Jag har en vägg mot vilken det ska stå ett fullhöjds IKEA-skåp med en varmluftsugn på mitten, skåp överst och lådor nederst. Ur golvet kommer det upp ett 16mm VP-rör, som är tänkt för ugnen. Den har vanlig stickpropp. Av olika anledningar går det inte att lägga rör och dosor i väggen. Hur syr man bäst ihop det hela?



Utan att ha konsulterat någon har jag spånat på några alternativ:

1) Avsluta röret med IP65-dosa+muff vid golvet och gå vidare med EKK till ett vanligt uttag. Kan bli knepigt med bara 16-17 cm att spela på för dosan.

2) Placera dosan bakom ugnen (med utanpåliggande rör ända upp) och klippa stickproppen. För varmt? För inbyggt?

3) Samma som 2, fast med dosan bakom skåpet, åtkomlig via ett hål.

4) Något annat?


Bakom skåpet finns en luftspalt på 5,8 cm. Bakom ugnen finns ingen vägg. Vad kan man räkna med för temperaturer, är det något man behöver ta extra hänsyn till?
 
4 VPrör ända upp till ett vanligt utanpåliggande uttag. helst i skåpet bredvid (med ett hål i bakväggen)

Protte
 
Dra upp röret bakom ugnen och sätt uttaget där om det får plats, annars sätter du uttaget i skåpet över/under.
 
Finns inget skåp bredvid.

VP-rör (med FK) direkt till utanpåliggande eluttag, får man det? Så långt tänkte jag inte (men jag är å andra sidan ingen elektriker). Vad säger reglerna om åtkomlighet?

Jag ska dryfta saken med min far (som ÄR elektriker) så fort han kommer hem från semestern, men jag är otålig :)

Noterade förresten att max märkeffekt är 2500W. Borde man fundera i kraftigare banor än 10A?
 
VP rör till utanpåliggande monterades i våran Brf när den byggdes 1978 (bakom kylskåp, ïnte någon rak dragning heller, utan ca 15-30 graders lutning på rören från tak till uttag bakom kyl/frys, inte snyggt, men det syns ju inte.....),
 
Sluta med röret ca 3 cm innan, trä sedan på avskal från ekk eller likn, för att få dubbel isolering.

Det brukar vara snyggare än att gå med ett vp-rör direkt till uttaget.

Lycka till...
 
klipper du stickproppen faller CE-märkningen, har man otur så kanske ett eventuellt garantianspråk inte godkänns....
 
Låter inget vidare, då får jag öppna den lilla luckan och skruva loss hela sladden från terminalerna och spara den :)
 
En variant till>

EKK på väggen ner i den befintliga rörstumpen. I röret kan du fortsätta med EKKn med eller utan mantel (klart lättast utan) till centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.