Vid byggsamrådet påtalade kommunen att det var normalrisk för radon och att vi därför behöver täta runt rören i plattan. Nu verkar det som att vår husbyggare tycker att vi skall betala extra för det. Låter det rimligt, med tanke på att vi har "normal" risk. Borde inte det normala vara standard i ett nytt hus?

Johan
 
Man kan aldrig exakt veta radonförhållanden på husplatsen. Det är därför svårt att räkna med att göra vissa radonåtgärder eller inte. Att det blir en merkostand är inte så konstigt tycker jag. Om man vänder på det... hade du hellre fått ett högre pris från början och sedan fått prisavdrag om det visat sig inte behövas göras någon radontätning? Kolla på http://www.wideco.se/produkter/tatningar/R802_overblick.asp Den typen av tätningar har jag i min platta. Kan säga att det blir lite pengar av det. En tätning diameter 110 mm kostar ca 190 kr, dia 50 mm ca170 kr.
 
T
Det är lite pul att radontäta, men inte överdrivet mycket. Man skjuter på en sorts gummimuffar på alla genomföringar i betongen. Gör man saker och ting i rätt ordning så går det på en halvtimme.
 
Det blir alltså inte så mycket pengar av det hela. sammanlagt någon tusenlapp? Då är det ju inte som att man behöver bråka så mycket om det. Jag tycker nog fortfarande att om kommunens standardregel säger att man skall täta, så borde det vara självklart att det ingår. Sen håller jag med om att om det är stor risk för radon och man behöver göra ytterligare åtgärder så kan det tillkomma kostnader men i så fall tycker jag att säljaren bör upplysa om den eventualiteten i förväg. Köparen köper ju oftast bara ett hus under sin livstid medan säljaren säljer hus dagarna i ända. Normalrisktätning borde vara inkluderad. Vad händer till exempel om vi bygger utan(inte för att vi kommer att göra det) och sedan vid slutbesiktning så godkänns inte huset.

Johan
 
Det visade sig bli 2300:- inkl moms. Jag var radd att det skulle bli mycket mer. Tack for svaren.

Puss
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.