på vinden installeras lampor som bara ska ha nolla och fas dvs ingen jord - drar ni då ändå en 3G1.5 EKK-Light? eller finns det 2-trådiga?
 
Mikael_L
Sen omkring 20 år tillbaka har inget annat än jordade uttag varit tillåtna vid nyinstallation samt utökning av elanläggning. 3g1,5 blir då automatiskt också ett krav.

Men som svar på frågan... Jag tror att det går att få tag i. EKRK (kulo) finns åtminstånde att beställa som 2-polig.
 
Brukar det inte tillochmed finnas en skruv för jordtråden även om den bara sitter i plasten? Verkar dumt att bara dra fram 2 tråd för att i framtiden behöva byta för att någon vill byta armatur till en som kräver jord.
 
Mikael_L
snuttjulle skrev:
Brukar det inte tillochmed finnas en skruv för jordtråden även om den bara sitter i plasten? Verkar dumt att bara dra fram 2 tråd för att i framtiden behöva byta för att någon vill byta armatur till en som kräver jord.
Men är det ens något att diskutera? Det är ju ett lagkrav på skyddsjord?

Eller vänta nu...
Om det är fast anslutna och dubbelisolerade armaturer, inga uttag, så är det väl (kanske... :surprised: ) godkänt med tvåledare ...?
 
Mikael_L
Men tvåledare är antagligen dyrare än treledare, så vad är vinsten ? ... ;)
 
Som jag skrev. Dumt att dra fram 2 tråd.
Och jag tog förgivet att det handlar om dubbelisolerat och fast anslutning då det va kulo det handlar om.
 
ok mest undran om hur ni gör

det verkar vettigast att köra med EKK-Ligth och hantera jordtråden
tack för svaren
 
ekrk = kulo får ej installeras på vind.
 
det framgår ju inte om det är kall eller varm vinda, men gissningsvis är det en kallvinda...
 
jo det är kallvinda men jag kör på EKK-Light inte EKRK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.