Ringde en rörmokare för att fråga om en prisuppskattning om att installera en köksblandare. Helt vanlig blandare från IKEA med diskmaskinsanslutning. Fick svaret att det skulle gå på runt 7-800:-. En gubbe kom hem och fixade det, ett par veckor senare fick jag en faktura på 1566:-.

Ska man bråka om det här? Är det värt att ringa upp och prata med dom? Visst är det inte mycket stålar det handlar om men man blir lite fundersam.
 
Visst är det värt att ringa upp och höra vad de säger om det hela, det tar ju bara ett par minuter. Det finns kanske ett skäl till att det blev dyrare än de sagt.
 
Det får väl bli så, lite trist att man ska behöva. Jag antar att man har en snöbolls chans i helvetet också att få rätt vid en dispyt.
 
Om jag inte missförstått ABS05 helt ligger bevisningen vid muntliga avtalstvister numera på hantverkaren.

Så om det stämmer och du tycker att 700SEK är värt det är det väl bara att bestrida fakturan och be honom skicka en faktura enligt det muntliga avtalet.

Personligen skulle jag nog inte orka ta den striden utan inse att jag lärt mig en läxa. ALLTID skriftliga avtal skrivet på vanlig svenska, dvs inga tillkrånglade uttryck och lydelser.
 
Ett ungefärligt pris får inte överskridas med mer än 15% enligt konsumenttjänstlagen. Således kan han inte debitera mer än 920:-, och till privatperson måste han ange priset inkl. moms vid förfrågan.

Som hantverkare ska man vara förbannat försiktig med att ange muntliga priser på saker som man inte har räknat på ännu. Jag har ett lysande exempel på hur en del människor fungerar;

Jag var och tittade på ett badrum som skulle renoveras för att lämna en offert. Både mannen och hans påstridige fru var hemma och deltog i diskussionen.

Jag: Ok, då åker jag till kontoret och räknar på det här, så kommer det en offert med posten inom en vecka.
Han: Vad tror du att det landar på?
Jag: Det vill jag inte svara på utan att ha funderat igenom det och tittat på en del materialpriser.
Hon: Men på ett ungefär då? Är det åttiotusen? Hundratusen? Tvåhundratusen?
Jag: Om jag skjuter från höften så skulle jag tippa på 100.000-120.000:-, men jag måste få räkna på det.
Han: Ok, men då ser vi fram emot din offert.
Hon: Vaddå? Vad ska du med en offert till?
Han: Ja... vi måste ju få veta vad det kommer att kosta?
Hon: Det har han ju sagt ju. Det kostar hundra tusen.

Suck....!
 
Wendigo skrev:
Det får väl bli så.

Hur gick det?
 
Jodå, jag ringde till företaget i fråga och pratade med dom. De sa att de skulle återkomma med en förklaring. Efter någon veckka så tänkte jag att det var lika bra att ligga på till jag fick ett svar på varför det var sån stor skillnad i pris. Till slut (många telefonsamtal senare) så får jag tag på någon som inte har någon aning varför fakturan ser ut som den gör, han säger dock kortfattat att det går att betala in en tusenlapp jämnt.

Så jag gjorde det. Det får väl ses som ett godtagbart slut på historien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.