Hej!
Jag har en fråga angående isolering av källarväggar.
Idag är min källare isolerad utvändigt med 50mm cellplast - förra ägaren dränerade grunden och isolerade utsidan.
Vad jag kan förstå så rekomenderas det inte att isloera enbart på insidan, men jag funderar på om jag skulle kunna sätta upp 50mm cellplast även på insidan av källarväggarna?
Vad finns det för nackdelar med det? Instängd fukt etc. ?
Källaren är idag relativt torr (i mitt tycke).

Alla åsikter emottages tacksamt!

Mvh,
 
Naktdelen är ju att du riskerar instängd fukt.

Har man ett gammalt hus så är det vanligt att man byggde först väggarna och sedan gjöt golv mellan väggarna. Dvs Väggarna står direkt på marken oftast utan något dränerande matreal. Detta gör att väggarna står i ev vatten och betong/tegel osv suger ju vatten så i bland kan man se en halvmeter upp på väggen att det är fuktigt.

Så risken är som sagt var att du riskerar att bygga in fukt. Men det beror ju också på vilken konstruktion huset är byggt med.

Det värsta är att det fungerar säkert utan problem i flera år, kanske 10-15år.. Men sedan kommer problemen smygande utan att du ser det.. Eller så gör det inte det.. vem vet.

Synd att han bara isolerade med 50mm.. Han borde ha tagit 100mm..
 
mmm.. frågan är hur bra det är igentligen.. Finns ju folk med dåliga erfarenheter när det gäller att tex lägga platonmatta på golvet som man också ska kunna göra..
 
Per-Erik skrev:
mmm.. frågan är hur bra det är igentligen.. Finns ju folk med dåliga erfarenheter när det gäller att tex lägga platonmatta på golvet som man också ska kunna göra..
Då har man nog inte gjort jobbet på ett proffisionellt sätt.
 
Hej och tack för svaren!

Per-Erik:
Huset är byggt på 40-talet och jag tror att det är en sådanb konstruktion som du beskriver.
Materialet under källarväggar/golv är dock ren, hårt packad sand (om det nu spelar någon roll).
Har aldrig sett minsta antydan till att det skulle vara fuktigt upp i väggarna. Inte ens efter den senaste sommaren/hösten med extremt mycket regn. Men det kan ju kanske ändra sig om några år, förstås...

Hur pass bra andas förresten cellplasten - blir verkligen fukten helt instängd?
Finns det andra anledningar till att undvika cellplast inomhus? Har läst om gifiga gaser vid brand, t.ex...

Mvh,
 
Normalt så är inte Cellplast tät, utan fukt kan vandra igenom den. Men den är ganska så tät. Så det krävs nog en del innan det går igenom.

Ur brand synpunkt så är Cellplast inte bra. Det är välldigt giftigt. Det är ju plast.
Så helst ska man ha Cellplast utomhus. Jag brukar inte rekomendera cellplast innomhus just för brandrisken. Det är ju ganska lätt antändligt dessutom.

Det låter ju som om du inte skulle få några problem de närmaste åren iallfall.. Kanske kan man göra någon form av inspektions lucka. Kan tänka mig att i Hörn långt ner så ser man de första problemen..
 
Hej!
Det var en bra idé med en inspektionslucka! Jag tror t.o.m. att jag har en för ändamålet bra lucka liggandes!

Jag återkommer till denna tråd när jag bestämt hur det blir med isoleringen. Vill nog fundera både en och två gånger på riskerna vid eventuell brand innan jag bestämmer mig.

Tack för hjälpen så långt!

Mvh,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.