Nu har jag läst det mesta om tilluft till braskamin/kakelugn.
Fortfarande lite oklart...

1. Ska röret isoleras (kondens osv)? Eller räcker det att lägga det i de nedre lagren av cellplasten t ex 1:a eller 2:a. Då ligger ju 3:e lagret och isolerar ovanpå.

2. Hur mycket bör plattan förstärkas vid kaminen cirka 800 - 1200 kg.
Enligt ritningen ska det vara 300 mm betong (enbart 100 cellplast). Räcker det inte att ha 2 lager cellplast och 200 mm betong?

3. Hur tätas spiroröret när kaminen inte används?
Kan man sätta ett spjäll där? I så fall hur och var köper man det?
Räcker det inte med att det finns spjäll på kaminen, eller strömmar luften genom kaminen och kyler ner den om det inte finns ett spjäll monterat?


Tacksam för snabba svar
Ska köpa röret imorgon och lägga klart cellplasten på lördag.
(golvvärme på söndag och sedan armering vecka 10 = KLAR!).
 
Bättre sent än aldrig...?
1: kolla med spistillverkaren. Jag har en täljstensspis och där ska rören gå i obrännbar isolering 0,5 m från spisen. Jag isolerade med nätmatta hela vägen ut och grävde ner röret precis under cellplasten.

2: Vet ej. Jag har 20cm betong och dubbla lager armering för 2000kg spis. Ungefär dubbelt större område än spisen. Det kan ju vara en god ide att följa ritningen. Du kan gräva djupare så blir inte isolerings tjockleken lidande.

3: Det undrar jag ochså. Muraren som monterade spisen sa att det inte ska vara nått spjäll i tillufts röret. Kan du inte reglera tilluften i spisen på nått sätt? Då har du ett "spjäll" om det går att stänga helt.
 
Snailman
var väl nån som skrev i en tråd här att röret måste slutta neråt hela tiden, så ifall det regnar in i röret så ska det rinna bort och inte kunna bli som ett vattenlås för luften.

de brukar ju sätta en ventil ute på kantelementet. finns bilder i tidigare trådar om detta.
 
Jag tror inte att det påverkar ekonomin nämnvärt med mindre isolering på så liten yta. Det är nog bättre att gå efter ritning.

Jag satte mitt rör i mellanlagret av isoleringen, så det lutar lite nedåt genom voten. Tror inte att det kan komma in så mycket vatten genom gallret som sen rinner inåt...
 
Tack för era synpunkter och svar.
Jag gjorde som Hottentott... la spiroröret (100 mm) i det mellersta cellplastlagret och där röret går genom kantbalken la jag fall på det. Tyvärr har vi inte lyckas bestämma oss fullt ut vilken kamin vi ska ha.
Jag använde sprängskissritningen på svenska kakelugnar som mall. Det får bli en sådan om inte någonting annat passar.

Med tanke på armering och betongtjocklek kan jag nog montera upp 3 stycken kakelugnar om jag tycker att det skulle passa.
 
Snailman
jag tror sotaren ska inspektera dragningen av den i grunden oxå, vet inte i exakt vilket skede?

Man bör väl se till att den mynnar ut ovanför tänkt markyta oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.