1-
Om Man dimmrar en lampa -drar den isf mer ström då? Tänkte att lägre spänning brukar väl göra att det behövs mer Ampere? blir det isf dyrare att ha lampor dimmrade?

2-
Är det aldrig ström på nolla?

3-
Kan man stöta/ta på nolla utan att få ström i sig? Är det olika vid belastning och ej?

4-
Hur kan vissa saker fungera utan nolla? Tex Element?

5-
När jag kikade lite på spishällar så stod det 'elementspänning' -vad är det?

6-
Ska alla fasta instalerade saker föregås av allpoliga brytare? Tex Badkar,badrumsfläkt,golvvärme ute bel, VU ute.. OSV ?

7-Isf är det okej att sätta dessai en centralen? Finns ju de som passar DIN Skenan och bara bygger en enhet.

8-
Hur kan fåglar sitta på kraft-ledningar? JA det är inte jordade, men om jag tar i en fas så får jag ju en jävla smäll...- är jag jordad då? fast jag har gummi skor på mig?

9-
Får man alltid stötar av en fas ledare även om det inte finns belastning?

10-
Får man mer ström i sig om man tar i en fas som det hög belastning på?

11-
Om man ska ha en jordfelsbrytare men har en värme pump hemma är det gpdkännt att lägga den utanför JFB ?

12-
ISf är då detta OK?-
att man tar inkommande efter huvudbrytaren och säkrar av dessa och sedan lägger NOLLA och JORD ihop på centralens Jordskena?

13-
Det är väl centralens jord skena som inkommande PEN läggs på? och sedan går till JFB och sedan utfrån JFB och upp till NOLL-skenan? Rätt?

14-
I mitt hus så satt det en dosa till Tvättmaskin med 2-fas nolla och jord.
Kan man då borra i en renoveringsdosa bredvis för att sätt 2st 1-vägs uttag i en 2-fackkombiram och sedan sätta en 2-pol säkring i centralen.?

15-
Vad går man ifrån när man räknar zoner i badrum? Omjag har strömbrytaren 40cm i från blandaren är det okej. (även an golvtermostat kommer att komma in där framöver. Behöver jag sätta dessa på utsidan?
Räknas zonerna ifrån kanten på badkar(handfat eller i från blandaren? och i ett badgar har man ju dusch slangen som kan vara lång. Hur ser man på det?



Hmm vet att jag hade mer frågor men de kommer väl senare..


Skit kul forum BTW.

MVh Dell
 
oj oj.. Ingen som ville svara =) DE som vill kan väl svara på det de kan iaf
MVh Dell
 
Du kan väl få några svar av mig då
1 nej
2 jo
3 ja och nej (om allt är som det ska vara)
4 vissa saker tål högre spänning tex 400 volt
6 nej
nu får någon annan ta andra halvan
 
..och några av mej..

5: Spänningen som "plattorna" ska ha.
8: Ja
9: Ja
10: Nej
 
7 I de fall en brytare krävs så skall den sitta inom synhåll från apparaten. Reparatören skall ha kontroll på den. I vissa fall verkaer det vara OK med brytare på annan plats men då skall de vara låsbara.
8. Just så. De är inte jordade. Om du har tillräckligt bra gummiskor på dig så får inte du heller någon stör. MEn prova för guds skull inte.
9 JA
10 Nej
11 Nej (tror jag)
12 Nej, du måste ha en extra noll skena (tror jag)
13 Ja
14 Nja, under vissa förutsättningar.
15 från dusch blandaren vid dusch. Badkarskanten om badkar. Konstigt nog tar man inte hänsyn till att slangen kan vara lång.


Jag blir lite orolig över en del av frågorna du ställer. Det går inte att med rimligt korta svar täcka in alla apsekter på sådana här kopplingar. DVs gör inget hempul med ledning av dessa svar, för det finns betdligt mer att tänka på. Framföallt om du går på 3 fas eller avancerade insattser i centralen (jfb ÄR avancerad att ge sig på).
 
Mikael_L
Ganska häftig förändring av "svårighetsgrad" på frågorna...
Fråga 1 till 10 är sånt som små skolbarn frågar om, sen kommer det helt plötsligt ordentliga installationsfrågor.
(lite drastiskt uttryckt)
Det var knappast bara jag som lade märke till det... ;)
 
Fråga elva är lite trixig, det finns värmepumpar som löser en jfb på 30 mA och som då istället skall skyddas med en brandskyddsautomat på 300 mA enligt tillverkarnas installationsanvisningar.
Det man kan undra över är vad frågeställaren menar med "om man skall ha en jfb", det finns det nämligen bara ett svar på och det är att ja, det skall man.

/Kent
 
Fråga 11 är inte alls trixig det gäller ju som för allt annat gällande JFB. Det beror på omständigheterna och innan man vet dom vet man inta svaret.
 
Fråga 4: Hur kan vissa saker fungera utan nolla? Tex Element?

Det är i så fall ett trefaselement. Summan av strömmarna i trefas är noll, varför ingen nolledare behövs. Detta förutsätter att de tre faserna lastas lika. Kraftledingarna saknar nolla, och trefasen sparar alltså en kabel, vilket gör dem billigare att bygga och minimerar överföringsförluster.
 
Mikael_L
Karl_Malmqvist skrev:
Fråga 4: Hur kan vissa saker fungera utan nolla? Tex Element?

Det är i så fall ett trefaselement. Summan av strömmarna i trefas är noll, varför ingen nolledare behövs. Detta förutsätter att de tre faserna lastas lika. Kraftledingarna saknar nolla, och trefasen sparar alltså en kabel, vilket gör dem billigare att bygga och minimerar överföringsförluster.
Eller ett tvåfas, dvs ett 400V ...;)
 
Fråga 1
Beroende på hur man dimmar en lampa kan den dra olika mycket ström
En transistor eller triacdimmer "tänder och släcker" lampan (fast glödtrådens tröghet gör att den glöder ganska jämt)
I det fallet drar ju lampan mindre ström efterosm dne inte är tänd hela tiden., men man får viss effektförlust i dimmern som blir lite varm.
Dessutom är det mest verkningsgraden på lampan som minskar, inte så mycket effekten. en 60W lampa dimmad till styrka motsvarande en 40W drar mer än en 40W
Glödlampan bygger på att tråden blir så varm att den börjar lysa vitt (jfr ett vanligt ugnselement som lyser rött när det är riktigt varmt) sänker man effekten lite så kllnar lampan ganska mycket vilket ger mycket mindre ljus i förhållande till värmestrålning...

Effektreglerar man med en gammal trimpot (vridresistor) så spar man ingenting, det man drar ner på lmpan tar man ut i resistorn. ungefär som att reglera duschtrycket med att hålla för några hål i slangen...

klart bästa sättet att ljusreglera är sektionering. en ljuskrona med 3 lampor där man tänder 1, 2 eller 1+2 är utmärkt. (energimässigt)
 
ang fråga 8 så kan man ju fråga sig hur väljordad man är i ett par rejäla gummistövlar mitt i sahara där jordresistansen borde vara så hög att inte ens elnätets jordpunkt är något vidare jordad.
Knastertorr kiselsand och grundvatten långt under marken...

I många länder har man ju faktiskt TT-system, dvs fastighetsägaren ansvarar för sin egen jordpunkt. det är itne alltid det lättaste när man bor i torrt bergsområde, eller i ökenmiljö.

Undrar om det finns statistik över områden där inte ens blixten slår net, alltså där makren är så isolerande att inte ens blixten dras dit.
 
Ang fråga 9 så är svaret nej.
Är belastningen tillräckligt stor (kortslutning) och ledningsresistansen tillräckligt liten blir ju spänningen i ledningen lika med jord, dvs den är ofarlig att ta i. detta experiment riskerr dock att spåra ur, så testa inte om du inte har lämplig laboratoriemiljö.
 
master_mimer skrev:
Ang fråga 9 så är svaret nej.
Är belastningen tillräckligt stor (kortslutning) och ledningsresistansen tillräckligt liten blir ju spänningen i ledningen lika med jord, dvs den är ofarlig att ta i. detta experiment riskerr dock att spåra ur, så testa inte om du inte har lämplig laboratoriemiljö.
Spänningen blir noll i ena änden och 230V i den andra om vi nu inte lyckas med konsstycket att dra ner elleverantörens nät oxo. Lite svårt dock med vanlig FK hemma i huset. :D

PS: Kortsluter man mot nolla eller skyddsjord blir spänningen 230/2= 115V i kortslutningspunkten.
 
Ja min tanke var förstås en riktig kortslutnign med noll ledningsresistans och det skulle innebäta en total potentialutjämning i hela kretsen, dvs hela elnätet skulle gå ner.
annars är det ingen kortslutnign utan bara en hög belastning.

Att åstadkomma detta blir svårt med tanke på klena trådar, säkringar, huvudsäkringar, transformatorstationer, ställverkt etc som ligger i vägen, men man kan ju toa sig med att skryga upp en generator och helgjuta spolen där eller liknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.