Hej!

Håller på att renovera badrummet på andra våningen och har nu en fråga. Tanken är att det skall vara vattenburen golvvärme. Jag har nu lagt på 22 mm golvspånskiva över hela golvet.

Har läst här på forumet att det nu skall gå att lägga golvvärmerören direkt på golvspånen och sedan gjuta på med flytspackel och därefter på med klinkers.

Men hur får jag fast golvvärmerören i golvspånskivorna? Skall jag använda någon form av armeringsnät? Skall nätet i så fall läggas över eller under golvvärmerören?

Badrummet kommer att bli på ca 14 kvm, vilket tjocklek på golvvärmerör rekomenderas?

Någon som kan tipsa om en bra firma i Göteborgstrakten som kan utföra gjutningen så att korrekta fall m.m skapas?

Mvh

KJS
 
Finns "rörhållarskenor". Kolla rinkaby eller sigro. Nät behövs inte beroende på leverantör av golvspacklet (en del har fiberarmering i spacklet). Läs monteringsavnisning.

Vilken tjocklek som rekommenderas är beroende på dina förutsättningar (trösklar/takhöjd osv) kolla på tex sigro där har du roth som har väldigt tunna golvvärmerör då går det mindre spackel (men mer rör).

Bor i västernorrland så den sista frågan klarar jag ej. ;)
 
Tackar för svaren!

Är det någon som har något att invända mot så som jag har tänkt att köra, golvspån på reglarna, sedan golvvärmerör i rörhållarskenor och sedan golvspackel/flytspackel direkt på det?
 
Kolla med flytspackellev. hur mycket du måster lägga Över slangen skulle tippa på ca 3cm Det blir runt 1200kg (50mm x 1,7kg/mm och m2 x 14m2)

Billigare kanske att gjuta med ROT bruk eller om du har tid att vänta vanligt betong

Ska du ha en shunt till golvvärmen? eller ska du köra via vanliga ledningarna och med termostat?

Bättre att lägga rören tätt (tunna rör) för att få jämn värme i golvet
 
Jag hade tänkt att ha wirsbos 12 mm rör, då skulle jag alltså behöva 12 mm flytspackel ovanför det, alltså totalt 24 mm?

Uträkningen borde då rimligen se ut så här eller?

24 mm x 1,7 kg/mm och m2 x 14m2 = 571 kg?
 
Ja, enligt jon_h i tråden jag hänvisade till skulle det väl t o m räcka med 12 mm + 5mm över rören för att undvika sprickor p g a rörelser av värmen m m. Detta under förutsättning att du har golvreglar på cc 300 mm. Sen ska det ju vara lite fall på golvet vilket innebär tjockare ju längre ifrån golvbrunnen du kommer. Finns ett antal trådar detta.
 
Nej det har inte med reglarna att göra, det har med vad spackelleverantören anser att deras spackel klarar med att göra. Säger spackelleverantören att det håller med 5mm så gör väl det det (även om värmespridningen i golvet blir kass...) men så tunt tror jag ingen tillåter över rören...
 
Men då tolkar jag det som att det är ok att köra 22 mm golvspån på träreglar med cc 55, sedan golvvärmerör fastsatta i rörhållare direkt på spånet. Därefter flytspackel över? Armering behvös ej om det är glasfiberarmerat flytspackel?

Hur skall rörren sedan placeras på golvet? Börjar man från ytterväggarna och jobbar sig inåt? Någon som kan lägga upp en skiss på hur det skall se ut ungefär?

Tack!
 
Jag ringde uponor i förra veckan angående detta. Iofs så har jag 20mm rör.
De sa 30 mm minst mellan överdelen av rören upp till färdigt golv. Det var inte speciellt mycket för hållfastheten utan det var för att golvet inte skulle bli "randigt" utan vämen skulle sprida sig över allt.
 
Armeringsjärnet har egentligen inte med hållfastheten att göra, fiberförstärkt spackel är ju självbärande, det har med lamineringseffekten mot spånet att göra, i synnerhet vid skarvarna, trä -> stumt = inget vidare...

Man brukar börja vid yttervägg och gå i sinusmönster mot den "varma" sidan när man lägger slang. Att bunta fast slangen mot armeringsjärnet är ju grymt kostnadseffektivt...Tjockleken på rören beror på vilken shunt, hur många slingor, maxlängden på rören samt vilken önskad effekt du vill ha...
 
Tack för svaren!

d-sajn, har du de lager som jag skall ha på ditt golv? Eller har du förstärkt det ytterligare?

Lästre även att man max skall ha ca 5 m2 på varje slinga, alltså skulle jag behöva ha 3 slingor med golvvärme i mitt badrum?
 
Kolla tillverkarnas specifikationer! Olika för olika produkter. Den du refererar till gissar jag är Uponors 12mm slang. Deras shunt klarar av max 50m rörlängd på en slinga, samt tre slingor. Du kanske skulle kunna klara dig med 2?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.