Ska motera dosdimmer a'la Clas Ohlson Dosdimmer och undrar hur den ska kopplas in.

I väggen kommer det två svarta ledare som går till samma plint och sedan går det två kablar till vardera lampa (den styr två taklampor) från varsin tryckknapp. That's it!

Ska jag seriekoppla dosdimmern på den taklampan jag önskar styra eller hur är det tänkt?

Här är en bild som visar på dosdimmern och det finns totalt tre ut/ingångar på den:
362059_X_2007-06-26_091407_319.jpg

Mycket tacksam för svar!

mvh
Jonas
 
Det blir inte lätt att förklara men ska försöka.
Det du har är en tryckknappsdimmer så tryckknappen på den eller de strömbrytare som ska tända och släcka lampan ska vara av återfjädrande typ.
Så jag tror att du kommer till att få byta ut den du har eller komplettera med att sätta en fjäder bakom vippan så den fjädrar ut efter tryck, idag så står ju vippan i antingen det ena eller det andra läget.
Sen kopplingen, L på dimmern där ska de trådar som du har 2 på samma skruv in
M där ska du ha utgående från strömbrytaren
Den variabla med pilen ska gå till lampan
Dimmern fungerar så att vid ett snabbt tryck tänder man eller släcker, dimmrar så håller man in en längre stund
 
Frågan är för mig varför du behöver en dosdimmer, det hade väl i ditt fall
fungerat med en vanlig dimmer, det har väl också diskuterats en del om kvaliten
på CO dosdimmer som eventuellt kan lukta ganska bränt ibland.
 
Ok, se det två tåtarna som sitter tillsammans i strömbrytaren idag skall delas på så att den ena går till dimmern och den adra istter kvar eller båda ska till dimmern? Det är bara ena strömbrytaren som skall ha dimmerfunktion, den andra ska bara tända o släcka en annan lampa.

Jag har ett ELJA hölje, så fjädrarna är inget problem.


//
Jonas
 
Jo, min dosa ser ut som den på bilden. Dvs N och L ligger likadant. Dock har de ritat ut att säkringen skall sitta på L och inte N, som det är på bilden jag bifogade.

Är den dimmern som jag visde på bilden korrekt?

//
Jonas362059_X_2007-06-26_091407_319.jpg
 
M kopplar du mellan strömbrytaren och dimmern. Den brytaren som har fjäder bakom.
L fas in
Den tredje skruven koppla du tändtråden till lampan på.

Vet inte om det få plats en tråd till på fasskruven i strömbrytaren. Om det inte gör det få du använda dig av Torix, eller en 4:a Wago, är nog enklaste.
 
Alltså de båda som sitter ihop idag ska också sitta ihop på dimmern L
Du får dra en ny tråd tändtråd ut på str.brytarem och M på dimmern
Den andra utgången eller tändtråden behöver du inte röra den på str.brytaren alltså
Sen från dimmern den variabla ut till lampan
 
Nu har jag kopplat in dosdimmern och den fungerar som den ska, eller rättare sagt den andra fungerar som den ska. Den första gav upp efter 5 minuter.

Innan jag skruvar in den i väggen i det pyttelilla utrymmet bakom strömbrytaren ville jag se att allt fungerar. Nu har den stått på i ca 30 minuter och dosdimmern blir tokigt varm! Har ni andra som har en Clas Ohlson dimmer märkt detta?

//
Jonas
 
Släng skiten
 
Släng skiten och ersätt med vaddå??

Satte en termometer mot dimmern och den blev 43 gr på plastytan. Borde inte andra dimmrar också bli rejält varma?

//
Jonas
 
montera in en riktig dimmer under eller på sidan av befintlig dosa om möjligt.

Annars finns det kombi dimmer, d.v.s 1 knapp har en dimmrings funktion den andra vanlig brytar funktion.
 
Ja har egna erfarenheter av clas dimmern
Kom hem en kväll , och det luktade bränd plast i hela lägenheten ....
Lampan som var kopplad till dos dimmern stog och glödde , och gick ej stänga av ...
Dimmern var kokhet och kablarna i dosan hade börjat brännas och bli bruna ....

Släng skiten är mitt råd oxå !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.