Om vi bortser från alla andra värdehöjningar av en fastighet. Ungefär hur mycket kan värdet på fastighten öka om man bygger ett fristående isolerat dubbelgarage på 60m2?? Altså mellan tummen och pekfingret!
 
W
Beror ju på var det är någonstans oxo. Var bor du tex?
 
Jag förstår igentligen inte vaför värdet på garaget skulle vara anorlunda.... jag är bara ute efter en liten fingervisning. Men jag bor i Veddige strax utanför Varberg (mitt i ett samhälle altså)
 
Bosen skrev:
Jag förstår igentligen inte vaför värdet på garaget skulle vara anorlunda.... jag är bara ute efter en liten fingervisning. Men jag bor i Veddige strax utanför Varberg (mitt i ett samhälle altså)
Jag tror att det är väldigt olika beroende på hur intresserad av bilar man är. Jag har en bekant som köpte garage med vidhängande hus. För honom vara garaget det absolut viktigaste. Huset vara bara bonus. I mitt eget fall var garaget inte viktigt alls.

Anta att garaget kanske höjer husets värde med 5%?
Tänk så här:
Västernorrland: en villa kostar 500 000, alltså garaget 25 000
Stockholm: en villa kostar 4 000 000, alltså garaget 200 000

Och som sagt, för vissa köpare är garaget helt ointressant som kriterium på om man vill köpa huset eller inte. Ska du satsa pengar för att höja försäljningsvärde på huset är det väl köket och badrummet som du ska ge dig på.
 
Hemmakatten
Jo, om du bor i Norrlands inland lär värdet på fastigheten inte öka så mycket. Kostnaden för garaget lär överstiga värdeökningen. I Sthlms-området, däremot, kan värdet säkert öka med uppåt 1 miljon om man byggerisolerat, uppvärmt dubbelgarage.
 
"Och som sagt, för vissa köpare är garaget helt ointressant som kriterium på om man vill köpa huset eller inte. Ska du satsa pengar för att höja försäljningsvärde på huset är det väl köket och badrummet som du ska ge dig på."

Nä det är inte därför jag skall bygga ett garage... jag vill bara ha med lite i beräkningarna när jag bygger garaget så jag håller kostnaderna i en sådan nivå att jag kan lägga in lånet för garaget i fastighetslånet.....
 
Hemmakatten skrev:
Jo, om du bor i Norrlands inland lär värdet på fastigheten inte öka så mycket. Kostnaden för garaget lär överstiga värdeökningen. I Sthlms-området, däremot, kan värdet säkert öka med uppåt 1 miljon om man byggerisolerat, uppvärmt dubbelgarage.
Inte i kronor räknat lika mycket kanske. Men gäller det ett hus i norrlands inland ganska ocentralt, så lär ju familjen förmodligen behöva två bilar. Dessutom är det mer snö och kyla vilket gör hus med isolerat garage attraktivare för de flesta. Och ser man det så, så borde ett dubbelgarage vara viktigare för folk där än för de med bra kollektivtrafik tex i stockholmsområdet. Där funkar en enkel carport säkert lika bra.

Vad som också borde spela in är vad det är för typ av hus. Är det ett mindre hus lämpligt för två fattiga pensionärer så kanske inte isolerat dubbelgarage är det viktigaste. Är det ett större hus för en familj med flera barn, eller ett lyxigt hus för någon med flera dyra bilar kan det vara viktigt att det finns ett ordentligt garage.

Finns det redan garage idag? enkelgarage? fristående? oisolerat?
Alltså är det fråga om en "uppgradering" eller något helt nytt?

Inte för att jag har något bra svar, men är lite intresserad av detta själv, då vi har funderat att byta ut vårt "garage" (mer ett skjul, ala carport med väggar, oisolerat och i halvrisigt skick) mot något bättre. Men ännu inte bestämt om det blir dubbelgarage, eller enkelgarage med cartport bredvid. Om det blir oisolerat eller isolerat. Om det blir dyrare byggsats, eller billigare "hemmabygge" med limträbalkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.