Vår varmvattenberedare har nog rostat sönder innifrån och ut, för igår började det höras ett droppljud från den... Så vi fick stänga av vattnet och undersöka saken. Lyckades dock tyvärr inte få stopp på tillflödet till vvb, så när vi släpper på vatten fyller den igen... Så vårt sätter vi bara på ibland nu... MEN all heder till beredaren. Den har nog stått där den står i 30 år och varit trotjänare för en 5 barnsfamilj... Synd bara att den inte klarar oss två nu när vi köpt huset.

Vi har direktel som vi snålar in på genom en luft/luftvärmepump, och genom att elda i en braskassett. Men vattnet är ju svårt... Men vi funderar därför lite på om vi inte ska satsa på solvärme nu när vi ändå byter vvb.
Lite frågor:
* Vårt hus har gaveln i söder. Där har vi även Inglasad altan. Går det att sätta paneler ovanför taket, lutandes mot väggen?
* Om man inte är erfaren av sådant här, men inte heller helt med tummen mitt i, vad kan man göra själv?
* Vi vill inte ha det billigaste, utan hellre lite dyrare, bara det fungerar bra håller länge och blir dimensionerat. Vilka företag kan ni då rekomendera? Vilken typ av solfångare?
* Vvb står i källaren i norränden på vårt 1 planshus. Blir det lite långt att dra rör. De går att dra genom vinden, om det inte är för långt...

Tacksam för svar...
/Ragnar
 
>Lite frågor:
>* Vårt hus har gaveln i söder. Där har vi även Inglasad altan. Går det att sätta paneler ovanför taket, lutandes >mot väggen?
Ja, det är ett utmärkt sätt att få en bra lutning på panelerna, runt 60 grader kan vara lagom

* Om man inte är erfaren av sådant här, men inte heller helt med tummen mitt i, vad kan man göra själv?
Allt, skulle jag vilja säga. det går till och med att gå en studiecirkel och löda ihop sina egna solfångare om man är lagd åt det hållet. Allt du behöver veta finns att tillgå på nätet. Låna även "solenegri i vårt hus" på bibloteket. Utgiven av svenska solgruppen

* Vi vill inte ha det billigaste, utan hellre lite dyrare, bara det fungerar bra håller länge och blir dimensionerat. Vilka företag kan ni då rekomendera? Vilken typ av solfångare?
Ska du bara ha solanläggningen till varmvatten så rekommenderar jag att satsa på plana solfångare, mycket billigare än vacuum rör och inte lika känsliga. Sen kan man ju bygga dem själv också :)

* Vvb står i källaren i norränden på vårt 1 planshus. Blir det lite långt att dra rör. De går att dra genom vinden, om det inte är för långt...

Har en släkting som satt sina solfångare på ett uthus ca: 30 meter från tanken utan bekymmer. Isolera rören ordentligt bara.
 
http://www.sfinxsolar.e-butik.se/ har prisvärt paket för tappvarmvatten. En "kulvertslang" för solvärme underlättar rördragningen, det är ett färdigisolerat paket med två rör och givarkabel. Montera solfångaren och dra kulvertslangen själv, be en rörmockare att löda ihop kopplingarna.
 
Jag har själv Sfinx vakumrör och är nöjd med dem (det finns också ett företag som heter Arsite med billiga vakumrör men då handlar det om egenimport från Kina via Arsite vilket känns mer osäkert). Så mycket dyrare än plana blir det definitivt inte. Möjligen kan du spara några kronor om du bygger själv men om du ska köpa nytt och istället ägna "tummen" är nog Sfinx vakumrör billigast om man räknar effekt per investerad krona. Däremot finns det många andra vakumrörsleverantörer som fortfarande har mycket höga priser, vilket är lite märkligt då i princip alla vakumrör tillverkas i Kina.

Det jag gjorde själv (oerfaren men inte tummen mitt i, ungefär som du gissar jag) var att skuva ihop ställningar, placera/fästa dem på taket (med lite lyfthjälp - då måste man vara minst två personer) samt montera alla rör vilket i mitt fall var 90 till antalet då jag även kör värme med dem. Jag skruvade också upp och kopplade el och tempmätare till styrningen vilket var relativt enkelt. Rördragningen fick rörmokaren sköta (lyckades till slut att hitta en jag kunde lita på vilket inte tycks vara lätt...). För VV räcker det kanske med 30 rör, även om jag nog gärna hade tagit 45. Men dimensionering hänger naturligtvis på behov och hur en investering går att räkna hem på sikt. Ring och kolla med Stig på Sfinx - han är kunnig och hjälpsam om än lite upptagen ibland.

Räkna också med att de nyckeltal som SP anger på solfångare är ganska orealistiska i praktiken. De är bra som jämförelsevärden mellan oliak solfångarfabrikat men du får sällan så idealiska förhållanden som testernas absoluta värden visar och du kan inte heller ta till vara allt vv som produceras sommartid. Det är faktorer man bör ha med när man räknar på hur lång tid det tar innan investeringen är betald. I ditt fall där du värmer vv med el borde det dock vara en lönsam investering på sikt (säg grovt uppskattat 10-15 år med dagens elpriser kring 1 kr/kWh). Sedan finns det ju mycket annat nöje med att ha solfångare om man är det minsta energitekniskt intresserad. :)
 
Ja, de låter ju jättebra dethär. Har nog besämt mig för vilken vvb jag ska köpa (oso solarex RTV-E 300 L ) Någon som har bra erfarenhet? Så jag börjar nog där, och drar någon månad på att bestämma mig för hur vi ska göra med solvärme. Bara vi får varmvatten igen ´brrrr´!
Tack för alla svar förresten!
Ragnar
 
Jag har en oso solarex RTV-VE på 300l (VE = extra slinga övre slinga till att ta ut värme till värmesystem eller pool, eller för att ha ytterligare en värmekälla ex. pelletspanna)

Idag använder jag tanken som soltank till att förvärma vattnet till beredaren i frånluftsvärmepumpen, för värma och för värma förresten :) idag hade jag 64grC vid nedre tempgivaren(för solstyningen) en bra solig dag i början av mars.
Har inte kopplat in något på övre slingan ännu. Funderar på hur jag skulle kunna få plats med en stor extra ackumulatortank för sommar bruk. Kör 40st rör från sfinx, hade räckt med 30 rör ;-)

Tillbaka till oso tanken...
Jag valde att inte koppla in den medföljande toppmonterade blandningsventilen, dels för att jag inte vill störa skiktningen genom att inkommande kallvatten går i ett rör uppifrån och ner mitt i tanken och dels för att en lågt monterad blandningsventil håller bättre.

Inkommande kallvatten kopplades in där säkerhetsventilen skall sitta (ner vid tankens botten), vart efter man tar ut vatten så skiktar sig tanken fint. Säkerhetsventil för tappvattnet sitter redan vid armaturen vid värmepumpen, därifrån har jag gått till soltanken istället för in i värmepumpen, från soltanken via blandningsventil (60grC) till inkommande på beredare i värmepumpen.

Elpatronen i oso:n har jag inte kopplat in, man kunde tyvärr inte välja bort den och få ner priset. Den kanske kan komma tillanvändning den dag värmpumen skall bytas ut. Den sitter iallafall rätt placerad högt i tanken.

Fungerar toppen!

Lycka till!
 
Range skrev:
Ja, de låter ju jättebra dethär. Har nog besämt mig för vilken vvb jag ska köpa (oso solarex RTV-E 300 L ) Någon som har bra erfarenhet? Så jag börjar nog där, och drar någon månad på att bestämma mig för hur vi ska göra med solvärme. Bara vi får varmvatten igen ´brrrr´!
Tack för alla svar förresten!
Ragnar
OSO Solarex är ett mycket bra val!

Men, koppla in den som det är tänkt, skiktningen fungerar alldeles utmärkt ändå.
 
Ja... nu står solarex blandaren i garaget. Och golvet är det lagt klinker på, så nu ska den snart kopplas in. Men när vi kollade på den blev vi lite osäkra... Är det någon som vet vad det andra röret på toppen av rtv e är till för? Hålet i mitten kopplas ju till och från vattnet in. Men det andra? Det står ingenstans något om detta, även om det är med på bilder mm på blandaren. Är det bara att leta upp en plugg som passar gängorna, och dra dit?

Tack!
Range
 
I faktabladet/manualen under "El - tekniska data", står följande:

Elpatron RG 3 kW 400V 2-fas, ansl. 2” med o-ringstätning.
Elpatron upptill 5kW kan eftermonteras

Det låter som att det är ett uttag för extra elpatron i så fall, eller finns det ytterligare anslutningsmöjligheter upptill där en elpatron skulle kunna monteras?
 
ja, det stämmer ju. Jag trodde att man bytte ut den befintliga elpatronen, men det kan ju vara så istället.
Nu håller vi på att installera, hoppas vi lyckas. Det vore sköönt med varmvatten, efter fyra veckor med kallt...
 
Har beställt än OSO RTV 300 VE och får den installerad av rörmokare imorgon, vår gamla Nibe 72a la av för nån vecka sedan... kortslutning i patronen osv..

Men då verkar ju detta vara ett bra val, fler tips erfarenheter kring denna beredare?
, kommer vänta med att koppla in sol ett tag till, men det funkar väl bra att bara köra på el också?

/Josef
 
Jag har igår driftsatt kombinationen OSO RTV 300 V och 30 vakuumrör från Sfinx. Trots att jag ännu bara hunnit montera 20 rör gav solfångaren 60 grader ut och några grader mindre in i vvb:n (enligt givarna, diffen beror säkert på monteringen och inte att det är så stor skillnad i verkligheten), detta kl 4 på em då det var helt molnigt, hur är det möjligt egentligen? :)
Det blir således ännu bättre när jag fått stoppat i de sista tio rören ikväll, såvida det inte blir ösregn med kolsvarta moln imorgon...

Jag har kört min beredare med bara el senaste tre månaderna och det har gått alldeles utmärkt.

Det enda jag nu funderar på är hur blandningsventilen kommer att bete sig när tempen kommer att skifta rätt mycket i tanken, när solen laddar för fullt kan det ju bli uppemot 95 grader i tanken och när det är tvärmolnigt ger ju bara elpatronen 65 grader. Blir det då stort svaj i krantempen? Vet inte om det är en termostatventil, eller om det är rent blandningsförhållande kall/varmvatten.

//Per
 
KalleT skrev:
Jag har en oso solarex RTV-VE på 300l

Hur länge räcker vv i den beredaren om inte solen lyser, 1-2 dagar??
 
pellesnurr skrev:
Jag har igår driftsatt kombinationen OSO RTV 300 V och 30 vakuumrör från Sfinx. Trots att jag ännu bara hunnit montera 20 rör gav solfångaren 60 grader ut och några grader mindre in i vvb:n (enligt givarna, diffen beror säkert på monteringen och inte att det är så stor skillnad i verkligheten), detta kl 4 på em då det var helt molnigt, hur är det möjligt egentligen? :)
Det blir således ännu bättre när jag fått stoppat i de sista tio rören ikväll, såvida det inte blir ösregn med kolsvarta moln imorgon...

Jag har kört min beredare med bara el senaste tre månaderna och det har gått alldeles utmärkt.

Det enda jag nu funderar på är hur blandningsventilen kommer att bete sig när tempen kommer att skifta rätt mycket i tanken, när solen laddar för fullt kan det ju bli uppemot 95 grader i tanken och när det är tvärmolnigt ger ju bara elpatronen 65 grader. Blir det då stort svaj i krantempen? Vet inte om det är en termostatventil, eller om det är rent blandningsförhållande kall/varmvatten.

//Per
Update: Nu har det gått några dagar, och än så länge har jag nog inte fått upp tanken i maxtemp, jag har ännu ingen tempgivare i tankens topp, så jag vet nte vad maxtempen är. Dock matar solpanelen glatt in 70-80 gradigt vatten i slingan och tempen landar då därikring. Detta räcker ungefär för dagsbehovet då vår son badar varje kväll. Om han inte gjort det räcker det säkert en dag till. Sedan slutmonteringen har jag snittat 2 KWh per dygn (detta är både solfångarstyrning, cirk-pump och elpatron i tanken). Det har dock varit rätt molningt, och även då laddar panelerna med 60 gradigt vatten, faktiskt rätt imponerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.