Hej!
Bor i ett sk "frontmannahus" som under en lång tid var väldigt populära i Finland efter kriget.
Frågan gäller källarutrymmets isolering. Källaren är ett kallt utrymme, ca 120cm högt med sandgolv, betongtak. För cirka 1 år sedan isolerade jag källarväggarna på insidan med 5cm tjocka frigolitskivor rätt mot betongen för att öka temperaturen i källaren och därmed också inne i huset. På utsidan finns ingen isolering.
Hur slugt är nu detta?
Jag bekymrar mej inte så mycket för fukt som samlas inne i källaren. Källaren är torr och till sommaren öppnar jag luckorna som finns i källarväggen. Men gör frigolitskivorna så att fukt som kommer ur marken stiger högre än den borde i källarväggarna? Har tagit bort frigolitskivorna i hörnen eftersom där har varit fukt mellan betongen och frigoliten.
 
låter ju mera som om du har en krypgrund.. Efter som du har sandgolv. Du kommer ner i utrymmet utefrån? dvs du har ingen trappa ner till utrymmet i från huset?

Ganska vanligt att man i krypgrunder har problem med just fukt. risken för problem ökar ganska mycket om man håller på att isolera.
 
Det går en trappa från huset ner till ett litet utrymme. från detta en dörr till restan av källaren, den är uppdelad i två delar. Men annars är det nog vad som skulle kunna kallas grypgrund, ja.
Källaren, marken känns torr, luktfri. Men det verkar tendera att komma fukt mellan betongen och frigoliten (mest i hörnen) så jag undrar om detta (frigolit rätt mot betongen) är en lösning som inte rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.