Hej.

Min kusin ska bygga ett nytt Älvsbyhus.
Vi har schaktat bort all jord och kvar är rent sand.
Men nivån till husets nivå ligger ca 1,5 m under. Det betyder att vi måste fylla på. Men vet inte riktig vilket material ska användas. Enl Älvsbyhus säljaren vad som helst. Enl en bekant till mig endast med 0-50 packnings bart och dränerings bart material. Vad är rätt?
Dessutom står det i kontraktet att 175 ton massor ingår.

Till vilken nivå bör vi höja tomten?
Vilken material är lämpligast?
Sten + gamla tegel eller 0-90, eller 0-40???
 
Jag är ju lekman men 0-90 underst 0-40 ovanpå. Sen duk och 15 cm 8-16 som brytande lager under plattan
 
T
Det beror på hur marken skall se ut. Skall du ha gräsmatta kan du grunda med vad skit som helst, sedan tjugo till trettio lera och toppa med en femma jord, strö på lite sand och rulla eller så.

Skall du ha en hårdgjord yta skall du göra ungefär som mats säger, men det är inte så jättenoga. Bara du delar av jordmassor och krossmassor med duk. Packar enligt konstens alla regler och sedan har fint på toppen.
 
Tack för hjälpen!
 
Jag utgick mentalt från att det var underlaget till plattan :)
 
Har du mycket att fylla så använd 0-200 och padda ordentligt var 40-50cm. Kolla med Älvsbyhus var de kommer behöva lägga balkar för torpargrund så behöver du inte använda dyrt material överallt. 1,5m kostar på, det har jag själv fått erfara.

@mats_o Älvsbyhus byggs aldrig på plattta.
 
Har du ren sand under så passa då också på att ta upp så du har till gräsmatta om du tänkt dig en sådan. 10cm sand med lite mull på toppen är det bästa man kan ha i sådanna fall.
 
T
Skall man rulla gräs så är det bättre med lite sand på toppen av matjorden, eftersom gräsrötterna är tvungna att växa längre för att nå jorden och på så sätt blir mattan starkare.
 
Verkligen bra tips!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.