Finns det någon brist på byggnadsvårdskurs? Jag skulle gärna höra vad ni önskar att det fanns en kurs i. Finns det någon kunskap som håller på att försvinna? Något hantverk som är värt att trycka extra på?

Tar gärna förslag. :)

Mvh
Jörgen
 
Seriöst:
Vet inte om det behövs kurser i dessa ämnen men inte är det många som sysslar med:
* Stenhantverket (huggning såväl som målning av sten)
* Låssmide - Och annat finsmide
* Repslagning - Åternyvunnen kunskap exempelvis genom tillverkandet av Götheborg (Ostindiefararen)
* Glas, Cylinderglasblåsning/Valsning - Definitivt inte något för var man.

Oseriöst:
Om man skämtsamt hårddrar byggnadsvården/utdöende hantverken lite...

* Hur du återställer din eternitfasad
* Grundkurs i flingfärgsmålning
* Grundläggning med blåbetong
* Bygg din egen saturnuslampa
* Elfenbensintartsia då och nu
* Impregnera med Kreosot eller CCA
* Bygg din egna Lökkupol
* Nytillverkning av formaldehydspånskivor
* Den framtida kursen, vi renoverar aluminiumbågar
* Fördjupningskursen -Vi lägger korkmattor
* Har aldrig sett en kurs i Bakugnsmurning heller...

Hoppas inte du tog illa upp, men jag kände jag var tvungen att lägga till de sista...
 
Anders_Roslagen skrev:
Seriöst:
Oseriöst:
Om man skämtsamt hårddrar byggnadsvården/utdöende hantverken lite...

* Hur du återställer din eternitfasad
* Grundkurs i flingfärgsmålning
* Grundläggning med blåbetong
* Bygg din egen saturnuslampa
* Elfenbensintartsia då och nu
* Impregnera med Kreosot eller CCA
* Bygg din egna Lökkupol
* Nytillverkning av formaldehydspånskivor
* Den framtida kursen, vi renoverar aluminiumbågar
* Fördjupningskursen -Vi lägger korkmattor
* Har aldrig sett en kurs i Bakugnsmurning heller...
Varför är bakugnsmurning ett oseriöst förslag? Bakugnar är hett, visste du inte det ;-) ! Jag skulle gärna gå en sådan kurs och jag vet fler som skulle vara intresserade. Men hur långt hinner man mura på en vecka.... Kan ju vara svårt att ha flera olika långt gångna ugnar stående för pedagogikens skull. Men annars gillar jag idén! Kanske kan man tänka sig en kurs i underhåll och reparationer av bakugnar, rörspisar mm?

Största problemet för mig är inte utbudet av kurser, utan var i landet de hålls. Norra delarna av landet har väldigt lite att erbjuda. Jämtland är kanske lite på gång, men i Västernorrland finns det knappt någonting, i Västerbotten och Norrbotten verkar det också vara svårt att hitta kurser.

Jag saknar mest en riktigt lockande kurs i traditionellt dekorativt måleri. Jag vet att det finns en massa runt om i landet, men jag har sällan sett någon som verkat tillräckligt givande. Ofta är det helgkurser och jag tycker inte att man hinner med särskilt mycket på en helg. Ska man dessutom resa minst 30 mil för att ta sig till kursorten så...
 
det mesta fattas i Västernorrland...
 
Det är just problemet med arbetstiden kring dessa som nog gör sådana projekt omöjliga. Otaliga är dessutom de hus som man rivit ut bakugnarna ur för att få mer plats etc. Skulle även jag tycka att det vore intressant själv med en sådan kurs... Måste erkänna att jag inte vet hur "hett" det är med bakugnar nuförtiden... (i jämförelse med de andra exemplen som gavs så får jag väl hålla med om att bakugnen är seriös.
De största "riskområden" som finns kring bygg/trä/sten-hantverk ligger troligtvis på de områden där man inte "anser" det lönsamt att producera varor genom att man genom tidsåtgången gör varan orimligt dyr... Här finns nog endast hobbyhantverket att lita till.
 
Karakorum: Historiska Hus i norr (Umeå/Bobacken) är ganska duktiga på kurser. De har haft bland annat timring och fönsterrenovering... Nu i sommar har de kurser i hur man tillverkar och lägger stickspån, linoljefärsmålning mm. Traditionellt dekorationsmåleri är någonting jag också skulle vilja gå en kurs i. Jag har visserligen gått en kurs i det redan, men då dekorerade vi små träföremål, även om principerna är desamma för större skala blir det ju lite annorlunda.
 
Harrieth skrev:
det mesta fattas i Västernorrland...
Jo.

konichiwa girl: Tack för tipset, jag ska kolla upp det!

Ang dekorationsmåleri brukar man använda sig av olja, eventuellt alkyd samt "drickafärg" på kurserna. Färgtyper som man lätt kan experimentera med hemma. Jag skulle vilja gå en kurs med limfärg och kalkfärg eftersom det känns mer som en utmaning (jag är inte så sugen på att blanda ihop små provportioner limfärg hemma).

Murning överhuvudtaget skulle jag vilja lära mig mer om. Och putsning (inomhus, av spisar, spiskåpor mm). Jag antar att murningskurser är ovanliga för att folk tycker det är så enkelt, men själv behöver jag all hjälp jag kan få...

Nu finns ju kurser i i både murning (inkl reparationer av bakugnar, upptäckte jag nyligen!), putsning och dekorativt måleri i kalkfärg. Två dagar. I Eksjö (Qvarnarp). Sisådär hundra mil bort. Suck.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.