Jag tror väl iaf inte att särskilt många bostäder oavsett sort har en boarea exakt på kvadratmetern. När jag köpte min lägenhet var den utannonserad för att vara en 2´a på 49kvm och nu har jag mätt upp den så gott jag kunnat enligt SIS anvisningar.

Jag tolkar att det är samma regler för att mäta en lägenhet som för att mäta ex ett småhus förutom att i en lägenhet så räknar man bara med utrymmena inne i lägenheten, inte uteplats, föråd etc. Det jag e ute efter är att det inte står någon annorlunda beräkning för hurvida innerväggar ska räknas in eller bort i arean, jag räkna mao efter dessa anvisningar:

"Innerväggar som är 30 cm eller tunnare mäts i sin helhet.
Är innerväggarna tjockare än 30 cm mäter man 15 cm in i väggen från varje angränsande rum. Resten räknas inte in i arean.
Exempel: Om man inne i bostaden har en innervägg som är 42 cm tjock räknar man med 15 cm från varje sida av väggen. De återstående 12 cm (42 minus 30) räknas inte in i arean."


Jag har alltså inga väggar som är 30 cm tjocka utan de tjockaste är 16cm vilket resluterar i att jag har räknat arean i lägenheten som att den ej haft några innerväggar alls, enligt anvisningar från SIS.

Bifogad planlösning har jag som synes tagit bort alla innerväggar för att det ska bli mer lättöverskådligt:

18760334.jpg

Jag kan mkt väl mätt fel på någon centimeter här o där men inte så mkt att det skulle komma under 49.5kvm. Dörrpost B (altandörr) har golv ända ut medans dörrpost A (entrédörr) har tröskel men det kan ju bytas ut till likadant golv som hallen om det är ett krav.

Så.. vart finns informationen om lägenhetens storlek, där en mäklare hämtar uppgifterna som ska vara med i en annons? Är det enbart föreningen som har hand om det?

Om jag nu vill få det till en 50kvm lägenhet, åtminstone att det ska vara ok att skriva det i en annons vad krävs då, hur går jag till väga? Vilka regler gäller för avrundning?

MVH
 
Ingen som har en hum om ämnet? Om man bygger till ex vilka regler gäller då, något "kontrollorgan" som mäter den ökade arean?

MH
 
Jag vet inte vad syftet skulle vara att få lägenheten till att bli 50 kvm. Vill du ha högre hyra? För om föreningen anser att din lägenhet är 49 kvm så batalar du efter det.
 
Hemmakatten
Syftet är naturligtvis att Kommod vid en försäljning vill skriva att lägenheten är 50kvm stor, vilket låter mer/ser bättre ut i en annons.

Kan man inte kolla med föreningen? De måste väl ha några papper om lägenheten? Det gamla bygglovet tex.
 
Det är långt ifrån alltid som föreningens uppgifter stämmer med verkligheten (snarare regel att de inte stämmer).Dels har de ofta mätts upp efter gammla mätrgler, dels så är det ofta mätt på ritningnen istället för i den verkliga lägenheten (rätt eller fel?).

Bara för att en lägenhet skulle visa sig ha en annan storlek än vad som står i föreningens register så ändrat man inte registret. Då måste man ändra föreningens "ekonomiska plan", dvs fördelningen av andelstal som styr avgiftssättningen. Det är en komplicerad och dyr åtgärd att ändra den.

Dessutom så kan en enstaka medlem helt enkelt vägra godkänna förändringen, och då göra det hela ytterligare struligt. Tidigare kunde en medlem totalt stoppa en sådan omskrivning (varje medlem som berördes av förändringen hade vetorätt mot beslutet), idag går att för vissa förändringar av planen köra över en enstaka protesterande medlem. Kort sagt att ändra fördelningen av avgiftsuttag i en brf ger man sig inte på i onödan.

Om man tittar på den aktuella mätningen:

Jag kan ha fel, men jag tror inte att du får räkna in ytan i dörrposterna. Det räcker med ytterligare någon missad cm så ryker ca 0,1 kvm.

Har du kontrollmätt inte bara på ett ställe? ofta skiljer det en hel del om ma mäter utefter ena eller andra väggen eller i mitten.

Finns det inga utstickande delar, typsikt finns det ofta ett rörschakt någonstans i lägenehten. Som ka ta en kvarts till en halv kvm.
 
Att det ser mer ut vid en försäljning kan ju tyckas vara bra men det ser då direkt illa ut när en spekulant får två motstridiga siffror, en från säljaren och en från föreningen. Sedan tror jag det blir svårt att få en mäklare att skriva 50 kvm efter de uppmärksammade stämningar man läst om där mäklare lurat kunder om att lägenheten varit mycket större. Men det handlade förvisso om flera kvm.
 
fn76 skrev:
Vill du ha högre hyra?
Naturligtvis är det som Hemmakatten är inne på att vid en försäljning så ser det bättre ut. Reflektion:

I dagsläget är det väl föga troligt att någon letar efter en lägenhet upp till 49kvm men däremot finns det säkert dom som söker från 50kvm och uppåt, jag anser alltså att man når en större grupp spekulanter vid försäljning.

Slutligen så betalar man inte ngn hyra i en bostadsrätt ;)

Hemmakatten skrev:
.
Visst, att kolla med föreningen är en bra idé och det kommer jag naturligvis göra tillslut men jag vill samtidigt inte göra mig obekväm ur deras synvikel utan vill ha ett färdigt konstruktivt förslag i sådant fall. Man kan ju vilja mycket här i livet men är det ingen substans i idéerna/förslagen så är det ingen som orkar lyssna på dem samt att det är svårare att ge avslag till något genomarbetat =)

hempularen skrev:
.
Precis i SIS dokument står följande:

Denna broschyr beskriver mätreglerna i den svenska standarden "Area och volym för husbyggnader
– Terminologi och mätregler" SS 021053. Dessa regler används i de flesta sammanhang när man ska redovisa arean på en bostad, t. ex. vid fastighetstaxering, bygglov, hyresavtal, köp och försäljning av bostäder. Dessa mätregler har i princip
gällt sedan 1989. Tidigare gällde delvis andra
1mätregler. Den area som redovisas i kontrakt etc. kan därför avvika från den man får vid uppmätning enligt nuvarande regler.
Olika krav på redovisning kan ställas i olika sammanhang. Du måste alltså själv ta reda på hur du ska redovisa dina uppgifter i det enskilda fallet. Spara gärna broschyren tillsammans med kontrakt och liknande.


Med tanke på detta lär knappast jag vara den enda som är "nyfiken" på detta, men fortfarande framgår inte riktigt vad som gäller vid uppmätning. "Olika krav på redovisning kan ställas i olika sammanhang. Du måste alltså själv ta reda på hur du ska redovisa dina uppgifter i det enskilda fallet." Ok, hur när och var gör jag det? Visst kan jag mäta lägenheten och lägga fram mina siffror, sen mäter en köpare och får fram andra - vem har rätt? Det är ju därför jag är ute efter en oberoende mätning/godkännande så att en ev ändring i papprerna inte är något som jag står till svars för utan det är uppgifterna på lägenheten efter dom regler som gäller.

Det här med andelstal har diskuterats förut i forumet men jag ställer mig ändå lite frågande till det. Säg nu att lägenheten skulle ha en spec på 49kvm men visar sig vara 51, kanske inte så troligt men nu låtsas vi. Skulle föreningen då rent juridiskt kunna neka en ändring för att det är "omständigt" när den faktiska boarean är mer än angivet? Naturligtvis handlar även mitt ärende om ett faktiskt värde, jag är inte ute efter något regelbrott utan en möjlighet till avrunding inom reglernas ramar. Visst förekommer det exakt (ex 52,3kvm) angivna boareor på tex hemnet men merparten är avrundade till hela kvm och jag tror åtminstone att bostäder som har en faktisk boarea jämt på kvadratmetern är lätträknade = inte merparten. Alltså med mitt sätt att se på saken så borde det finnas en accepterad "avrundningsnorm" eller något i den stilen.

Sen har jag hört lite om fusk vid försäljning stämningar för att arean inte stämmer överens med angivet osv men då har det iaf handlat om 5-10% differens, mina 0.5kvm är ca 1% av totala boarean. Nu säger jag inte att det är ok att "dra till" med 50kvm bara för det utan bara ge lite perspektiv på det, vill alltså fortfarande att det ska gå rätt till.

Kontrollmätt har jag bara gjort på ett ställe, ville bara få en hum om ytan för en precis mätning antar jag att laser är det som ska användas vilket jag ej har tillgång till. Jag har en ventilationshistoria som jag missade i beräkningen men om dörrposterna får räknas med så är det fortfarande över 49,5kvm, har jag tur visar sig ytan vara större vi kontrollmärning på fler punkter.

fn76 skrev:
.
Naturligtvis är målet att ha samma siffror från båda, ytan kommer naturligvis vara den faktiska i pappret men vid annonsering vill jag få det lagligt att skriva 50 och det som är frågan. 9:90:- ser bättre ut än 10:00 fast här blir det lite tvärtom =)

Jag är rel nyinflyttad så det är inte tal om någon försäljning nu men vill ha lite klarhet i det hela. Det avrundas i många fall:

Tidningen Stockholm City har 570 000 läsare.

V50 D5 har 180 hk i annons (179.52 i regbeviset och ngt annat i verkligheten).

Vi är nio miljoner invånare i Sverige (9 182 927 31 dec 2007)

Middagen kostade 500:- (405+dricks)

Jag kör 3000 mil om året.

Lägenheten är på 50 kvm (49.6025kvm)

MVH
 
Du kan enligt min syn på saken med rent samvete sätta ut i annons att lägenheten är 50 m2 i annonsen, såvida mäklaren i eftertexten nämner att "enligt föreningen är lägenhetsarean 49.5 m2, men enligt dagens mätmetod är den 50 m2. Upp till eventuell köpare att kontrollmäta om så önskas".(Hrrm, kanske inte 100-procentigt formulerat, men ändå..) I vilket fall som helst så är detta snarare mer mäklarens huvudvärk än din.

Lite kuriosa, exempel från min hemstad Malmö i samma fråga; En lägenhet som enligt föreningen var 50 m2 såldes som 55 m2 i annonsen, utan att föreningens uppgift nämndes. Säljaren hävdade att man nämnt detta för mäklaren som gick på pumpen och prickades av Mäklarsamfundet (?) dit saken anmäldes av köparen. Enligt dagens sätt att mäta var emellertid lägenheten 55 m2. I vilket fall som helst fck köparen retroaktivt prisavdrag, trots detta.

I ett annat fall marknadsfördes en lägenhet på 70m2 (föreningens uppgift) som 85m2 av mäklaren, ej heller här utan att omnämna föreningens uppgift. Här hade köparen mindre tur då man enbart vände sig till Allmänna reklamationsnämnden som hänvisade till undersökningsplikt och friade mäklare/säljare helt.

I övrigt är det så att många lägenheter säljs med den area som man låtit uppmäta utan att föreningens siffra nämns över huvud taget.

Så är det alltså i Malmö (i min fd förening med snittpris på 25 000/m2), kan hända att man är hårdare i Stockholm där priserna är högre. Vore jag i din situation skulle jag inte tveka att dra till med 50 m2, såvida föreningens uppgift nämns i eftertexten.
 
P-G skrev:
.
Ja det känns ju som ett vettigt sätt att göra det MEN vilka är det som bestämmer rätt resp fel? Alltså mycket må vara diffust i bostadsaffärer, kan tyckas iaf, men vart vänder jag mig för att få ett svar som gäller? Är det boverkets sak, mäklarsamfundet, HSB, föreningen, den enskilde mäklaren etc. Frågan är alltså avrundningsregeln för en annaons, borde ju finnas någon riktlinje kan tyckas.

MVH
 
Kommod skrev:
Tidningen Stockholm City har 570 000 läsare.

V50 D5 har 180 hk i annons (179.52 i regbeviset och ngt annat i verkligheten).

Vi är nio miljoner invånare i Sverige (9 182 927 31 dec 2007)

Middagen kostade 500:- (405+dricks)

Jag kör 3000 mil om året.

Lägenheten är på 50 kvm (49.6025kvm)
...och när slutbudet är 1,625' så säger du "äh, vi avrundar det till 1,5 mille".
 
Det verkar väl dumt och sen funkar det inte rent praktiskt för att den som stannade då på 1,5 borde således få en andra chans, eller? :rolleyes:

Någon med kunskap i ämnet?

MVH
 
Nej, du får fritt välja till vem du säljer. Det är inte tvunget att högsta bud vinner men oftast är det så för folk bryr sig mer om pengar än om vem som flyttar in efter.
Ang. dina kvm så tycker jag du ska kontakta en mäklare och höra vad de tycker. Du kan råka ut för en nitisk person som ser sin chans att få tillbaka pengar om denne anser sig lurad. Att det sedan bara rör sig om kvdm är kanske en annan sak. Var tydlig med att påtala att lägenheten är 50 kvm men att den uppges vara 49. Då kan inte köparen rimligtvis känna sig lurad.
 
Jo det har jag hört att det är så men för en lägenhet kan jag kallt säga att jag väljer pengarna =) Visst hade det varit tal om något kärt gammalt landställe så kanske jag skulle ställt något krav på köparen.

Nu vet jag inte vad "straffskalan" är på missvisande lägenhetsarea men säg nu att man skulle bli stämd för att det inte stämmer på 0.5kvm och jag blir ersättningsskyldig för detta, säg 1.5 miljoner då och 0.5kvm det är 15000:- om ersättningen räknas mot priset per kvm. Känns inte som att man går i konkurs ;)

Hur det nu än är så gäller det precis som jag skrivit från första inlägget att få annonsera med 50kvm, sen är man inte dummare än så att informera om faktiska arean i lägenhetsbeskrivningen och vid ev kontraktskrivning får köparen naturligtvis skriva under och godkänna den faktiska arean. 50kvm är alltså bara för att exponera lägenheten för fler ögon i en säljsituation.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.