Som rubriken säger, kan någon hjälpa mig med lite idéer, tips och stöd. Jag har beslutsångest! :)

Förutsättningar är hörnrum i källare på ca 25m2, nydränerat utanför, oisolerad betongplatta. Takhöjden är strax under 2.40 så det är ganska gott om plats. I rummen som gränsar till detta rum har jag lagt klinker direkt på plattan. Huset värms av fjärrvärme och vi har vattenburen uppvärmning med radiatorer i övriga delar av huset (även detta rum just nu). Badrummet på entréplan har visserligen el-golvvärme (ca 6m2). Inga tendenser till fuktgenomslag än så länge någonstans i källaren.

/dalle
 
Det första uppenbara alternativet är förstås att strunta i golvvärmen helt. Väldigt smidigt egentligen, men går inte riktigt hem hos frugan. Jag är benägen att hålla med efter att provgått på betonggolvet barfota...

Det andra uppenbara alternativet är att bila upp hela golvet, gräva ur, isolera samt gjuta ny platta. Inte så konstigt, bara väldigt jobbigt... och ganska dyrt också.
 
Jag har gjort det hos en polare. Vi höll på 3 månader i sort sett dagligen.
50 cm ner. Sen upp med:
- Lecakulor 100 mm (isolerande dränerande)
- 2 x 70 mm cellplast (isolering)
- 100 mm armerad betong med värmeslingor najade i armeringsnätet.
Resterande utrymme blev högre tak.
 
Du skulle kunna ha ett nivellgolv med ventilation under golvet blir inte varmt men håller rumstemp, det går även att lägga golvvärmeslingor i detta golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.