Har köpt gamla gjutjärnselement på fötter som jag har tänkt sätta upp i vårt 20-tals hus. Jag har sett att dom en gång i tiden har varit silverfärgade. När hade man det och är det linoljefärg man målar element med? Eller ska man fega och måla dom vita???
 
Våra i källaren var målade i silver, men de i bostadsdelen av huset var vita. Utom det i badrummet som var målat i samma turkosa färg som kaklet som satt där. Skulle som sagt vara intressant att veta lite mer om den silverfärgade trenden på gamla element. Vårt hus är från 1938.
 
Gjutjärnselementen i vårt hus är faktiskt målade i samma kulör som bröstpanelen! Vet att frågan har varit upp i Gård & Torp några gånger, men kan inte dra mig till minnes vad som sades.
 
Vi hade gjutjärnaelement i vårt förra hus och målade dem på lite olika sätt. På några målade vi med vanlig vit elementfärg för vi blev avrådda att använda linoljefärg...de elementen förblev vita. Några målade vi med obruten vit linoljefärg. De elementen intog snabbt en väldigt gulnad färgton. (Antagligen av värmen från elementen) Vi målade två element i ett rum med dessa olika färger och skillanden är stor. Listerna i rummet var målade med vit linoljefärg och elementet som var målat med elementfärg höll samma färg medans det andra såg väldigt tråkigt ut. Några element målade vi med linoljefärg men i samma färg som listerna i de rummen, grön umbra grått t ex. De höll färgen utmärkt. En annan skillnad är att på den vanliga elementfärgen gick det snabbt igenom små rostgenomslag det hände inte med linoljefärgen.

Allt detta svammel skulle leda fram till slutsatsen att måla gärna med linoljefärg men inte i orbrutet vitt!!!
 
Tack för hjälpen, jag ska ta och bläddra i gamla Gård & Torp och se vad jag hittar.
Det kan nog vara vettigt att ha något annat än vit färg för jag vill gärna måla med linoljefärg. Just nu har jag börjat skrapa bort gammal plastfärg och det känns som det kommer att ta resten av mitt liv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.