Baxi och dessutom spara ca 5000kr. Att keramiken på Baxin kanske håller dubbelt så länge lönar sig ändå inte eftersom den är ca 4ggr så dyr som Effectans.

MVH/
Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.