Hej.
Vi har bestämt oss för att riva det gamla spaljetrappräcket och ersätta det med glasbetong. Det blir en halvvägg med en 90 graders böj.

Vi vill mura den och har hittat murbruk för glasbetong. Jag har också läst att man armerar med rostria armeringsjärn som vi kommer att dels sätta lodrätt mellan skiften samt i den första 90 graders väggen också borra in ett par i väggen för vågrät montering. JAg har förstått att man sedan sätter en silikonfog runt armeringen i väggen så att det blir flexibelt.

MEN:...... min fråga är....

Hur gör vi bäst första skiftet för att få det bra?
Ska vi satsa på att köpa två monteringslister och skruva fast i spånskivegolvet och kan man sedan mura på dessa? Eller behövs det inte? Jag vill ju vara säker att blocken fäster i golvet och att mura direkt på spånskiva känns lite sådär olustigt. Eller kör vi första varvet med lim?

Vi vill inte köra lister och lim på hela då det kommer att skilja oerhört mycket i kostnad.

Någon som vet?
 
Har funderat själv på detta, men inte just som trappräcke utan som räcket på sidan. In med bilder när ni är på g.
 
I höstas hjälpte jag min son att mura en vägg av glasbetong (120 cm lång och 100 cm hög) som ersättning för den träspalje som tidigare fungerade som skydd mot källartrappen. Varken sonen eller jag hade någon tidigare erfarenhet och är inga hantverkare men det blev faktiskt riktigt bra och snyggt.

Underlaget var inte spånskiva utan betong så vi började med ett lager sättbruk och det gäller att vara riktigt noga från början och sedan hålla noggrann koll med vattenpasset från alla håll hela tiden.

Glasbetong och tillbehör, bruk, armering, kryss och fogbruk köptes från en färghandel där vi också fick några goda råd. Armeringen i liggande fogar var som en stege av rostfritt stål och i stående fogar en rund ca 6 mm rostfri tråd.
Överst limmades en kraftig välputsad och brunbetsad björkplanka.

Innan vi började sökte vi och fann många goda tips på internet om hur vi skulle göra.

Lycka till!
 
Ah, tack för goda råd.
Jag har hittat bruk och armering och förstår vad du menar att ni har använt. Jag har också kommit fram till att vi nog använder oss av en skruvad monteringslist till första skiftet som skruvas fast i golvet och så limmas första skiftet med sättlim som i alla fall håller mot vårt golv. Borrade ni ned de stående pinnarna i golvet som armering eller räckte det med att armera med stående pinnar. Körde ni en stående i varje fog? Jag har hittat mycket matnyttigt på nätet....men just specar över hur många och om borrat har jag saknat.
 
Att skruva och limma första skiftet är nog klokt i ert fall då ni har spånskiva. Vi borrade hål i betonggolvet för de stående pinnarna och i väggen för de liggande och precis som du tänker göra använde vi silikon i hålen i väggen. Vi lämnade också en springa på ca 5 mm mellan glasblock och vägg, som sedan täcktes med en tunn trälist, för att eventuella rörelser i väggen inte skulle påverka glasblocken. Vi armerade i alla fogar både stående och liggande.

Vi fick rådet att inte mura mer än två skift i taget. Anledningen var att glasblocken är så tunga att om man murar fler skift kan tyngden göra att bruket trycks ut i de nedre skiften innan det torkat. Tror inte "proffsen" gör så men vi följde rådet och murade två skift per kväll.

Ska kolla på nätet om jag hittar till sidorna vi hämtade råd från, i så fall lägger jag in länkarna i den här tråden.
 
Men hallå....in med lite bilder och vad ni hittat era info..
Går det inte att bara använda special lim typ PL400 eller dylikt istället för att mura???

Detta är precis vad jag tänkt göra..

mvh

Mattias
 
Tack Tack!
 
Nu är det så klart......såhär blev det. Men att mura var inge kul så det blev lim och lister. Dyrare men helt klart värt de extra pengarna när man inte är så haj på att mura.

phpb2a1z9.jpg
 
kanon snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.