Ah, det räcker med tomrör genom plattan för senare installation. Det gör det hela enklare ju.

Rapportera gärna hur det går med stadsnätet, också intresserad av deras resonemang.

Grått hus är snyggt tycker jag, och så är det lätt att plantera trädgården runt -- alla växters färger passar till grått. Idag bor jag i ett rött hus och det är inte lika snyggt med rosa och lila blommor utanför... Trots det har vi en syrenhäck med rosa och lila blommor...
 
Hej,

promenerade vår nya gata idag, och nu börjar det hända saker.

EJG, det är fullt av pinnar på en tomt, är det ni som fått ert hus utsatt? Kollade på tomtkartan när jag kom hem, och det såg ut som om det var 276 (fjärde från "början" av vägen) som någon markerat på.

Tomt 1:268 (tror jag det var) har en skylt. Kan det ha stått Vimmerbyhus på den? Blå logga var det (var inte så nära att jag såg riktigt).

Åsså är ju Pirrepirres skylt uppe sen länge.

Bygget med LB-hus och Peab är ju i full gång i svängen, nu har de börjat bygga i mitten av halvcirkeln med. Ser ut att bli "gula" hus. Men de är väl bara grundade än.
 
Vill_villa:
Visst är det vi som märkt ut huset, är väl "på en höft" för att vi skulle få en liten överblick...
Vi ska också ha grått hus, det blir antagligen den mörkare av dem.
Hur går det för er andra börjar ni få koll på läget. Här är det ganska mycket, vi flyttar ut till Linghem om ca 2 veckor, till en marklägenhet. Ska bli skönt att komma ner på backen, bor just nu tre trappor upp utan hiss och är gravid...
Blir väl att vi kommer att gå till nya området var och varannan dag...
 
Hej
Sitter med komunens nybyggnadskarta och funderar på var höjd ref punkten finns i verkligheten, någon som vet? Eller är det någon som bett komunen att speca en tydlig punkt som vi alla kan använda?

En annan fråga: Någon som vet när komunen kommer och märker ut hörnen på tomten på ett korrekt sätt, dvs inte bara med "träkäpparna" utan med en mer permanent lösning.

/N
 
lkpnife skrev:
Hej
Sitter med komunens nybyggnadskarta och funderar på var höjd ref punkten finns i verkligheten, någon som vet? Eller är det någon som bett komunen att speca en tydlig punkt som vi alla kan använda?

En annan fråga: Någon som vet när komunen kommer och märker ut hörnen på tomten på ett korrekt sätt, dvs inte bara med "träkäpparna" utan med en mer permanent lösning.

/N
När du ber dem komma. Jag tror inte de kommer med automatik.
 
marre493 skrev:
När du ber dem komma. Jag tror inte de kommer med automatik.
De sätter ut pinnarna när alla har byggt klart (eller du och dina närmsta grannar). Detta för att de riskerar att köras ner under byggtiden.
 
Hästhagen skrev:
De sätter ut pinnarna när alla har byggt klart (eller du och dina närmsta grannar). Detta för att de riskerar att köras ner under byggtiden.
Det stämmer säkert, men kommunen vet inte när du byggt klart förrän byggärendet är klart. Dvs ofta månader efter inflyttning.

När vi skulle grovplanera vår tomt så behövde vi veta exakt var vår tomtgräns var då vi har en slänt ner till grannen. Vi ringde då kommunen och de kom ut och satte våra och grannens tomtrör dagen efter,
 
Fundering: Om det bara är träkäpparna när huset sätts ut - då mäter de med gps eller liknande för att få det "rätt" på tomten? (nej, jag tror väl egentligen inte att de går med måttband...)
Så käpparna/framtida tomtmarkeringar är bara för att markera var tomtgränser är för oss fastighetsägare / tomtplanerare / häckplanterare / gräsmatteklippare...?

Ang höjdmarkering, så har vi inte fått vår nybyggnadskarta än, men när jag pratade med vem-det-nu-var-på-kommunen om höjder och fyll å sånt, så antog jag att han pratade meter över havet (han nämnde 23,70 tror jag det var för sävsångarevägen). Det kanske var helt fel antaget.
 
I veckan börjar de med grundarbetet på vår tomt. Några veckor för tidigt, men det är ju synd att klaga när det går åt det hållet :)

Har haft en dialog med IT-gruppen på Kommunen gällande det faktuma att vi inte kan komma åt Stadsnätet här ute. De jag pratat med är minst sagt irriterade på att man från kommunens sida inte har haft en tanke på detta i ett tidigt stadium och kommer att gå vidare med detta framöver. Om vi blir fler som "klagar" på detta så kommer det kanske bli så att de drar ut lite fiber för stadsnätet framöver ändå. Vore ju bra om vi får lite mer valmöjligheter än Telia som verkar vara lite knepiga att ha att göra med har jag märkt trots att man just nu är kund där... Följetången fortsätter....
 
Om någon mer är jag och Niklas är intresserade av Stadsnätet så kan man kontakta nedanstående person för info och påtryckningar inför framtiden. Han ville gärna veta om det är fler som är intresserad vilket skulle hjälpa vid ev förhandlingar framöver. Just nu är det kört :mad: med Stadsnätet, men "bollen" ä ri rullning :)

Fredrik Eriksson
IT-strateg
Linköpings Kommun
Kommunledningskontoret
Tel: 013-26 33 53
Mobil: 0761-18 33 53
Fax: 013-26 30 26
E-post: fredrik.c.eriksson@linkoping.se
 
Då har jag en del jord som behöver få nya ägare. Intresserad? Kolla in Säljes&Skänkes!

För övrigt är Telia ena roliga ena! Å ena sidan hittar de inte vårt område i Linghem för att sedan konstatera att det tydligen ska finnas ett avtal med kommunen på Fiber i området. Det skulle inte kosta något att ansluta sig?!?!?!?! I vilket fall så kunde de inte göra något innan 1/4 så ni som är intresserade av Teleanslutning får vänta ett tag till....
 
Har märkt att sen Linghem bytte postnummer för ett år sedan så är det svårt att hitta sig i register etc. Ofta får man använda det gamla för att få träff. Kan det vara så att Telia inte heller har sina uppdaterade?
 
Pratade med Telia idag och enligt killen där så var inte hela avtalet klart, men det han kunde se var att:

Anslutningskostnad= 0 Sek
10 Mbit = 275 sek/mån
Engångskostnad = 495 sek för bredbandet.

Tele och TV var ej klart ännu...

/N
 
Fick idag veta att det tydligen finns 10 lediga tomter i Linghem. Har visst hoppat av en del köpare!

För övrigt var vi i Hjältevads fabrik i dag:). Mycket intressant:D

Kul att få se sitt hus under uppbyggnad. Nu är det inte långt kvar...
 
Hej på er
Mailade Christer på kommun för jag var lite nyfiken på vilka tomter som fanns kvar, detta fick jag som svar. Tänkte det kanske var fler som var nyfikna:
***Här nedan kommer de lediga tomterna i Linghem idag: Gällstad 1:260 (A), 1:261 (B), 1:262 (C), 1:263 (D), 1:264 (E), 1:277 (R), 1:282 (X), 1:283 (Y), 1:284 (Z), 1:285 (Å). Tomten 1:277 har en kund visat intresse för idag och jag kommer reservera tomten under denna vecka.***

Hur går det för er andra? Vi börjar med grunden i början av nästa vecka om allt går som planerat (vilket det sällan gör)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.