Jag håller precis på som bäst att förbättra sovrummet hemma i huset. Jag har plockat bort en vägg som var uppsatt mot en konstig trång garderobshistoria med två dörrar.

Tanken var att få bort väggen, strunta i dörrar (skenmonterat förhänge istället) och ha tre rader med hyllplan längs hela väggen, fyra meter. Hur mycket plats som helst! Skivorna är färdiga folierade 30, 40 och 60 cm och blir kapade 200 cm långa.

MEN! Nu är det ju så illa att väggen bakom är sned, rättare sagt 30 graders lutning. Jag har tänkt på konsoller, horisontella reglar, platsbyggda lådor och allt möjligt. Men inget känns helt 100%.

Hur hade du gjort det? Någon som har ett smart förslag eller bild på något liknande? Jag vill helst inte ha en ny baksida.

Så här ser det ut (ungefär, nytt golv ska läggas);

20080207230Small.jpg

20080216299Small.jpg
 
Räcker det med den där balken?
Är (var) inte väggen bärande?
 
Har samma problem men jag tänkte bygga garderoben i sektioner och sätta hyllorna i de skiljeväggar som då blir.
Då kan man ju änvända sånna där hyllstift och flytta runt hyllorna bäst man vill...
Sen får nån sektion bli hyllös och ha en stång för skjortor etc
 
vi har en likadan snedd vägg men vi satte skjutdörrar istället. Vi valde oxå att flytta ut skjutdörrarna så långt vi kunde, allt för att få så stor klädkammare som möjligt. Vi har oxå trådbackar på hjul istället för att fylla på med hyllor vid snedtaket.
 
  • K-kammare fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • K-kammare höger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • K-kammare vänster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • K-kammare trådbackar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt Annakanin!

Har du några bilder utifrån så att man skulle kunna se skjutdörrarna? Nu tänkte vi ha panelgadiner för att få in lite färg/textil men vi är inte helt säkra. Skjutdörrar låter dock ganska svårt att bygga själv så jag antar att det är ett färdigt system?
 
Tack för berömmet :) Vi är själva grymt nöjda.

Vi valde skjutdörrar från Elfa. Det blev vanliga speglar. Maken var helt emot, men eftersom sovrummet ska bli mindre med tiden (skjutdörrar på andra sidan oxå är tanken men då vita för att smälta in bakom sänggaveln) förstorar det rummet väldigt mycket. Dt är helt klart det enskilt dyraste posten i hela vår renovering, men det var det värt. Några kompisar har byggt egna skjutdörrar, inte speglar utan vanliga vita. Enligt dem var det varken svårt eller dyrt, men de köpte beslagen i Polen.
 
  • Sovrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna Karin,
hur har ni fäst klädstängerna i snedväggen?
 
Funkade de trots att det är snedvägg? Sitter stången verkligen bra då, hamnar den inte snett i fästet?
 
Nej då, stången går ju från vägg till vägg och sitter fast i kortändan med väggfästet. Sedan hålls den upp mot snetaket med beslag för en ledstång.

Beslagen mot snetaket skruvas fast i väggen och sedan träs stången genom en ögla i beslaget som håller det mot taket. Funkar fin-fint!
 
aha då förstår jag, tack :)
 
Och funkar det inte med att fästa stången i taket så kan man sätta stående hyllplan med vanliga rörfästena som håller upp stängerna. De gavlarna/hyllplanen behöver inte nå in till stödbensväggen, man slipper liksom rätt tradiga/tidsödande sågningar och tillpassningar så.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.