Vi har förmånen att ha en rätt stor tomt (2995 m2), men då får man ju beslutsångest då det gäller att placera huset. Rakt åt söder kommer det att byggas ett hus, ca 10 meter från våran tomtgräns. Jag vill ju ha lite gräsmatta i söderläge. Hur långt in ska jag placera huset? Hur lång skugga kommer grannens hus (ca 6 meter högt) att kasta?

Sen har vi problem med vart carporten ska placeras. Det finns egentligen bara ett ställe, till öster om huset, men där blir det lite trångt. Hur långt behöver man ha mellan huset och carporten? Räcker fyra meter eller kommer det att kännas inklämt?

Vi kommer att få en massa tomt norr om huset. Vad ska man göra med det utrymmet? Det kommer väl inte att växa så bra där?

Kan någon ge mig lite tips?
 
Hur man bäst lokaliserar hus och carport går inte att säga med det lilla du berättar. Men jag tycker du överdriver nackdelen med skuggor och norrläge. Rum mot norr har behagligt dagsljus. Mot norr kan man också beundra utsikt utan att bli bländad av sol.

Spara därför så stor yta ni kan norr om huset och plantera en fond av vackra träd och buskar bakom en generöst tilltagen perennrabatt längs ut på tomtens nordligaste kant. Då kommer dessa växter att njuta av full sol. Jag lovar att ni okcså kommer att njuta, eftersom alla blommorna vänder sitt ansikte just åt ert håll.

Om tomterna är någorlunda plana och på samma nivå kommer grannens hus knappast att beskugga er trädgård alls. Detta tack vare att huset ligger rakt söder om er. Däremot skulle skuggorna blivit långa och irriterane om grannhuset legat väster om er. Då skulle ni förlorat mycket värdefull kvällssol. På samma sätt kommer ert eget hus att kasta de längsta skuggorna morgon och kväll på dess västra respektive östra sida.

Om carportens läge är givet kan man ändå undvika att den känns inklämd genom att utforma den rätt. Ibland känns det bäst att helt enkelt integrera carporten med själva huset. Omöjligt att ge tips utan att veta mer om helheten.
 
Tack för tipsen, Billy!

Det tål verkligen att funderas på det här med placering av huset. Det är ju inte precis något man kan ändra på i efterhand. :)
 
Kan du inte rita upp din tomt och lägga ut bilden på nätet så är placering lättare att diskutera. Vi har en tomt som är större än er....2996 kvm ;)

Denna är drygt 30 x 100 m, helt plant. Vi har lagt huset på mitten och garaget med 1 m mot närmaste granne. Såålunda har vi ca 40 m till gatan liksom tomtens södra gräns. Tomten ligger N-S läge. Vi har röjt en massa träd men behållt 7 st och skall plantera nya där vi vill ha dem.

Framför vårt söderläge finns i dag en stor trädplantering som växer upp till ca 4-5 meters höjd som sedan avverkas (planteringsträd) och detta stör inte solen öht.

Så här ser det ut:

Sitplankorr.jpg
 
Jag ska försöka fixa en inscannad bild av tomten. Återkommer.
 
Vi hade mycket funderingar kring detta när vi skulle placera vårt hus.

Slutade med att jag fick tag i en astronomisk almanacka (fanns att ladda ner för olika orter men minns inte var) då viste jag solvinkeln (hur högt solen stod) alla dagar på hela året.

Sen byggde jag en mycket enkel husmodell med en viss höjd (går bra med en skokartong med påklistrat tak. Sen tog jag ett pappersark som motsvarade tomten (samma skala ungefär som huset) placerade ut huset på tomten och även grannhusen. satte mig vid köksbordet, läste almanackan och började vrida "tomten" (solen kommer ju från olika håll olika tider på dygnet) och använda den höj/sänkbara kökslamapan som sol! ;) (Solhöjden/vikeln fick jag från almanackan och den kan mätas med en enkel vinkellinjal eller räknas fram med trigonometri. Vips så hade jag en enkel solhöjdssimulator där jag kunde se hur skuggorna föll olka tider på året vid olika klockslag.

Sen lite tankar

Man vet aldrig hur grannen bygger/bygger om sitt hus
Träd tar många år att få upp men bara sekunder att såga ner
Vill man verkligen sitta i solen på sommaren?
Man kanske vill sitta och gona i solen på våren
Morgonsol till frukost eller kvällssol till grillningen.

Kul att sitta lite i solen men det är också snyggt att titta på något annat där solen lyser på. dvs om kvällssolen lyser på det du tittar på i stället för rekt in i dina ögon

Det går inte att ångar sig efteråt :surprised:

Hur vill man att solen lyser in i husets olika rum

Man kanske ska satsa på flera olika uteplatser i olika väderstreck för olika ändamål.

Fråga ev grannar vad dom tycker om placeringen av sina altaner. Dom har ofta suttit mycket på dom och funderat på saker dom skulle vilja ha annorlunda eller som dom är nöjda med

Först hade vi tänkt ha 2,3 m mellan garage och hus men när vi började bygga grunden så såg det för tätt ut så vi lade det 3 m iställan och det känns bättre. Sen försköt vi huset och garaget något i förhållande till varandra så att de biladar en form av L med lite insynsskyddad tomt. (Vi bygger mitt i ett samhälle)

Hoppas dessa tankar kan hjälpa dig



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.