Funderar mer och mer på att skaffa en bänkskiva i wenge i köket. Troligen mörkbetsad och oljad. Jag har dock ingen aning om hur funktionellt det är... Kökssäljarna säger givetvis att det inte är några problem men de kan ju sällan kalla sig särskilt objektiva...

Tror ni det funkar för en barnfamilj som inte alltid har tid/ork/lust att vara jättepedant?

Jag räknar med att köket kommer vara bytt inom 10år så det behöver inte vara klara ett kärnvapenanfall
 
Jag kan rekommendera en laminatskiva som heter Wenge Bonono från LG Collection. Den ser ut som en riktigt träskiva och du slipper behandla med olja och vara rädd för vattenstänk.

Vi funderade på en riktig träskiva men nu efteråt så är vi glada att vi valde denna skiva då vi kan låta vår lilla dotter kladda och plaska med vatten som hon vill på bänkskivan.

Du kan se bilder på hur den ser ut i vårt kök här:

http://forum.byggahus.se/koek/82034-vart-koeksprojekt-faerdigt.html
 
snygg skiva! Jag såg ert kök tidigare men blev avskräckt av pratet om den dyra listen osv.

Vad blev totalkostnaden för skivan och vad kostar listen?
 
Ja, våran bänkskiva blev dyr pga aluminiumlisten (3*40mm) samt en dyr underlimmad ho (ca 9000kr). Vi har ca 9,5 meter bänkskiva och priset blev 36000kr. Jag skulle gissa att meterpriset för själva laminatskivan är ca 2000kr/meter. Man kan välja att ha laminat på kanterna också, det lär vara mycket billigare än aluminiumlist.

Vi är väldigt nöjda med laminatskivan, mycket enkel att hålla ren och tålig. Dessutom tycker vi den är väldigt snygg med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.