Var skulle ni placerat plintarna? Se bild :)
 
  • Plintar2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror helt och hållet på vilka dimensioner du ska använda dig av till bärlinor och golvreglar. Har du kollat i tabellen som alltid kommer på tal när det pratas om altaner?
 
joflopp skrev:
Det beror helt och hållet på vilka dimensioner du ska använda dig av till bärlinor och golvreglar. Har du kollat i tabellen som alltid kommer på tal när det pratas om altaner?
Avstånd mm har jag klart för mig. Det jag undrar om man skulle följa dem reglar jag har ritat ut och placera plintarna där men då kan man ju inte använda stolphållaren riktigt. Jag tror jag har klurat ut det ändå.

Jocke
 
När skulle man kunna börja gjuta plintar?

Jocke
 
Exempelvis Maxits grovbetong ska helst inte användas under +5 grader.
Klippt från produktbladet:

Vid lägre temperatur än +5°C avstannar hållfasthetstillväxten.
Beakta även gjutningar mot kalla betongytor. Använd varm betong
och skydda gjorda gjutningar mot avkylning.
Gjutningar får ej utsättas för frost innan betongen erhållit en
hållfasthet motsvarande 5 MPa. Alternativ till uppvärmning är
användning av maxit Expanderbetong Köld, som har hållfasthetstillväxt
ned till -20° C.
 
Ett annat allternativ när det riskerar att bli kallt efter gjutningen innan betongen har härdat klart är att dra över en presening och ställa in en eller ett par vanliga byggfläktar. Om det inte blir massa minus grader (föga troligt nu) så räcker det bra för att hålla en temp på över +5 grader, brukar faktiskt bli riktigt varmt o mysigt där under =) Så det går jättebra att gjuta plintar redan nu. Det har gjutits för fullt hela denna milda vinter på byggena runt om i sverige även i flera minus grader, bara att täcka över och blåsa på med värme.
 
joflopp skrev:
Exempelvis Maxits grovbetong ska helst inte användas under +5 grader.
Klippt från produktbladet:

Vid lägre temperatur än +5°C avstannar hållfasthetstillväxten.
Beakta även gjutningar mot kalla betongytor. Använd varm betong
och skydda gjorda gjutningar mot avkylning.
Gjutningar får ej utsättas för frost innan betongen erhållit en
hållfasthet motsvarande 5 MPa. Alternativ till uppvärmning är
användning av maxit Expanderbetong Köld, som har hållfasthetstillväxt
ned till -20° C.
Vad innebär "avstannar hållfasthetstillväxten"? Om man t.ex. gjuter sent på eftermiddagen i ca 10 grader, sen blir det under 5 grader (men inte frost) på natten. Fortsätter då hållfasthetstillväxten när temperaturen åter stiger, eller är det kört?
 
K
Så länge den inte utsätts för - grader och fryser sönder så återtar den sin hållfasthetstillväxt, om än sakta, när du kommer upp i temperatur igen. Hållfasthetstillväxten går dock saktare vid kallare temperatur.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.