Hej, eftersom jag inte är någon expert så undrar jag om ni kan kommentera färg på betong. Lindenvillan kör med betongväggar som man ska måla. Är det någon slags speciell typ av färg? Hur länge håller den innan man måste måla om? Har hört att det ska hålla minst 15-20 år, kan det verkligen stämma?
 
Har själv Lindenvilla.
Numera grundmålar de inte väl...(synd)
Men jag har och de har använt i alla tider Nordsjö Sandtex akryl V fin
(finns medium och grov med, blir då mycket struktur av det)
Du får stryka/rulla två gånger

Och ja, färgen håller ;-)

Bor också i småland, var har ni byggt?
 
Grundmålning är riktig viktigt att är torrt osv. För annars så får man färg släpp när man målar
 
Tackar för svaren, vi har ännu inte byggt, men ska göra det i Växjö och allt tallar för tillfälet för Lindenvillan.
Betongfärgen - hur länge håller den jämfört med färg på vanliga trähus som man måste måla om var sjätte, sjunde år. Är det likadant med betongfärg. Jag undrar det eftersom själva tanken med betonghus var bl a underhållsfriheten. Hur ofta målar ni om?
Ge gärna tips som rör LV, vad man ska tänka på osv.
 
Diko skrev:
Tackar för svaren, vi har ännu inte byggt, men ska göra det i Växjö och allt tallar för tillfälet för Lindenvillan.
Betongfärgen - hur länge håller den jämfört med färg på vanliga trähus som man måste måla om var sjätte, sjunde år. Är det likadant med betongfärg. Jag undrar det eftersom själva tanken med betonghus var bl a underhållsfriheten. Hur ofta målar ni om?
Ge gärna tips som rör LV, vad man ska tänka på osv.
det går inte att jämföra betongfärg med träfärg (bruka skoja med grannen på den punkten, eftersom han snart får måla om)
Ommålning är mycket långa intervaller ((kolla med lindenvillan ang. det så får du samma svar). Har ej heller några problem med "alger" o dyl. vilket är ett gissel på trähus med de numera miljöfärger som finns.

Vad man bör tänka på hhmm.
Göra senare påbyggnad, utbyggnad o dyl (balkong, uteplats, burspråk etc) efter det är färdigt är mycket omständigt pga deras massiva konstruktion av väggarna.

Väljer du även fristående garage, isolerat så är det dyrt, mycket dyrt. (har det själv visserligen och tycker att det är värt det,) Att det är dyrt beror på att konstruktionen i ett isolerat garage , är ju precis som i ett stenhus.

Du har kanske hört ang. LV då ang. "värmetrögt" och "ljuddämpande" vilket verkligen stämmer.
Huset är svalt inomhus i sommarvärmen (går ej jämföra med trähus) samt man störs inte av ljud utifrån (bor där det finns en del trafik).

Något att tänka på med inredningen är:
Ang. foder och lister för fönster, dörrar och tak görs inte traditionellt. Utan med gips i deras standardlösning.
Vill man ha traditionella lister och foder får du beställa det (har det själv)
Du bör även välja till spån alt, osb skiva bakom gips (jag har även det). Sen har du inga problem med att hänga tavlor/tv mm på väggarna.

Det var vad jag kom på som hastigast
 
Badger,
det där var riktigt bra, tack för svaren/råden.
 
Diko. Snacka med bosse så kan de grunda element i frabriken. Då vet man att de är "torra". Men allt hänger på tiden
 
Det ska jag göra Watchmen, sen får man hoppas att de kan fixa det. Tack!
 
Kul med lite LV hus i Växjö!
Håller precis på att avsluta ett bygge i Vederslöv.
Vad det gäller grundmålning från fabrik, fick jag beskedet att de gör det när det är säsong.
Själv sprutade jag på en transparent grundhistoria och målade två gånger med färg, utspätt med 20% vatten båda gångerna.
Det verkar funka än så länge..

/Drummie
 
Ni som byggt i närheten av Växjö med LV, undrar vilka företag ni har använt eller rekommenderar för grund, färdigställande av huset osv. Eftersom LV inte erbjuder totalentreprenad måste man väl fixa alla kontakter själv, i o f sig så hjälper LV med detta, men det skulle vara bra om även ni som byggt och gått igenom hela proceduren kan komma med rekommendationer. Det är oftast dessa som är mest behjälpliga. Har ni haft strul med LV, hur är dem med att åtgärda ev. fel/brister. Jag har än så länge fått ett jättebra intryck av dem.
En sak som jag reagerade på var att det är vanlig board i taket istället för råspont. Vet inte om det gör så mycket, men nästan alla jag pratad med rekommenderar råspont. Ska man välja till det, om det finns som alternativ, eller kan man strunta i det, med tanke på att huset i sig är välisolerad.
 
Diko skrev:
Ni som byggt i närheten av Växjö med LV, undrar vilka företag ni har använt eller rekommenderar för grund, färdigställande av huset osv. Eftersom LV inte erbjuder totalentreprenad måste man väl fixa alla kontakter själv, i o f sig så hjälper LV med detta, men det skulle vara bra om även ni som byggt och gått igenom hela proceduren kan komma med rekommendationer. Det är oftast dessa som är mest behjälpliga. Har ni haft strul med LV, hur är dem med att åtgärda ev. fel/brister. Jag har än så länge fått ett jättebra intryck av dem.
En sak som jag reagerade på var att det är vanlig board i taket istället för råspont. Vet inte om det gör så mycket, men nästan alla jag pratad med rekommenderar råspont. Ska man välja till det, om det finns som alternativ, eller kan man strunta i det, med tanke på att huset i sig är välisolerad.
Jag har skickat ett PM
 
Ett betonghus ska målas med silikatfärg för att bli underhållsfritt.
Jag bor själv i ett betonghus med silikatfärg. Det är byggt 1979 och har aldrig målats om.
Det kommer nog inte behövas i framtiden heller.

Silikatfärgen förenar sig med betongen, så om det skulle släppa så är det inte färgens fel, utan betongens.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Ett betonghus ska målas med silikatfärg för att bli underhållsfritt.
Jag bor själv i ett betonghus med silikatfärg. Det är byggt 1979 och har aldrig målats om.
Det kommer nog inte behövas i framtiden heller.

Silikatfärgen förenar sig med betongen, så om det skulle släppa så är det inte färgens fel, utan betongens.

/Hasse
Nope, ej i just detta fallet, att Lindenvillan använder akrylbetongfärg är av en anledning.
 
Badger skrev:
Nope, ej i just detta fallet, att Lindenvillan använder akrylbetongfärg är av en anledning.
Ok, jag har försökt läsa på lite. Det verkar som om silikatfärg har bäst livslängd, men att annan färg kan vara
lämpligare i vissa fall, t.ex. för att skydda armeringsjärn mot korrosion.

För att det ska bli rätt så måste alltså hustillverkaren tala om vilken färg som ska användas.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.