Hej!

Jag har flyttat in i ett gammalt hus från 1926 med eländiga gamla spröjade fönster (fast vackra). På övervåningen är det påfallande ofta imma mellan glasen i dem, på insidan av ytterglaset.

Luftfuktigheten på övervåningen ligger vid ungefär 50% vid 18 grader, vilket kanske är i överkant, men det förklarar inte de rätt stora mängderna fukt mellan rutorna. Är det inte snarare ett tätningsproblem det rör sig om? Hur fixa och diagnosticera?

Vinden är idag ganska dåligt ventilerad och där är rH 60-70% vid 5 grader. Ska riva ut lite gammalt torvströ och stockholmstidningar från 1926.

Ska även ta upp hål för gallerventiler i murstocken i de kanaler som det förut satt kakelugnar på och därigenom skapa mer frånluftsventilation - dessa kanaler används inte idag.

Vad kan jag mer göra? Varför har jag denna imma på ytterglasens insidor? Rimligen borde det vara imma på INNERglasets insida ifall jag hade livsfarlig luftfuktighet, eller?
 
Hej

Den varma luften vill ut och den kalla vill in genom fönstret.
De möts mellan bågarna.

Har du kollat tätningslisterna närmast rummet så det är ok?
De måste bytas regelbundet.

Om någon smart människa monterat lister emellan yttre och inre bågen så blir det kondens.
Ta då bort lite i varje hörn av listen, alt. ta bort den helt mellan bågarna.

Ja, om det är för fuktigt inne, så får du imma på insidan.
Det kan du få ändå beroende på placering av element vs. fönster. eftersom kopplade fönster är ganska kalla på insidan.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.