Läste tidigare inlägg här i forumet om Festool CMS system, men undrar om det finns någon som har mer erfarenhet av systemet?
Jag bygger en del möbler på fritiden och renoverar även mitt hus. Eftersom CMS systemet är flexibelt så verkar det att passa för båda ändamålen. Jag funderar på att köpa CMS med med cirkelsåg (TS 55 eller /S 77) och justerbord samt en fräs modul OF 1400.
Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter? Hur komplext är det att ställa in systemet. Hur är precisionen?

Jag har också funderingar på att istället köpa separata maskiner (såg,fräs, hyvel) för möbel tillverknings ändamål. Har tittat både på Dewalt maskiner och en kombimaskiner (Hammer och Robland). Man kanske lurar sig själv om man går på Festool linjen? Skall tiiläga att jag har inga planer att mass producera. Jag gör det för att det är roligt, både till mig själv och kompisar. Rekommendationer?

Fredrik
 
Det är en fråga om plats och mobilitet. Jag har rätt mycket Festoolgrejer, och de är bra, mobila och dyra. Om jag hade platsen skulle jag bara ha separata maskiner i gjutjärn.

För närvarande har jag i en Festool CS 70 som bordssåg, en OF1010 med montageplatta för Basis(CMS) som bordsfräs, men inte själva stativet. För fräsning har jag ett urag för CMS-modulen i min arbetsbänk. Jag tyckte att stativet är för dyrt.

Som rikt- o planhyvel har jag en förhållandevis smidig (ca 150 kg) Mortens RPH 330 (pimpad) Glöm inte att en vettig rikt- o planhyvel är hjärtat i möbelsnickeriet, så länge du inte bara gör möbler i MDF eller annat färdigt skivmaterial.
 
Tack för svaret Mattiassp.

Precis som dig så har jag utrymmes problem och det är därför jag kikat på Festool. Mitt möbelsnickeri fram till nu har varit baserat på färdiga skivmaterial (ek, furu, fanerad mdf etc..) och jag känner att jag vill ta nästa steg. Jag har byggt en hel del så som en garderob med panel m. rest profil, diverse bokhyllor, bänk till entren och kök, hatt hyllor etc...

Har tittat på en CS70 också. Det finns ju en massa tillbehör till denna. Undrar vad du har för tillbehör och baserat på din erfarenhet "vad" man behöver. Det finns ju både ett justerbord, bordsbreddning och förlängning... vad behöver man?

Gällande hyvling så har jag tittat på en Dewalt rikt o plan hyvelmaskin (DW27300). Lite osäker på att köpa en sådan utan tittar en del på blocket för att få tag på en mer robust maskin.

Fredrik
 
Till min CS 70 har jag bordsbreddare och längdanslag. Det kommer att bli ett par hjul också. Det finns rätt mycket skrivet om snickerimaskiner här på forumet. Använd gärna sökfunktionen. Det kommer att ge resultat snabbare än att ställa frågor. Ta gärna en titt på Festools Domino. Den är fantastisk!
 
mattiasp skrev:
rikt- o planhyvel har jag en förhållandevis smidig (ca 150 kg) Mortens RPH 330 (pimpad) Glöm inte att en vettig rikt- o planhyvel är hjärtat i möbelsnickeriet, så länge du inte bara gör möbler i MDF eller annat färdigt skivmaterial.
Vad har du "pimpat" upp din hyvel med för godis?
Är du nöjd med den?
Är grymt sugen på en sådan, är det något du skulle rekomendera?
 
Frederick skrev:
Tack för svaret Mattiassp.

Precis som dig så har jag utrymmes problem och det är därför jag kikat på Festool. Mitt möbelsnickeri fram till nu har varit baserat på färdiga skivmaterial (ek, furu, fanerad mdf etc..) och jag känner att jag vill ta nästa steg. Jag har byggt en hel del så som en garderob med panel m. rest profil, diverse bokhyllor, bänk till entren och kök, hatt hyllor etc...

Har tittat på en CS70 också. Det finns ju en massa tillbehör till denna. Undrar vad du har för tillbehör och baserat på din erfarenhet "vad" man behöver. Det finns ju både ett justerbord, bordsbreddning och förlängning... vad behöver man?

Gällande hyvling så har jag tittat på en Dewalt rikt o plan hyvelmaskin (DW27300). Lite osäker på att köpa en sådan utan tittar en del på blocket för att få tag på en mer robust maskin.

Fredrik
Har utrymmesbrist, som jag löst med sänksågen TS 75, samt CMS med bordsbreddare, längdanslag och justerbord. Det sista är lite i klenaste laget, men resten är otroligt bra. Förlängningen har jag inte, men jag har två justerbara rullar.

Har ett löst fräsbord för 1010-fräsen, men funderar på att köpa modulplattan till CMS just för att kunna använda anslagen även där.

Skulle vara försiktig med dewalt för det du diskuterar, de är bra, men inte riktigt finsnickeri.

--- Mats ---
 
Faan, man är ju bra sugen på en modulplatta till fräsen..
Men 4' plus moms - det blir ett dyrt fräsbord det..
Märkligt hur modulen kan vara dyrare än själva fräsen :rolleyes:
 
För fyra tusen kan du bygga ett rätt bra litet fräsbord själv måste jag säga... Så bra att du kan köpa en skaplig kraftigare fräs och beställa "fräshiss", fjäderbrädor etc från utlandet!
 
Ja, det är bra sjukt..
Fast det är klart - skall man bygga själv får man värdera sin egen tid också.

mattiasp; Hur har du förresten löst att använda den ihop med annat bord - bara gjort ett lagom hål eller vad
 
Frederick skrev:
samt en fräs modul OF 1400
Finns det? Enda anledningen till att jag inte köpt cms fräsmodul är att man inte får plats med en större fräs än of 1010... Så jag har, precis so phl föreslår, köpt en billig jättefräs och satt den i ett egentillverkat bord.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Finns det? Enda anledningen till att jag inte köpt cms fräsmodul är att man inte får plats med en större fräs än of 1010... Så jag har, precis so phl föreslår, köpt en billig jättefräs och satt den i ett egentillverkat bord.
Det finns, både 1400 och 2000 kan fås in i CMS.

Jag tror att om man bara skall ha fräsen är det väl dyrt jämföt med vad man får. Men festools idé med moduler är rätt bra. Har man redan (som jag) sågen med längdanslag och justerbord får man direkt nytta av dem om man skaffar en fräsmodul, vilket är skälet till att jag funderar på att gå från mitt separata fräsbord till Festool (det jag saknar är ett justerbart gap på anhållet, samt ett riktigt bra stabilt flyttbart vinkelanslag. Tänker mig att med en bräda på justerbordet får jag både splitterskydd och stabilitet nog för fräsandet.

--- Mats ---
 
Jamen titta! Märkligt, vad är det för skillnad på Moduler cms och Modulhållare cms? Varför olika rubriker för samma sak? Någon skillnad måste det väl ändå vara...

Nu blev jag genast sugen, men som sagt, lite dyrt är det... Inte ens höjdinställning uppifrån, hm.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jamen titta! Märkligt, vad är det för skillnad på Moduler cms och Modulhållare cms? Varför olika rubriker för samma sak? Någon skillnad måste det väl ändå vara...

Nu blev jag genast sugen, men som sagt, lite dyrt är det... Inte ens höjdinställning uppifrån, hm.
Modul=inklusive fräs

Modulhållare=exklusive fräs.

--- Mats ---
 
Själv funderar jag starkt på detta system, Jag har sågen och skenorna sedan tidigare och är i behov av en fräs och en bordssåg för fönsterbyte på huset.
Vad säger du Mats, är du fortfarande nöjd? Får man något lika bra med denna setup som en bordssåg i 8000-10000 klassen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.