A
Skulle behöva en adapter som ger 9V ut med möjlighet till batteribackup. Har letat men det verkar inte finnas någon färdig, verkar som det blir att ”bygga” nått själv.

Jag ser två lösningar, en med laddbart batteri och en med vanliga batterier.

Går det med en vanlig 9V adapter koppla på ett 9V batteri som ger ström till 9V kretsen vad strömavbrott, och vad behöver jag i så fall koppla emellan (så inte batteriet laddas)?

Någon som har idéer eller tips på hur man bäst löser det?
 
Två dioder. Koppla ihop batteri, adapter och lasts minus. Koppla en diod mellan adapter och last (+). Katoden mot lasten. Samma för batteriet. Dioderna hindrar att strömmen går "bakvägen". Jag kan rita en skiss om du vill..
 
Nu blir man nyfiken, vad skall du driva månne? :D
 
A
AndersG>>
Skiss vore toppen! Funkar det även om jag ska köra flera laster parallellt?


Tomtebo>>
Jag ska driva brandvarnare (se tråd under el), så väldigt spännande saker var det tyvärr inte :)
 
A
Jag har en annan idé:

Ifall jag skippar adaptern helt och istället:
Tar och seriekopplar 6st R20 1.5V batterier borde det då inte gå att driva ett antal brandvarnare på detta?

Ett R20 är på ca 20 000mAh fördelat på 7 st brandvarnare borde ge 20 000/7=2857mAh. Ett 9V batteri är på ca 500mAh detta skulle innebära att 6st R20 skulle kunna driva 7 st brandvarnare 5ggr längre än om de drevs av varsitt 9V batteri? Eller tänker jag fel?

Hur fungerar funktionen i brandvarnaren som varnar för dåligt batteri? Det är ingen risk att den börjar varna för det om man kör de på adapter eller ovanstående modell?
 
Funkar det med. Om du kör med dioder kanske du måste välja schottky för att inte spännngsfallet skall få batterivarningen att trigga..

En sak du bör räkna med är självurladdningen i ett batteri. Brandvarnare och dyl drar så litet ström att batteriats livslängd ändå blir nära "shelf life".

Äh, ja, det finns en svaghet i detta: Eftersom de kommer att matas från trafo så måste du kolla spänningen i backupbatteriet på annat sätt. Kanske ett Litiumbatteri med 10 år livslängd ändå är att föredra?
 
A
Ytterligare en dum idé:

Skulle man kunna övervaka batteriet i varje brandvarnare istället? Jag har två lediga trådar ifrån varje brandvarnare som går ner i källaren. Skulle man inte kunna lägga in de på batteriet i brandvarnaren och sedan i källaren bygga nått som indikerar att det finns ett fungerande batteri brandvarnaren? Kanske med en lysdiod för varje brandvarnare.

Man skulle väl kunna koppla en lysdiod + motstånd på kabeln som är ansluten till brandvarnarens batteri, men då är väl problemet att dioden tar slut på batteriet snabbare än brandvarnaren? Finns det nått bättre sätt?
 
ja om du skickar 9 v på sladden o driver en lysdiod direkt via ett motstånd kommer batteriet ta slut inom någon dag eller 2.. nått som skulle fungera utmärkt är att driva en ingång på en op-förstärkare som i praktiken inte drar någon ström alls. och från den driva en lysdiod eller summer eller nått liknande.

opförstärkare/komparator, lysdioder och ett par motstånd = ett par tior.

du behöver strömförsörjning till bygget på ca 12-24 v DC

kan göra en skiss om du vill.. enklast att löda på ett exprimentkort
 
Se upp med spänningsfall om du har allt för lång kabel bara. Kanske bättre att mata med 12 volt och lägga en 9V stab vid varnaren.
 
A
xztraz skrev:
ja om du skickar 9 v på sladden o driver en lysdiod direkt via ett motstånd kommer batteriet ta slut inom någon dag eller 2..   nått som skulle fungera utmärkt är att driva en ingång på en op-förstärkare som i praktiken inte drar någon ström alls. och från den driva en lysdiod eller summer eller nått liknande.

opförstärkare/komparator, lysdioder och ett par motstånd = ett par tior.

du behöver strömförsörjning till bygget på ca 12-24 v DC

kan göra en skiss om du vill..   enklast att löda på ett exprimentkort
Misstänkte att det var så med batt.

Du får gärna göra en skiss om du vill, så kanske jag har lite kul lödjobb i helgen:)


 
Slängde ihop denna..

Funktion

Komparatorn jämför mellan ingångarna och när 9 v signalen sjunker under referensspänningen satt med potentiometern så drar komparatorn utgången mot jord och lysdioden tänds.

Kretsen går att driva med 12-24 v.. räkna bara om motståndet för lysdioderna.

clahsolson har billiga exprimentkort. elfa resten.

9vdetektor.GIF
 
Herregud... Ni har på tok för mycket fritid ;)
 
A
Xztraz>> Tusen tack, det var inte illa.

Måste bara kolla några grejer med dig så jag fattat rätt.

Där det står IC1 ska LLM339 kopplas in för att få spänning (GND och V)?

Alla Input- på LLM339kopplas parallellt till potentiometern?

Och på input+ på LLM339 ska 9V från varje brandvarnare in (brandvarnare 1 på input1+, brandvarnare 2 på input2+ osv.)?
 
AndersG skrev:
Herregud... Ni har på tok för mycket fritid ;)
;D ;D ;D
 
jo ic1 är spänningsanslutningarna till Lm339 kretsen

- ingångarna är parralellkopplade mot potten
+ ingångarna ska det ligga 9v på

Står pinnumren på anslutningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.