Kamasa Tools introducerar nu verktygsskåp liknande dem Teng Tools har haft några år. Verkar vara riktigt fina! Har varit sugen på ett Teng Tools skåp men kännt mig lite tveksam mot Teng Tools kvalite. Spärrskaften känns inte alls lika fina som Kamasas nya spärrskaft. Så nu när Kamasa kommer med dessa skåp känns det som valet blir lätt. Bara o spara ihop pengarna nu :)

Se http://www.kamasatools.se/ under news
 
Oj den där vill ja klämma lite på.. Vore inte alls dumt med ett sånt skåp i garaget. Synd man måste sälja sin njure för att ha råd med det bara...
 
Ja jag är oxå sugen o se den live! Pratade med en återförsäljare o han skulle ta hem ett skåp för visning. Som det verkade skulle det komma i mitten-slutet av mars. Intressant!! Sen är ju finansieringen en annan femma :)


TommyJ skrev:
Oj den där vill ja klämma lite på.. Vore inte alls dumt med ett sånt skåp i garaget. Synd man måste sälja sin njure för att ha råd med det bara...
 
Hajakz skrev:
Har varit sugen på ett Teng Tools skåp men kännt mig lite tveksam mot Teng Tools kvalite. Spärrskaften känns inte alls lika fina som Kamasas nya spärrskaft. Så nu när Kamasa kommer med dessa skåp känns det som valet blir lätt.
Det är inget fel på Teng Tools kvalite, grejerna håller för yrkesmässigt bruk utan tvekan.
Men priserna har stigit och det är inte prisvärt längre.
Jag köpte in tiotalet 715 verktygsskåp till jobbet förra året för ca 19000 kr/st.
Det saknades lednycklar vilket vi köpte till för det facila priset av ca 1000 kr för en sats med 6 st nycklar.
Det är inte prisvärt om man jämför med ex Biltemas nya verktyg som faktiskt är helt ok kvalitetsmässigt men till rätt pris.

Kamasa är lite frånsprunget idag tycker jag. Det var ok för "hobbyproffs" för 5-10 år sedan, men idag vete fasicken.
Biltemas serie med 10 års garanti är väldigt prisvärd och fullt jämförbar anser jag.
Jag köper Biltema i tex hylsor och fasta nycklar och satsar på bättre kvalitet som ex Stahlwille eller Gedore när det gäller kritiska verktyg som ex momentnyckel.
Avbitartänger och Polygrip är också en grej där det lönar sig med kvalitet, ex Knipex. Ett riktigt spärrskaft och vissa skruvmejslar från en kvalitetstillverkare är också en bra investering.

Enda fördelen med Kamasas eller Tengs kit är att det blir ordning och reda. Men man ska veta att man betalar för mycket skit som aldrig kommer användas.

En grej till, köp inga Snap-On prylar. Mer överreklamerade och överprissatta prylar går ej att finna.

Mvh
 
somelvis:Håller med dig till 90% (har ej testat snap on så jag säger inget). Teng Tools och kamasa är faktist inte mycket att hänga i granen. Visst det duger men det är inte bättre än biltema. Och JA jag hade tillgång till den största verktygsvagnen men ju mer jag använde den desto mer missnljd blev jag. Plasten är ytterst tunn i vissa av facken och när sakerna kostar 20 lax så _SKA_ det inte vara tunn pissplast. Kamasa är väl lite bättre men även där finns bottennapp. Vissa verktyg känns också väldigt billiga tex gängverktygen.

Biltema är absolut det mest prisvärda som finns nu när det gäller handverktyg (borsett från tängerna, de suger). Vet många proffs som använder dem dagligen. Såklart finns här också bottennapp (rätt många faktist ;) ) Men tittar man lite innan man köper så klarar man sig rätt bra.

Stahlwille's momentnycklar är underbara!
 
somelvis skrev:
Det är inget fel på Teng Tools kvalite, grejerna håller för yrkesmässigt bruk utan tvekan.
Men priserna har stigit och det är inte prisvärt längre.
Jag köpte in tiotalet 715 verktygsskåp till jobbet förra året för ca 19000 kr/st.
Det saknades lednycklar vilket vi köpte till för det facila priset av ca 1000 kr för en sats med 6 st nycklar.
Det är inte prisvärt om man jämför med ex Biltemas nya verktyg som faktiskt är helt ok kvalitetsmässigt men till rätt pris.

Kamasa är lite frånsprunget idag tycker jag. Det var ok för "hobbyproffs" för 5-10 år sedan, men idag vete fasicken.
Biltemas serie med 10 års garanti är väldigt prisvärd och fullt jämförbar anser jag.
Jag köper Biltema i tex hylsor och fasta nycklar och satsar på bättre kvalitet som ex Stahlwille eller Gedore när det gäller kritiska verktyg som ex momentnyckel.
Avbitartänger och Polygrip är också en grej där det lönar sig med kvalitet, ex Knipex. Ett riktigt spärrskaft och vissa skruvmejslar från en kvalitetstillverkare är också en bra investering.

Enda fördelen med Kamasas eller Tengs kit är att det blir ordning och reda. Men man ska veta att man betalar för mycket skit som aldrig kommer användas.

En grej till, köp inga Snap-On prylar. Mer överreklamerade och överprissatta prylar går ej att finna.

Mvh

Kunde inte sagt det bättre själv.
Biltemas "dyra" serie verktyg håller bra kvalite, det som främst skiljer dem från (dyra) verktyg tex Gedore, Stahlwille eller Bacho är att de är lite grövre, lite tjockare gods osv men till en tiondel av priset. Mycket prisvärda.
Tengtools är varken sämre eller bättre än biltema, men för 2-5 gånger biltemapris. Fattar inte varför de säljs av den traditionella fackhandeln, de är absolut inte prisvärda.
Kamasa blir jag inte klok på, aningen bättre än biltema vad gäller ren hållfasthet och slitstyrka men annars lite klumpiga osv till Bacho-Gedore-Stahlwille-osv-pris. Säljer bara på sin racinganknutna reklam, Biltema är ett bättre köp.
När det inte funkar med biltema, tunnväggighet på hylsor, tolvkanthylsor osv har jag köpt en del "märkesverktyg", bla köpte jag en Gedore hylsnyckelsats 3/8 i tumstorlek åt brorsan när han gick och köpte sig en gammal engelsk sportbil, kan inte f-n meka med nåt klunsigt då, kommer inte åt. Vilken känsla i dom grejorna, ligger sådär fint i fingrarna, ljusår före kamasa och andra wannabees...:D
Tolvkant långa hylsor med 3/8 fattning är också något jag kommit på är användbart, har ett par Sandvik-beltzer tror jag det heter numera, finns inte på biltema...små u-ringnyckar likaså, biltemas är för klumpiga.
Snap-On, ja...vi har en stor sats snap-on på jobbet. En del spärrskaft och hylsor är bra, bla ett halvlångt ledbart 3/8, men annars...klumpigt, fel ergonomi, vassa att hålla i när man tar i, blankförkromade så att man slinter. Tängerna är det klumpigaste jag sett, tom kopiorna på biltema är nättare, mejslarna likaså, kantiga stora handtag. Fattar inte vad som kostar pengar.
Grova verktyg som tex rörtänger köper jag i stora dimensioner biltema, halvsmå-små Bacho, de har mycket nättare käftar.
 
Har ingen direkt erfarenhet av Kamasas prylar, men håller med om att Teng är väl dyrt i förhållande till kvalitén, även om grejorna är helt ok, men knappast mer. Jobbat lite med Gedorehylsor men de är rätt klumpiga även om de är väldigt hållfasta. Mycket nöjd med en Bachosats jag köpte nyligen däremot. En annan kvalité på det. Snap-on äger ju Bahco sen -99, men verkar väl leva vidare som märke ändå.

Ingen som sett något pris på Kamasaskåpet?
 
Mr Handyman skrev:
Jobbat lite med Gedorehylsor men de är rätt klumpiga även om de är väldigt hållfasta.
Det kan vara så att just de hylsorna du köpt är av en "klumpig" modell.
Stora tillverkare som Stahlwille,Gedore, Facom osv. har många oilka serier på sina verktyg med olika utformning,egenskaper, ytskikt och givetvis pris.
En hylsa i 13mm kan finnas i 20-talet olika utföranden hos de stora tillverkarna.

Som ex kan nämnas Sandviks fina tunna blocknyckel, den heter modell 1952 och är den de flesta tänker på när man säger Sandvik blocknyckel.
En del älskar den för att den är smidig, andra hatar den för att anläggningsytan mot skruvskallen är för liten för ändamålet. (momentdragna höghållfasthetsskruv ex. slinter den lätt på)
Sandviks blocknycklar finns i tokmånga utföranden med olika vinklar på käftar, olika dimensioner på gods, polerad-opolerad osv...

Vad jag vill komma till är att det är de stora tillverkarna är svåra att bedöma utifrån ett vanligt konsumentperspektiv.
Deras kataloger är 1000 sidiga med till synes likadana saker.

Jag är verksam inom fordonsindustrin på eftermarknad, vi väljer ofta Gedore eller Stahlwille när vi behöver en tunn hylsa som ska in där inget annat passar för att slippa lossa kringliggande komponenter.
Dessa köps in och läggs upp som specialverktyg men är ur deras vanliga serieproducerade sortiment och tillhör en serie där tunna godsväggar är en önskad egenskap.

Mina erfarenheter av Gedore är som synes helt annorlunda.

Hursomhelst, Teng Tools och Kamasa är inte samma typ av produkter som ovannämnda fabrikat och de vänder sig inte heller till samma typer av huvudsaklig användare.
Varumärket Teng Tools som tillverkas i Taiwanesiska fabriker grundades för övrigt av en inköpare som arbetade med inköp till Kamasa tidigare. Bägge är Svenska varumärken med asiatisk produktion och utveckling, det ena ägs av Luna och det andra av KGK.

Mvh
 
Är det nån av Er som testat de nya hylsnyckelsatserna/ väskorna från Bahco?
Vad tycker Ni?
 
Mr Handyman skrev:
Ingen som sett något pris på Kamasaskåpet?

K 7600 17760 kr Underskåp+överskåp 1/2" +1/4"

K 7601 16995 kr Underskåp+överskåp 3/8" +1/4"

K 7602 12995 kr Underskåp 1/2" +1/4"

K 7603 12995 kr Underskåp 3/8" +1/4"

+ moms
 
somelvis, så är det förstås. Vi har en serie Gedore här på jobbet. Känner inte till det för övrigt, men jag har kollat i Bahcos katalog och den är ju enorm, och det är som du säger ofta svårt att förstå vad som är skillnaden mellan olika.

kazoya, du menar de svarta och orangea plastväskorna antar jag. Jag har en sån hemma och jag är väldigt nöjd, men jag är inte mekaniker i första hand, utan har såna verktyg för att serva mina maskiner och bilar osv. Men till det har den känts väldigt bra, även om jag bara haft den sen i julas. Det var den som Järnia sålde innan jul för 1495kr.
 
kazoya skrev:
Är det nån av Er som testat de nya hylsnyckelsatserna/ väskorna från Bahco?
Vad tycker Ni?
Jo, har köpt ett antal till jobbet och faktiskt en privat som ligger i båten.
Dessa verktyg är inte samma som Bacho normalt förknippas med utan är av enklare utförande.
Jag upplever dem som snäppet bättre än Teng och Company.
Bra kvalité men något grövre utförande än fin- Bacho alltså. Obs ! Var uppmärksam på att vissa hylsor saknas.

Ex saknas 18mm i de satser jag köpte, tror även 21mm saknades. Oerhört irriterande om man mekar med ex bilar där man på senare år minskat skruvskallarnas storlek. M8 som hade 13mm skalle har idag 12mm och det är 18mm på skallar som tidigare var 19mm.

Finns inget mer retsamt än att ha en sats som är nästan komplett och en näve hylsor i bakfickan.
Dock är det inget unikt för Bachosatserna utan förekommer ofta.
Jag föredrar satser som är kompletta, dvs ligger i storleksföljd och köper hellre till de som ligger utanför satsens räckvidd.
Avsevärt bekvämare än att ha en sats där man på måfå får komplettera med prylar mittemellan storlekarna.

En Hobbymek kommer aldrig slita ut en sådan Bachosats, inte en chans, inte ens spärrskaften.
Ett bra köp, särkilt om det är på drive vilket det ofta är.

Mvh
 
Intressant läsning. Kan inte alls säga att ja gillar biltemas grejer. Dåliga lådor å urusla spärrskaft. Fast det kanske blivit bättre på sista 3 åren?
 
Jag tänkte komplettera med tumhylsor plus de mm-hylsor jag saknar, har du somelvis nåt ställe att rekommendera där man kan titta på grejorna? I Stockholm med omnejd?
 
Handyman:
Jag är jättedålig på butiker i Stockholmstrakten då jag bor och arbetar i Göteborgstrakten.

Men generellt är det väl Ahlsell och såna ställen man får gå in och kika på. Vanliga järnhandlare har ju mest kastruller nuförtiden.
Dock går det inte att köpa nåt på Ahlsell då priserna är rena fantasipriser utan koppling till verkligheten.

Borde finnas nån välsorterad verktygs och maskinhandlare även där uppe tycker man.

Jag kan förstå om man vill köpa Hylsor som känns lite goare än Biltemas. Inget direkt fel på dem men känslan är helt klart bättre hos ex Teng eller Bachos lite prisvänligare S-serie.
Annars är två andra prisvärda fabrikat spanska Irimo och slovenska Unior. Lite svåra att hitta till vettiga priser i Sverige pga svenska grossisters och handlares prissättning.

Ahlsells Ironside är faktiskt väldigt bra grejer men lite fel i pris just pga det är Ahlsells de säljs på. Man behöver 40% rabatt för att priset ska bli rimligt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.