...för byggnad under uppförande, alltå inte klar 2007. Ska man då hålla "nedlagd kostnad" så låg som samvetet tillåter? Den innefattar även eget arbete, vilket ju kan värderas lite hursomhelst. Ska väl pröjsa 1% av halva nedlagda kostnaden om jag förstått rätt.

Det handlar alltså om fastighetsdeklarationen.
 
nej, det skall du inte betala. Fastighetsskatt beräknas på året efter att att byggnaden är väsentligen klar, sen är man iofs skattebefriad första 5 åren... Dessutom betalar man inte skaf på hur mycket pengar man lagt ned utan på skatteverkets poängberäkning....
 
Jag skickade in vår idag, och jag var nog med att ange att 2008-01-01 var det en byggarbetsplats, och vi flyttade in först 10 januari. Men det är den 1:a januari som de frågat om... Får se om jag får något svar, vilket ju är föga troligt.
 
Vad är då rutan "nedlagd kostnad" till för?
 
Nedlagd kostnad är väl för att bedöma ev höjning av taxeringsvärdet vid en tillbyggnad.

//KoW
 
Om jag först fyller i "under uppförande" så är det bara "nedlagd kostnad" kvar som går att fylla i. Ska ta å ringa rsv o höra lite.
 
Nu ficka jag ett svar som jag hoppas är korrekt. För 2007 ska jag betala fastighetsskatt, men bara på tomtens taxeringsvärde. Detsamma gäller en obebyggd tomt. Nedlagd kostnad verkar bara vara siffror de tar in för att de tycker om just siffror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.