Har precis kikat i Gyprocs Handbok där de beskriver hur man bygger en bra yttervägg. Närmast innergipset så har de ritat liggande 45-reglar. Är det meningen att gipsen skall sättas stående på dessa reglar? Finns det inte risk för svikt i skarvarna?
Någon med insikt kan väl upplysa mig, snälla! ??? ???
 
Vad menar du med "innergipset"? Är det inte ytterväggen?
Utan att ha sett instruktionen så vill jag ge mig på en gissning.
De liggande reglarna ska ha isolering emellan sig. På dessa ska de stående reglarna fästas. Även dessa kommer ha isolering. På så sätt får man väldigt små köldbryggor samt bra ljudisolering.
Svar på din fråga:
Ja om man sätter stående gips på liggande skarvar lär du får stora problem. Du måste ha reglarna i skarvarna annars spricker tapeter eller annat du tänkt klä väggarna med.
 
Med innergipset menar jag gipsen på ytterväggens insida. Du verkar förstått principen ändå.
Har haft kontakt med Gyproc om detta och de påstår att man mycket väl kan sätta stående gips på liggande reglar under förutsättning att där finns mineralull bakom gipsen, att reglarna fästes med max 600mm c/c, samt att skarvarna spacklas med remsa.
I mitt fall skulle ytterväggen se ut på detta vis, utifrån och in:
9mm utvändigt gips, 170mm stående reglar + isolering, plast, 45mm liggande reglar c/c 600mm + isolering, gips.

Någon annan som provat denna konstruktion?
 
På sätt och vis. Har liggande regel i garaget. Där som i övriga huset monteras dubbla skivor med förskjuten skarv. Detta gör att jag kan skruva två intilligande skivor utan att det glappar i skarven. Tror mig minnas att det är gjort likadant i huset i övrigt och efter ett år har jag inte en spricka i någon tapet över huvud taget.
Har dock inte provata att måla på underlaget och se långtidseffekten. Den som lever får se... 8)
 
Att köra den metoden är väl rätt vanligt nuförtiden. Korsläggningen gör man väl för att kunna dra el i mellanutrymmet - utan att punktera diffspärren - samt att få bort köldbryggorna som regelstommen annars skapar.

Jag kör en liknande variant, men med en OSB-skiva och en gipsskiva - dessa med förskjutna skarvar så man minimerar problemet. (har för övrigt tänkt isolera med Ekofiber så man kör med cc400 på de liggande reglarna, 28x70 virke)
 
Du kan säkert ha stående gips men sätt en vanlig bit board av lämpligt material under själva skarvarna, då blir det mer stabilt, skall vi göra enligt min byggarbas. På utsidans gips har vi vanlig 28*70 råspont där det inte finns reglar under skarvarna...

mvh iw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.