Jag har några gamla trägolv (anno 1927) som jag snart ska ta fram och fixa till.
Nu är det ju så att Gysinge-Gudmundsson m fl säger att när det gäller gamla trägolv är det bättre att hyvla än att slipa eftersom hyvling ger en tåligare yta. Kruxet är att jag är riktigt dålig på att hantera en handhyvel och jag kommer inte att ha tid att träna upp mig nämnvärt heller.
Men för en tid sen pratade jag med någon som påstod sig ha fixat till ett trägolv med elhyvel och tyckte att det både gick lätt och blev bra. Jag fick liksom inte tillfälle att fråga närmare om det just då men känner mig skeptisk - min erfarenhet av elhyvling är att det är rätt svårt att få det snyggt om arbetsstycket är bredare än hyvelskäret och det kommer det att vara i det här fallet.
Det är bara det att jag minns inte vem det var som sade det där...och jag har snackat renovering med för många för att kunna springa runt och fråga alla!

Så jag undrar: Är det någon här som har försökt sig på att justa till ett gammalt brädgolv med elhyvel och kan berätta något om det?
Eller, alternativt, någon som är tillräckligt haj på elhyvling för att kunna gissa något om hur det skulle vara på golv även om han/hon själv inte har försökt..?
 
Det är inte så att han menade att hyvla det på en
snickeri firma?.

Mvh Putte
 
Nej, det var gamla golv som hyvlades på plats som jag förstod det...men nog låter det skumt...
Det jag möjligen kan tänka mig är att om det finns bräder som har kupat sig så att kanterna rest sig (vilket i o f s betyder att brädan är lagd med fel sida upp, men det verkar inte vara så ovanligt om det egentligen är gamla underlagsgolv) så kan man nog ta ner det med hyveln. Det KAN ju ha varit något sånt det handlade om...fasen att jag inte kan komma på vem det var...

Anledningen till att jag överhuvud taget är intresserad av idén är att jag bl a har ett gammalt fernissat v-rumsgolv som det vore skönt att slippa slipa efter allt jag hört om fernissa. Och att slippa slipdamm eftersom vi bor i huset. Och att slippa hyra golvslip i flera omgångar, det är många golv att ta. Men jag får väl bita i det sura äpplet.
 
Med en bra golvslip dammar det inte mer än med en el-hyvel. Det är den lilla kanslipen som brukar vara värst. Att gå över ett golv med en el-hyvel skulle jag inte ens drömma om, det är jobbigt nog att slipa (kanterna).
Men varför hyvla, det är ju ingen båt utan ett golv vi talar om. Man går inte på träet utan på den ytbehandlade ytan, om golvet är ytbehandlat :). Ytbehandling färster bättre på en ruggad = slipad yta en en stukad/skuren som vid hyvling.
 
betula skrev:
Man går inte på träet utan på den ytbehandlade ytan, om golvet är ytbehandlat :). Ytbehandling färster bättre på en ruggad = slipad yta en en stukad/skuren som vid hyvling.
Om man vill måla eller lacka, ja...vill man ha ett oljat eller såpskurat golv är inte vidhäftningen intressant och hylvat ger en slitstarkare yta.
Men det blir väl att slipa ändå. Sista biten mot ändarna skulle förresten en hyvel ändå inte komma åt.
 
Precis som du säger, att elhyvla saker som är bredare än hyvelskäret är väldigt knepigt. I alla fall om man vill ha det jämnt. Ge sig på ett helt golv låter i det närmaste omöjligt. Och är du oroligt för slipdamm - det blir väldigt mycket spån från en elhyvel också.
 
  • Gilla
Tobfo
  • Laddar…
Att vidhäftningen inte skulle ha betydelse för ytbehandling låter skumt, förklara gärna mer.
VArför skulle en hyvlad yta vara slitstarkare? Låter som en skröna...
 
betula skrev:
Att vidhäftningen inte skulle ha betydelse för ytbehandling låter skumt, förklara gärna mer.
Vid lackning/täckmålning bildar lacken/färgen ett skikt ovanpå trät och då är vidhäftningen naturligtvis intressant för att minska risken att ytskiktet lossar från underlaget. Olja eller såpa ska gå ner i trät, inte ligga ovanpå, så jag tycker att det är rätt naturligt att vidhäftning inte är lika intressant i det fallet.

betula skrev:
VArför skulle en hyvlad yta vara slitstarkare? Låter som en skröna...
En hyvlad yta är i princip skuren i virkets fiberriktning. En slipad är i princip riven i alla riktningar - uppruggad, som du själv uttrycker det - och därför är fibrerna mer söndertrasade än i en yta av hyvlat trä. En hyvlad yta är dessutom glattare än en slipad, vilket ger mindre friktion som också borde bidra till minskat slitage - ungefär på samma sätt som textilier som manglas eller stryks nöts mindre än om de används ostrukna (fast det kanske är en skröna det också?).
 
Gå ALLDRIG på ett golv med en elhyvel. Det finns ingen som helst styrning i djupled om du har en hyvel som är smalare än brädan. Jag har tränat mycket med handhållen elhyvel. Det blir i princip aldrig bra. Det slutar ändå med slipmaskin.
På landet slipade vi upp ett gammalt trägolv med bandslip (80 papper) och avslutade med PEX-slip 180 papper. Resultatet blev mycket bra och slitstarkt.
Jag har även slipat 80 m2 ekgolv (nylagt) med PEX slip. Skulle nog inte orkat om det var gammalt :)
 
Kul fråga, jag frågade en proffsgolvläggare som bara jobbar med massiva golv. Han menar att det i princip inte går att olja ett hyvlat golv, trät suger för ojämt och resultatet blir flammigt. Det kan till och med bli problem om man använder för fint slippapper. Det mesta ov olja skall vara på ytan för att skydda denna, inne i trät gör den ingen nytta. Ingen aning om det gäller alla oljor men i varje fall de stora kända märkena typ. Timberex.
Har man en bra yta, lack/olja är det den man sliter på och inte trät.
 
  • Gilla
mshelmer
  • Laddar…
Farzan skrev:
Så jag undrar: Är det någon här som har försökt sig på att justa till ett gammalt brädgolv med elhyvel och kan berätta något om det?
Eller, alternativt, någon som är tillräckligt haj på elhyvling för att kunna gissa något om hur det skulle vara på golv även om han/hon själv inte har försökt..?
På gamla och väldigt ojämna golv har jag med gott resultat hyvlat golvet först.
Det gäller att bara ta de största ojämnheterna med hyveln.
Detta lämpar sig speciellt bra vid golv där brädorna kupat sig med åren.
Avslutas med slipning!
 
betula skrev:
Han menar att det i princip inte går att olja ett hyvlat golv, trät suger för ojämt och resultatet blir flammigt.
Ja, det låter troligt. Den där tendensen tycker jag t o m att man märker när man målar med vissa täckfärger på hyvlat. Jag hade kanske fel när det gäller oljat. Såpskurat är nog däremot en annan sak.

Anaitis - det var nånting sådant som jag misstänkte. Jag har några brädor som har kupat sig "fel" i den delen som har varit underlagsgolv...jag kanske ska prova litet försiktigt där. Med handhyvel först.

BAS - låter som ett jäkla jobb på ek. Vi har fur eller gran, skulle kanske närmast gissa på gran utifrån de bitar jag sett...men för skipning är det väl ungefär sak samma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.