Ska till att göra ett garage i ladugården och kommer ha ett pannrum med en Maga Turbo 18, vedpanna 20kW och 2st ackumulatortankar á 500liter varav den ena med VV-beredare.

Pannrummet och garaget blir i bottenplan och jag står nu och funderar på om jag kan ha ett öppet exp.kärl eller om jag måste in med ett stort klumpigt tryckkärl?

Ladugårdsvinden är ju som vanligt helt oisolerad....

Går det att isolera ett öppet exp.kärl utan att det fryser, eller är det mer ekonomiskt och satsa på ett tryckkärl? Isåfall vilken storlek kan behövas tro?

Golvvärme i 40m2 garage samt 3-4 radiatorer i en snickarbod bredvid. Litet system med andra ord!

Då jag tänkte ge mig på att installera även detta system själv så tar jag tacksamt emot nån skiss eller liknande!

/Henke
 
Vi kör med öppet expansionskärl på vår oisolerade vind (bor i Mälardalen). Har haft det i två vintrar och aldrig haft några problem med att det fryser. Kärlet är inbyggt med ca 20 cm isolering på toppen och 10 cm på sidorna, allt enligt rörmokarens förslag.
 
_ap_
stort och klumpigt är nog inte ett 150L tryckkärl.
Priset på ett RF 50-60L är nog kring 1500:- och ett tryckkärl på 140L kostar ca 2100:- på www.atmos.se
Ligger hela anläggningen på samma plan behövs inte så högt förtryck så ett 140L lär nog räcka.
+ att du slipper rördragningen upp på vinden..
 
Ja det blir ju lite smidigare om man slipper iväg ända upp på lagårdsvinden....sen blir det ju lite ivägen där uppe också!

Men tror du 140 liter skulle räcka till?

Ett RF öppet kärl har jag förvisso redan...men ändå! Det kan ju bli -30 grader här där jag bor några nätter under jan/feb. Då räcker nog inga 10cm isolering!
 
Du behöver egentligen inte sätta kärlet högre än högsta element eller tank, vad som nu blir högst. Och 10 cm isolering är inga problem så länge du eldar regelbundet och det kommer du att få göra med så små tankar om det är -30. Problem kan det dock bli om du kör elpatron med konstant temp en längre tid. Men sätter du kärlet på pannrumstaket kommer det alltid att ha plusgrader i alla fall så länge det är plusgrader i pannrummet.
 
Räcker det övertrycket då? Jag menar, det blir ju bara max 0,5-1mvp

1000 liter för ett utrymme på 40m2 golvvärme och ett på 30-40m2 med radiatorer, blir det lite?
Kommer kanske hålla 10grader i båda rummen.
En vattenburen aerotemper kommer installeras i garagedelen för snabb uppvärmning om man så vill. Eller vill ha porten öppen mer..

Jag är ju fortfarande i planeringsfasen, så det går ju att stega upp på 2x750lit eller mer.... men det ska behövas också.
Pannan är visserligen rätt liten också....20kW

Önskan är att elda max 1ggr/dygn ner till kanske -15-grader.
...och samtidigt inte behöva vara i pannrummet hela kvällen för att lägga in ved....


/Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.