Hej.
Nu verkar tyvärr fläskängrarna ha kommit fram hos mig.
Undrar om det finns något bra knep att få bukt med problemet förutom Anticimex?

Har testat att dränka en i ett skum av Radar men efter 4 timmar så lever kräket fortfarande...otroligt!
Finns det något bättre spray för att "förinta" dessa?

Har hört talas om nån form av kolyrespray med hög kyleffekt som löser problemet. Var handlar man sånt?

Tacksam för alla tips o förslag!
 
*hurv*
Jag skulle inte nöja mig med mindre än att anlita Anticimex.
 
Vet du var de finns - dvs om de inte huserar i golvlister etc - är frysen ett lämpligt ställe för dessa husdjur. 5 dagar i plastpåse.
 
Tyvärr så har jag dom lite överallt, inte några jättemängder men det trillar fram nån i fönstren vanligtvis, säkert från någon knappt synbar springa.

Tror att dom finns i isoleringen i väggarna (spånisolering).
Kan även hitta dom i ventilationsgångar, i köksskåp/lådor, under köksfläkten, i badrum/toalett, under takplafonderna.
Dom finns både i markplan, övervåning samt källare. Men om man kunde hitta ett fungerande insektsmedel och behandla socklar/lister/springor. Men Radar funkar alltså inte.
 
Eftersom de är spridda i hela huset är det bara sanering som gäller. Enstaka odjur kan man lätt få in men med så många platser :( - Anticimex! Antagligen räcker det inte med en omgång ... :-X

De kommer ursprungligen från köket och det är där de mår bäst. Jag förmodar att du verkligen vet att det är fläskänger!

När du en gång fått sanerat kommer du att vara väldigt alert på framtida ogäster - en bra sak alltså ;D.

Kan trösta dig med att jag fick in mott i mitt gamla hus och Anticimex fick spruta 4 gånger under en 18-månadersperiod. De bodde främst i skuggtaklisten i köket ... guuu vad jag gnodde, tvättade & städade under denna tid! Därefter har jag inget i köket som inte är plastförslutet!

 
Kolla din hemförsäkring (eller heter det hus/villa-försäkring? minns inte vilket), det kan ingå Anticimeutryckningar i den.

/ama
 
Tack för alla svar. Ser att i min Folksam försäkring så ingår Anticimextjänster utan självrisk om jag läst på rätt.
 
Det värsta med fläskängrar är nog att de kan hamna i maten man äter... tanken av ett levande larv är inte fräsch. Sila mjöl och studera flingpaketen! Använd burkar och plastpåsar! Förlut väl. Kontrollera alltid varor du tar hem från affären, små varelserna kan lura där. Pälsängrar är irriterande då de käkar hål i textilieroch lurar i sängar och soffor och bland kläder. Vet du bestämt vilken sort du har? Man kan också ha ett mix ;)

Annars är ängrar levande söta varelser som vi andra och ganska snygga som fullvuxna skalbaggar! Svåra att bli av med för gott då äggen är resistanta mot det mesta. Enormt mycket jobb: töm alla skåp, frys in det mesta, bär ut möbler till kylan (inget problem en vår som denna), damsug, förstör matvaror... Anticimex med sina giftssprayer - flera gånger om! Några larv här och där kan man leva med. Deras liv går dessutom i cykler så att larvtillgången är inte altid god. Ängrar vanliga i naturen och vandrar gärna in i husen via fågelbon etc.
 
  • Gilla
JanniceF
  • Laddar…
Enligt vad jag kan se på bilderna på anticimex hemsida så har jag fläskängrar.

Dom flesta jag hittar är i skalbaggestadiet, inte i larvstadiet. Ömsade skinn i bestickslådor har jag hittat, själva larven är ju ganska transparent jämfört med skalbaggen och inte lika lätt att upptäcka. Har självklart mjöl/flingor med flera skafferivaror i lufttäta plastboxar efter en obehaglig upplevelse med en öppnad Ballerina kexförpackning *huu*.

Alla skåp är skurade med Klorin! Jag är ganska säker på att mina ängrar kommer in via väggarna/springor runt golvlister/socklar samt fönster/dörrfoder.

Eftersom den vanliga Radarsprayen verkar dåligt/inte alls på dessa kryp så blev jag tipsad om en röd Radarflaska som heter myrspray tror jag. Den ska även fungera mot ängrar enligt tillverkaren. Men då undrar jag om man måste duscha direkt på krypen eller om man kan spraya springor/socklar med mera för att göra det obehagligt för mina gäster att hitta in?
Försöker även att hålla rent om somrarna från getingbon runt huset eftersom ängrar älskar att kläcka ägg i sådana.
 
De vuxna baggarna har redan gjort sitt! Det är larverna som är problemet. Det är faktiskt ingen idé att försöka åtgärda själv såvida man finner dem på olika platser i huset.

Uppmärksamma var du handlar dina matvaror - kex, knäckebröd, ris, mjöl etc. Se till att dessa produkter inte blir alltför gamla hemma. Handla i affärer med god omsättning. Kolla förbrukningsdatum. Jag fick in mina via mat från närbutiken som bytt flera ägare under kort period. Det är självklart att man försökte prångla ut det gamla lagret!

Har man råkat ut för sanering någon gång blir man mer uppmärksam. Var inte rädd för att slänga torrfoder med utgånget datum.

 
Hur har du det förresten med mössen? Ängrarna måste ju leva på något, kan du kanske ha någon död mus som ligger någonstans?

En tanke bara.
 
Har aldrig sett till några möss överhuvudtaget i närheten, dock har det funnits getingbon under vindskivorna för något år sedan men det mesta är bortrensat nu. Ingen som har tips på effektivt och farligt GIFT?! ::)
Snart gör jag vad som helst för att bli av med dom. Anticimex kommer inte att få bort besvären när dom är så utspridda :(
 
Men prata med dom ändå - det är ju faktiskt dom som vet! Både vad dom kan göra och vad du själv kan göra. Alla vi här spekulerar ju bara ;)

Sen vet jag inte om en och annan änger är så mycket att få panik över (även om tanken på att de skulle kunna komma åt maten förstås är otrevlig). Själv tycker jag man vänjer sig ganska fort vid alla andra invånare som man ju faktiskt delar hus med; spindlar, möss, fåglar och småkryp av alla de slag.

Bara de håller sig på sin kant, inte förstör huset och inte flyttar in alltför många på en gång.
 
hej du,
detta problem har vi nyligen haft, både med fläskängrar o pälsängrar, i vårt fall var det endast anticimex som gällde iom att pälsängrarna hade spridit sig i hela lägenheten (det var bara nga få fläskängrar). de kom och sprutade ett gift runt alla karmar och springor vilket är ett nervgift som ängrarna får på sig när de kryper över detta, det gör dem slöa och ligger mitt på golvet. de kommer nästan endast fram på natten från sina springor för att hitta käk. sen vad gäller textilier fick vi skicka allt till ett fryshus där grejerna fick ligga kvar i minst 4 dygn!! (gällde skor o allt också!! de j----la krypen fanns överallt. En bagge= massor o massor med ägg och nya larver!!

ingen rolig läsning men så var det så nu tar jag o lägger alla nya textilier i frysen ett par dagar innan de åker in i skåpen (ja inte helnya grejer utan saker jag ropat in på auktion etc). Sen kan man även torktumla ihjäl de små kräken men man får köra sakerna ett par gånger så det är enklare med frys!! så nu till vårt nya hus skall vi införskaffa en jättefrys själva!! vill ALDRIG vara med om detta elände igen!! fast nu vet vi ju vad det är för ngt så nästa gång hinner de väl inte sprida sig så mkt!!
lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.