Vi har ca 60 kvm golvyta som ska beläggas med ekgolv. Kök, hall, vardagsrum och 2 sovrum där sovrummen som är de enda som har innerdörrar. Vi tänkte inte ha trösklar någonstans. Nu säger byggaren att vi måste lägga lister tex mellan kök och vardagsrum eftersom ytan blir för stor och golvet kommer att spricka annars. Hela idén med ett sammanbindande  trägolv överallt försvinner tycker jag... Hur  gör vi?
Vi är jättetacksamma för hjälp!!
Åsa
 
Om du kan lägga golven med upp till säg 5 millimeters glipor mellan de olika rummen så kan du maskera dessa glipor med en laminattejplist. Det är cirka 2 centimeter brett, och motsvarar golvets färg. Det är förmodligen inget rekommenderat tillvägagångssätt men jag har använt denna tejp till att maskera glipor mellan golv och lister i en lägenhet jag köpte. Jag köpte den på Fredells i Hammarby Sjöstad. Tillverkare Duriwood.

Tejplisterna ska egentligen läggas inuti en skarvlist men de är mycket hårda och tåliga och har suverän häftförmåga, så om golven är i samma höjd klarar man sig med dem och man får en tröskellös känsla. http://www.duri.se/Privat.main?link=index_privat.jsp&nav=false&lang=sv_SE klicka på Produkter > Golvlister > Duri Wood > Inlägg.

Jag håller med om att ett tröskellöst hem är guld värt.
 
Fagerborn skrev:
Om du kan lägga golven med upp till säg 5 millimeters glipor mellan de olika rummen så kan du maskera dessa glipor med en laminattejplist. Det är cirka 2 centimeter brett, och motsvarar golvets färg.

Jag håller med om att ett tröskellöst hem är guld värt.
Det där verkar väldigt smart, får leta reda på lite duriwood och testa.
Har försökt på alla möjliga sätt att trolla bort trösklar och ojämnheter här hemma då flckvännen sitter i rullstol och inte är allt för stor vän av trösklar och kanter :)

/AB
 
Måste bara nämna att jag har ca 65 m2 (kök, matrum och vardagsrum) sammanhängande golv på bottenvåningen. Jag har inte upplevt några problem med det (förutom vid läggningen som var lite knepig). Det har legat i tre år nu på en gjuten platta med golvvärme.

Mitt golv är ett hellimmat rappgo golv, hela ektiljor. Hur det fungerar med limfria golv vet jag inte men det borde rimligen fungera också.

/Common
 
Jag ska lägga golv i min lägenhet tröskelfritt. Enligt golvläggare bör man inte lägga större ytor än 12 meter på längden åt något håll. Så det är bara till att lägga tröskelfritt om du håller dig under 12 meter. Se till att ha rörelsemarginal ut efter väggarna bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.