Letar förtvivlat efter snygga sådana,gärna i trä.
Någon som har tips hur jag hittar det?
 
Ska det vara i fönster, eller var?
 
Ja,fönster i vardagsrummet.
 
hmm.. just trä verkar inte så lätt. Fast bara trä släpper ju inte genom så mycket ljus så det kan ju ha sina orsaker ;-)

I alla fall, här finns ett några inssynsskydd
glas och trä:
http://www.designonline.se/ProductD...room Accessories_InnerProduct_1013_Image_img1

koppartråd och lin:
http://www.adalsliden.se/VavTexil.htm

form och design har också snygga varianter som man klistrar på fönstret, samt den klassiska skärmen man ställer i fönstret (kolla "detaljer" sidan 1 och 2)
https://www.formodesign.com/Default_fs1.asp

Sedan har jag sett ett rackans snyggt inssynskydd som såg ut som ett grönt lövverk gjort i form någon film som fäste vid fönstret mha statisk elekricitet, dvs urenkelt att ta bort och flytta. Fast det kommer jag inte ihåg var det var. Annars kan du ju göra egna genom att göra ramar i valfritt träslag och valfri storlek som du tex spänner upp ett vackert linnetyg i.
 
Min far gjorde en egen variant, hn gick till glasmästarn och valde ut lämpligt glas, fick det tillskuret efter insidan av ramen på fönstret, sen så lät han den tillskurna delan vila mot botten av fönsterkarmen och så satte han en spik på var sin sida om "insynsskyddet" i karmen så att det inte faller bakåt så att säga.
 
Jag kan starkt rekommendera Designtorgets fönsterfilm, som finns med olika mönster. Lätt att sätta fast och ser ut som om man blästrat fönsterrutan med snygga mönster. Designtorgets är lite dyrare än t ex Ikeas, men de senare är inte bra - dels har de inget mönster, dels är det snudd på omöjligt att få det riktigt snyggt och få bort alla luftblåsor.
 
Tills du hittar de ultimata insynsskydden kan du ju alltid "frosta" glaset.
Markera med masktejp där du vill att gränsen ska gå och rolla den yta som ska "frostas" med filmjölk.

Jo, det är sant :D
Använd en så kallad elementroller (en sån där som är cirka 10–15 centimeter bred, med superkort lugg).
Det luktar lite när filmjölken torkar, men sedan är det helt luktfritt. Om du råkar göra fel eller om du tröttnar så är det busenkelt att tvätta bort.

Jag har rollat nederdelen på mina köksfönster och har fått många komplimanger för det – och förvånade utrop när folk får veta att det är filmjölk ;)
 
Vilket härligt inlägg ;D, filmjölk på fönstret!!! Det ska jag verkligen prova. Det är tips som det här som gör forumet till en underbar plats! Tack Modig :-*.

Hur länge ser det snyggt ut? Måste man rolla fler än ett lager? Vad händer om man råkar spilla en vattendroppe på glaset? Tänkte testa detta på ett badrumsförnster. Kan man få en bild på skapelsen?
 
Tyckte också att det är ett jätteroligt tips som jag nog ska pröva själv.
Om du Annann har delbara fönster är det mest praktiskt att du "filar" ;D på ett mellanfönster! (Hoppas att du förstår vad jag menar med mellanfönster)
 
jag förstår vad du menar men vi har superenergi-glas så det är utsidan eller insidan som gäller...
 
Bra tips det här med filmjölk...

Men jag har satt upp frostfolie från Ikea med fyrkantiga mönster o jag tyckte inte alls det var svårt...blir jättefint o jämnt. Sen kostar det inte alls mycket så om man blir trött på det så är det bara att dra väck...

Lycka till...
 
Kul att ni gillade tipset :)
Jag har rollat filmjölken på insidan, men det borde förstås funka lika bra att rolla mellan fönstrena. Utvändigt är jag lite mer tveksam till, vet inte om det klarar en störtskur... Jag har inte haft problem med vattenstänk eller liknande, men så är det också fönstret vid matplatsen och inte vid diskbänken som jag har rollat. Det håller bra – jag brukar låta det sitta tills det är dags att tvätta fönstret (för sällan *host*).
(När jag tvättar fönstren brukar jag blöta med en svamp och då torkar man ju bort filmjölken, när man gnuggar lite lätt.)

Jag testade just att skvätta på vatten. Såvitt jag kan se nu innan det torkat så bevaras "froststrukturen", även om jag kan tänka mig att man kommer att kunna se litegrann var vattnet har runnit.

Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild, har ingen digitalkamera. Men å andra sidan...det är busbilligt och det är lätt att tvätta bort, så testa :)
Kanske kan någon som gör det lägga upp en bild?

Visst ja: det räcker att rolla ett lager.
 
Låter som ett toppen förslag tycker jag!

En fråga bara :question Dras flugor, banan, spy mm, till det på sommaren?? :-[
 
Hej igen,

Nej, jag har inte haft några flugproblem. Det luktar som sagt bara något dygn när filen torkar.

Nu har förresten vattnet (som jag skopade på för att kolla stänk/rinn) torkat. Det syns en del, så man ska kanske inte filmjölksrolla på insidan (utan mellan fönstren, om det går) på ett fönster som utsätts för vattenstänk.
 
frostat glas är jag så trött på utan sökte mer "flyttbara"insynsskydd.Har bara sett såna vita fula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.