Hej.

Tänkte höra med er vilken färg " Tillverkare" ni anses är bäst!

Själv har jag använt färg från Byggmax när jag har målat ute som jag också blandade i lite Boracol.

Har funkat bra än så länge iaf.

Men hur är det med innefärger, badrummet tänker jag använda Alcro färg som är just för det ändamålet.

Synpunkter...

Angående spackel så tycker jag Alcros lättspackel är väldigt bra, Byggmax luktar som fis samt är lite blaskit. Men med tanke på att priset skiljer sig 265 kr på tio liter så blir det tyvärr Byggmax pga av att det kostar ändå....

Synpunkter...
 
Kvalitet kostar alltid lite mer. Använd de stora drakarnas färg. Alcro, Beckers. Nordsjö samt några till.
Undvik billighetsvaruhusen om du vill kunna göra ett snyggt jobb.
Om du är osäker så fråga några målare vad de använder för produkter.
 
Det brukar bli samma pengar ändå. med Byggmax färg får du måla 3-4 gånger för att erhålla nästan samma resultat som med de Leo M nämner.
Alcros våtrumsfärger är bra
 
Jag använder spackel från Sika "Sika Filler-103 Lättspackel-Medium" finns på
hornbach, men inte på färgavdelningen utan på bygg och kostar knappt 200 för 10 liter.

Färg använder jag bara Nordsjö, blev irriterad på beckers när jag efter jag målat hela källaren
att dom inte har några helt vita färger dom har s-0500 som standard, den ser grådaskig ut
mot väggarna på övervåningen som jag målat med nordsjös.
 
Jag använder just nu Byggmax spackel och pappersremsor och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Lättspacklat och lättslipat och ger ett bra resultat. Fast det kanske beror på användaren, vad vet jag.....:)
 
Min erfarenhet är att budgetspackel funkar bra. Däremot ska man alltid köpa märkesfärg.
 
Cheesus skrev:
Jag använder just nu Byggmax spackel och pappersremsor och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Lättspacklat och lättslipat och ger ett bra resultat. Fast det kanske beror på användaren, vad vet jag.....:)
Förr var där stor skillnad på spackel, men idag håller de flesta bra kvalitet, som Dalaspackel. En 10:a sandspackel tror jag kostar ca 60Kr i inköp, så det lönar sig nog inte för Byggmax att köpa denna produkt utomlands. Därför är deras spackel lika bra som andras. Men visst, det skall en viss teknik till för att bredspackla med, som du nämner.
 
jag tycker inte om byggmax spackel.det började torka innan jag fått upp det på väggen.och jag är en snabb och van spacklare .Vill man snåla så kan man visst använda det men det är svårare att få det snyggt när det beter sig som om man blandat gips och vatten ...blaskigt och obehagligt
 
fridhem skrev:
Hej.

Tänkte höra med er vilken färg " Tillverkare" ni anses är bäst!

Själv har jag använt färg från Byggmax när jag har målat ute som jag också blandade i lite Boracol.

Har funkat bra än så länge iaf.

Men hur är det med innefärger, badrummet tänker jag använda Alcro färg som är just för det ändamålet.

Synpunkter...

Angående spackel så tycker jag Alcros lättspackel är väldigt bra, Byggmax luktar som fis samt är lite blaskit. Men med tanke på att priset skiljer sig 265 kr på tio liter så blir det tyvärr Byggmax pga av att det kostar ändå....

Synpunkter...
Hej.

Har jobbat som målare i snart tio år. Jag förstår inte varför man väljer att chansa med diverse huskurer, ang. färg? Boracol i färgen??? Hur tror du originalreceptet reagerar med det? Dessutom blir man steril av Boracol, och skall därför användas med stor försiktighet.

Har prövat de flesta märkena på marknaden och kommit fram till att; Alcro/Beckers är totalbäst både inne och ute. Nordsjö är oxå ruggigt bra ute.
 
Undviker man att duscha i Boracolen så kan jag inte tänka mig att det är någon fara. Och många av mina bekanta har fått mögel på sina fasadfärger förutom jag samt han som tipsa mig om Boracolen, färgerna är ju inte direkt av bästa kvalitet mot väder och vind.

Alcro och Beckers är bra men man kanske inte alltid vill betala mycket mer än vad som behövs, vi kan nog alla hålla med om att ex Alcro kostar skjortan.

Skulle vara intressant om någon yrkesmålare kunde prova de sk lågbudget färgerna som ex Byggmax säljer och se vad dom tycker om färgen, ren fakta utav prsonliga inslag av att allt på byggmax är skit, vilket många hävdar.
 
Har provat ett par av deras produkter...

Takfärg = skit! Täcker knappt alls och så droppar den lätt... (jämfört med Beckers och Flügger)

Grundfärg (den oljebaserade) = Fungerar bra... Vet inte vad som skiljer den mot andra grundfärger men inga problem att pensla eller rolla iaf... Med bra resultat...

och deras spackel tycker jag är ganska dåligt... Vet inte om det är jag som inbillar mig men när jag spacklade en gipsskarv med deras spackel så fick jag spackla en gång till efteråt för att spacklet "sjönk" in mitt i springan... Detta problem upplever jag mindre med andra märken... Kommer inte ihåg vad det förra märket var men det var bättre iaf...

Men med deras priser förväntade jag mig inte heller nåt super resultat... man får vad man betalar för som sagt...

mvh :)
 
fridhem skrev:
Undviker man att duscha i Boracolen så kan jag inte tänka mig att det är någon fara. Och många av mina bekanta har fått mögel på sina fasadfärger förutom jag samt han som tipsa mig om Boracolen, färgerna är ju inte direkt av bästa kvalitet mot väder och vind.
Här har du en till som kör 5% Boracol i all Falu Rödfärg - inga algprickar här - fast andra i omgivningen har.. Vet inte ifall det beror på vårt specifika läge eller Boracolen, men det känns bra i alla fall..
 
Köpte i helgen billig takfärg på COOP, och det var sista gången jag snålar när man skall köpa färg! Började måla taket med det lilla av Beckers takfärg jag hade, och lyckades få till ett riktigt bra täckande lager. Sedan öppnade jag den billga färgen av märket "INFRA" och det var som vatten! Rinnigt och hur mycket färg jag än hade på rollern så täckte det inte. Den åker på tippen!!!!


Vad gäller spackel så är Alcro lättspackel fantastiskt bra! Men jag undrar om någon som testat Alcros har testat Beckers lättspackel och kan jämföra?
 
Alcro och Beckers är i stort sett samma sak. Samma företag iallafall. Kan skilja lite på deras produkter men inte mycket.
 
5.2 racing skrev:
Alcro och Beckers är i stort sett samma sak. Samma företag iallafall. Kan skilja lite på deras produkter men inte mycket.
Beckers är ju mycket billigare så det är ju intressant att det skall vara samma produkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.