Vi kommer att flytta hem till Sverige efter några år i USA. Sedan vi lämnade landet har det införts digitalTV har vi förstått. Förr så kunde man typ välja "Parabol eller inte". Vad finns det för val nu? Hur får man bäst bild? Bästa utbud? HDTV (som vi vant oss vid)? Tips om var vi kan snabbast läsa in oss mottages tacksamt!
 
De val som jag kan komma på är väl som tidigare, parabol eller markbundet (vanlig antenn) och det som tillkommit är via bredband/fiber. Vi kör idag markbundet, där finns ett grundutbud med SVT1, 2, Barnkanalen, SVT 24, TV4, TV6 och en del andra småkanaler. Det som krävs är en digitalbox för marksänd tv (antingen fristående eller inbyggd i tv. Om du vill ha fler marksändakanaler (ca. 200 kr/mån) är det enda alternanativet (monopol förnärvarande, har/skall släppas fritt) www.boxer.se. Det pågår en del provsändningar med HD men endast någon kanal och vad jag vet endast i Mälardalen. Boxar finns nog inte heller för gemene man.
Alternativt kan du köra på parabol (där det även finns ett mindre HD utbud) och då är det www.canaldigital.se eller www.viasat.se som gäller. De har äntligen kommit överens och erbjuder numera både 3:an och 5:an i sina utbud.
IP-TV (vi har i sovrummet gratis via Telia (ADSL)) vet jag inte så mycket om mer än att det har funkat ok för oss under det senaste halvåret. Ingen HD vad jag vet men det är lite flexiblare med video on demand och pay per view möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.