Hej, går i köksbytar-funderingar och håller på att kolla upp olika vitvaror. Har insett att fläktar kostar mer än vad jag väntat mig.... Har dock sett Appliance-fläktar till bra priser och blir lite nyfiken men jag blir samtidigt misstänksam när de kostar så mycket mindre än "märkes"-fläktar. Är det någon som har erfarenhet av Appliance? Är de vettiga fläktar eller är det bättre att betala några tusen till och få en fläkt från ett känt märke?
 
Vi har en Appliance AFG-900GIH, frihängande köksfläkt.

Nu har jag inte erfarenhet utav andra frihängande köksfläktar men rent allmänt så låter den väl en del och suger kanske inte lika bra som man skulle önska. Detta blir du egentligen inge klokare på men om vi säger så här:

Skulle jag köpa samma fläkt igen?
I ett boende där jag skulle bo max 5 år fram i tiden skulle jag köpa en Appliance igen pga det låga priset. Skulle jag bo längre än så så hade jag valt ett annat alternativ.
 
Tips: Om modellen du tittar på har belysning. Kolla hur lätt det är att byta lampan och skruva tillbaka skyddet efteråt. På en modell som jag hade ramlade lampskyddet ner hela tiden pga en korkad skruvlösning. Detta kan ju ha åtgärdats på senare Appliancemodeller. Annars funkade den fläkten helt OK, men ljudnivån var ju inte den lägsta i klassen.

Skulle säga att det är en vettig fläkt sett i förhållande till priset.
 
Suger bra, lyser mindre bra (glödlampor...skulle valt en modell med halogen) men låter för j-ligt högt. Men den är snygg och funktionell och prisvärd.
 
Köpte en Appliance först till mitt kök för ett par år sedan, enligt specifikationen var maxgränsen ~55dB, jag tyckte dock att den väsnades alldeles för mycket och fick den verkliga ljudnivån på maxeffekt uppmätt till ~75dB!!!
Kontaktade återförsäljaren som i sin tur kontaktade generalagenten som kom med massa ursäkter om hur man tog fram värdena i specifikationen, varken jag eller försäljaren tyckte att detta var ok, så jag fick reklamera den...
Jag ska väl inte säga att det var något direkt fel på min Appliance-fläkt, den var både snygg och "prisvärd" funktionellt sett, men ljudet, usch.
Mitt råd är att du ska se till att du får provköra fläkten innan du bestämmer dig, oavsett fabrikat.

Har idag en Electrolux Silence Tech, dyrare, men otroligt tyst...
http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=3570
 
Var in på Onoff och provade dom billiga Appliance modellerna och kan bara säga att det var ett JEKLA liv... Jämfört med Elgigantens billiga modeller av UPO som ser typ likadana ut, så är UPO betydligt tystare... Och lite billigare om man ska ha modellen med böjd glas...

Själv funderar vi på UPO, dom ser riktigt bra och till ett bra pris... Inte så farligt högljudda heller...

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.