Har följt några av trådarna här i forumet gällande luftsolfångare. Låter ju helt klart intressant att bygga en egen!
Nu till min fråga: Blir det inte ett övertryck i grunden om en solfångare blåser in luft i grunden? Man eftersträvar väl ett undertryck för att lukt och annat otrevligt ska hållas utanför huset. I mitt fall har jag en sorptionsavfuktare, Corroventa CTR 300TT, under huset. Skulle den klara av det övertrycket en luftsolfångare skulle skapa?
 
Kan inte mycket om sånt....men liten fundering;
Varför inte sätta en fläkt som sugar ut luften ur krypgrunden och använda luftsolfångaren som tilluftsventil?

Omedelbart skulle jag inte tro att avfuktaren får problem då tryckskillnaden mellan avfuktarens in-och utgång inte ändras

FLKR
 
eller varför inte suga luften från grunden, värma den i luftsolfångaren och sedan trycka ut den i grunden igen...? tryckskillnaden för hela grunden blir noll även om det lokalt vid rören givetvis blir variationer.
 
Moddha: Känns som det blir väldigt långa rör i den lösningen.
Jag är bara nyfiken om det skulle passa med en luftsolfångare till min befintliga avfuktare, utan att tryckförhållandet rubbas.
 
ja, det kan bli ganska långa rör, men inte SÅ långa rör. och på det här viset uppfyller du två saker:

1) tryckförhållandet rubbas inte för det är exakt samma mängd luft som sugs ut/in.
2) du tillför ingen extra fukt utifrån utan värmer bara den luft och den fukt den håller varpå den relativa luftfuktigheten sänks iochmed tillskottet av värme.
 
Jag har mailat och frågat Ljungby Fuktkontroll & Sanering, http://www.lfs-web.se/, om detta.
Saxat ur mitt mail:
Har kollat runt lite på nätet om krypgrunder, isolering och nu senast om luftsolfångare. Många talar/skriver sig varma om såna. Att med gratis värme hålla krypgrunden torr. Låter ju onekligen bra, men är det något ni rekomenderar? En luftsolfångare skapar väl ett övertryck i grunden? Man eftersträvar väl ett undertryck för att fukt och annat otrevligt ska hållas utanför huset. I mitt fall har jag en sorptionsavfuktare som sköter avfuktningen. Skulle den klara av att hantera det övertryck en eventuell luftsolfångare skulle skapa?
Svaret från LFS:
I kombination med sorptionsavfutkare ska inte luftsolfångare användas. I kombination med TrygghetsVakten kan man med fördel använda luftsolfångare.
Det blir inte övertryck i krypgrunden med luftsolfångare då man ska ha några ventiler öppna i motsatt del av utrymmet.
Och nej, LFS marknadsför inte enbart TV utan även avfuktare av både sorptions- och kondenstyp.

Låter som man får ge upp tanken på luftsolfångare till krypgrunden och satsa på krypgrundsisolering i stället.
 
men det där svaret baserades nog på den "vanliga" konstruktionen av luftsolfångare som suger in ny uteluft, värmer den och sedan skickar in den i utrymmet som ska värmas och därmed skapar övertryck. dessutom är risken för att när den varma luften kyls ner i grunden kondenseras eller iallafall ökar den relativa luftfuktigheten.

även med ett par ventiler i andra ändan så blir det ändå ett övertryck. ventiler med en fläkt som suger ut mer än vad luftsolsfläkten tillför, då blir det undertryck.

med "min" variant blir det ju inget övertryck alls. det blir plus minus noll. och det blir heller inget tillskott av fukt utifrån eftersom det är samma luft som cirkulerar, bara att den är varmare och därmed sänker den relativa luftfuktigheten... och det är ju det du vill uppnå eller hur?

men ställ en fråga till LFS om "min" konstruktion. antingen förkastar de den med en bra anledning (för det kan ju finnas faktorer jag inte tänkt på)....ELLER....så kanske hickar de till och har en ny bra lösning att rekommendera/sälja... :)
 
Ska ställa frågan till LFS, ska bli intressant att läsa svaret. Jag återkommer.

Kom att tänka på en annan lösning; Hur vore det om man har en lång "slang" med lite större diameter ansluten till luftsolfångarens utblås. Den långa slangen går in i krypgrunden, genom den och in i luftsolfångaren igen. Alltså i princip som ett slutet system. Min tanke är att den varma luften värmer slangen och krypgrunden, därefter tillbaka, troligtvis avkyld, in i luftsolfångaren igen. Skulle detta funka?
 
Svaret från LFS kom mycket snabbt:
Vi har provat dessa lösningar..

Att ta processluften till luftsolfångaren från krypgrunden är en bra tanke. Dock är problemet kvar att man i en krypgrund har tillskott av fukt inte bara utifrån genom ventilationsluften utan även genom grundmurar och lite genom byggplasten. Ska man stänga till utrymmet kan det i perioder bli för fuktigt då inte luftsolfångaren är i drift. Denna lösning med ventiler öppna i andra änden av krypgrunden är bra. Man ska ta med i beräkningen att det krävs en större luftsolfångare för att avfukta en villa-krypgrund. Samtidigt måste man ha isolering mot marken för att få full effekt och motverka snabb höjning av RF då luftsolfångaren inte är i drift.

Nu till din "andra lösning":
Detta fungerar teoretiskt men kräver att man har en hjälpfläkt för att tryckfall inte ska uppstå i röret/slangen. Rör av aluminium leder värmen bäst. Praktiskt ger det inte fullgott skydd i en större krypgrund.
Vi har testat att dra rör genom krypgrund där uteluften fått passera igenom när temperaturen utomhus överstigit den i krypgrunden. Detta fungerade men inte helt tillfredsställande, särskilt inte under perioder då utetemperaturen ligger lika med eller lägre än krypgrundens temp (vilket innebär långa perioder). Nämnas ska att man då måste ha ett högt men inte för högt/snabbt flöde av luft. Jag har uträkningar någonstans i pappershögen på hur varm uteluften måste vara relaterat till luftflöde och temp i krypgrunden. Kan inte finna dessa just nu. Ett mycket högt flöde av luft ger istället en kyleffekt även om
temperaturen i rörets inluft ligger lite över den i krypgrunden.
Se SMHI´s sida om kyleffekt: [länk]
 
mycket intressant!!! det fanns faktorer och praktiska tester... mycket bra svar!

dock angående kyleffekt så gäller det mer människor. vi har som bekant 37 grader i kroppen. luft leder värme dåligt. därför upplever vi 25 grader som varmt, eller 32 grader som jättevarmt trots att kroppen har som sagt 37. vatten leder värme bra, så i vatten skulle vi faktiskt frysa ihjäl efter tillräckligt lång tid i 25 eller 32 gradigt vatten! med luften kan man få en kyleffekt om man sätter luften i rörelse, då blir det bland annat ett större tryck mot vår kropp och därmed bättre värmeledning, därmed kan t.ex 25 - 32 gradig luft kyla av oss...

sedan så behöver ju inte uteluften vara varmare än krypgrunden för att luftsolfångaren ska bli effektiv. solen värmer ju solfångarpanelen som kan bli mycket mycket varm även en kall vinterdag. det är panelens temperatur eller utblåstemperaturen man får jämföra med utrymmet som ska värmas (krypgrunden).

men summa kardemumma så låter det ändå som att idén inte är så kalas, isolering av grunden verkar nog bäst som du skrev längre upp. :)
 
Borde man inte kombinera idén om slutet system med en avfuktare? Känns som att det borde vara en optimal lösning för att snabbt och hyfsat billigt sänka fuktigheten i en krypgrund. Luftsolfångaren värmer luften så att en mer effektiv avfuktning kan ske och ingen fuktig luft förs till utifrån. Frågan är hur kraftig fläkt man behöver.

Eller tänker jag fel?
 
  • krypgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.