Hej,
har lite funderingar på att sprutlackera innerdörrar, istället för att måla dem med pensel/roller.

Är det svårt att få bra resultat med, och vilka slags färger funkar bäst?

Har kompressor redan, kan man prova med en billig fulspruta från t.ex CO eller liknande?

"Dammar" färgen mycket? Har möjlighet att stå i garage och måla och kan nog rigga upp en "målarbox" i ett hörn med wellpapp.
 
Är egentligen emot att sprutlackera för jag tycker att ytan blir död, men jag har testat att sprutlacka med Alcros färger som jag spätt med förtunning & det har blivit bra, försiktig dock, lätt att lägga på för tjocka lager, då kan det rinna. Har däremot större erfarenhet av att lacka bord & dyl med en klarlack & man bör ha ett utsug om inte annat för att förhindra sprutdamm som det lätt blir eftersom lack spädd med förtunning torkar snabbt. Har en halvdyr spruta (1500 kr för 10 år sedan). Golvet bör också blötas för att inte partiklar från golvet ska röras upp.
 
Tack för svar. Det jag är ute efter är främst att undvika penseldrag och rollermärken i färgen. Hur menar du att ytan blir "död"?

Använder helst vattenbaserad färg, fungerar detta med spruta eller är det inte att rekommendera?
 
Med död menar jag då just att inga penseldrag syns...! Rollern vill man ju inte ha spår efter men penseln gör ju att det blir mer känsla.Om man inte är ute efter ett fabriksmålat intryck vill säga. Har läst att det t o m går att spruta linoljefärg så det borde väl gå med all slags färg då. Bara man är noga med rengörningen av sprutan. Den lär ju becka ihop ganska snabbt med en vattenbas.
 
Sprutlackerade plana ytor i min källare i över två timmar med vattenlöslig färg. Fungerar utmärkt! Resultatet blev kanon. Min spruta är en billig från harald nyborg. Spruta på!
 
Sprutlackade en hel innetrappa som jag lagt nya steg i med en spruta som inte var så dyr och det blev fantastiskt. På vissa ställen rann det lite men det var nog snarare en fråga om handhavande
 
Hur blev det med sprutdimma? Var man tvungen att plasta in allt som inte skulle målas.
 
basdanne skrev:
Hur blev det med sprutdimma? Var man tvungen att plasta in allt som inte skulle målas.
Ja, jag byggde en sprutbox av täckplast runt hela trappan. Dom hjärnceller som som dog i sprutdimman gjorde nog ingen större nytta innan heller eftersom jag inte lade någon större tid tför att rigga till frånluft. Det var dock en billig fylla och trappan blev som sagt fantastisk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.